Az Óbudai Árpád Gimnázium hat
tanárból álló csoportja 2019-ben kapott lehetőséget az Erasmus+ ösztöndíj
program keretében „Új módszerekkel a fejlődés útján” című pályázati tervének
megvalósítására. A pandémia következtében a továbbképzésekre 2022 nyarán került
sor.
A választott képző intézmények a
nyelvi kompetenciák fejlesztését, új pedagógiai módszerek ismertetését, továbbá
a helyi társadalom és kultúra bemutatását tűzték ki célul. A pedagógusok a tanfolyamok
mellett a választott nyelvet az iskolák által szervezett kulturális programok,
kirándulások folyamán és a szálláshelyeken is gyakorolhatták. Nagy hatást tett
a résztvevőkre az interkulturális légkörben folyó oktatás, melynek során külföldi
kollégáikkal tapasztalatokat cserélhettek.
Négyen Írország fővárosában, Dublinban vettek részt továbbképzésen. A
számos diák és turista által látogatott Dublin történelmi, kulturális értékei
mellett a világváros lakóinak szokásait, mentalitását, pezsgő mindennapi életét
és környékét is megismerhették. Megtekintették többek között az EPIC Múzeumot, a
Chester Beatty Library gyűjteményét, a Szent Patrik katedrálist, részt vettek a
Riverdance előadásán, valamint látogatást tettek Glendalough ősi szerzetesi
településén és az Óriások Útján.
Sztojcsevné Fekete Mária és Kézér
Ildikó választása a legmodernebb pedagógiai módszereket bemutató kurzusokra
esett, melyek során fejleszthették angol
nyelvi ismereteiket is. A képző iskolák lelkes tanárai változatos tananyagokkal
készültek. A Sztojcsevné Fekete Mária által választott kurzus keretében kvízeket,
online brainstormingot szerkesztettek; feladat- és olvasmánylistát osztottak
meg egymással; applikációkat ismertettek, videót készítettek és posztoltak a
választott témákban, foglalkoztak a projekt alapú, a kéttannyelvű oktatással,
az autonóm tanulás fejlesztésével.
A Kézér Ildikó által választott
tanfolyamon elsősorban az oktatásban használható digitális eszközök világába
kaptak betekintést a tanárok, az oktató által bemutatott alkalmazásokon kívül a
csoport tagjai is megosztottak nagyon sok általuk használt applikációt. A
módszerek gyakorlati alkalmazását páros és csoportos formában próbálhatták ki,
ahol egymástól is tanulhattak a résztvevők.
Svarczné Micheller Erzsébet és Csernus
Magdolna angol nyelvi kurzust választottak, ahol a legmodernebb
nyelvoktatási módszereket alkalmazták nyelvi kompetenciáik fejlesztésére. A
szervező iskolák a nyelvoktatást hatékonyan kapcsolták össze új pedagógiai módszerek
bemutatásával. Elemezték többek között a tanári szerep változásait, a témák
között szerepelt a hatékony, asszertív kommunikáció és az aktív hallgatás
technikája, a kreatív problémamegoldás, a vezetői szerep és alkalmazkodás
csapatmunkában, a konfliktusok megoldásának módszerei. Svarczné Micheller
Erzsébet részletesen megvizsgálta a város közlekedését, Csernus Magdolna pedig
a sportéletét. Testnevelő tanárként mérkőzéseket tekintett meg és eljuthatott a
GAA Múzeumba és Stadionba.
Szintén angol nyelvi kurzuson
vett részt Kún Attiláné Kocsis Erzsébet
Máltán, melynek során a nyelvi kommunikáció került előtérbe. Megismerhette a híres
fővárost, Valettát, valamint számos
életre szóló élménnyel gazdagodott. Ilyen volt Mdina, a régi főváros, Rabatban
a Szent Pál barlang és a hozzá kapcsolódó katakomba, a hajókirándulás a Comino
sziget partjainál fekvő Blue Lagoon-hoz. Gyorsjáratú komppal, a Fast Ferry-vel
megközelíthető a Gozo-sziget, közepén a Gigantija Temple prehisztorikus korú
óriási köveivel, ami az UNESCO világörökség része és a hatalmas neoromán
Ta’Pinu Szűz Mária Bazilika, az ismert zarándokhely, melyet szintén
megtekinthetett.
Dr. Szendi Emma nyelvtanári
továbbképzésen vett részt Franciaországban, a híres tengerparti üdülővárosban, Biarritzban. A tanfolyam célja a
nyelvtudás tökéletesítése mellett új pedagógiai módszerek megismerése és
alkalmazása, valamint a francia társadalom legújabb változásainak tanulmányozása
volt. Szakmai műhely keretében, sokoldalúan képzett oktatóikkal nyelvkönyveket
elemeztek, eredeti nyelvi forrásokat felhasználva feladatokat állítottak össze
különféle korú és tudásszintű diákcsoportok számára. Nagy hangsúlyt fektettek a
tapasztalatcserére, valamint a tanulói motiváció erősítése érdekében változatos
módszerek megismerésére, a gamifikáció alkalmazására. A francia kultúra mellett
a baszk néphagyományokkal is megismerkedhettek. Megtekinthették III. Napóleon
palotáját, a Szűz szikláját, a híres Miremont cukrászdát, a szörf oktatását a
tengeren és a baszk kultúra egyik fellegvárát, Bayonne-t, melynek katedrálisa
az UNESCO világörökség része.
A kéthetes továbbképzés nagy hatással volt a
tanárok nyelvi és szakmai fejlődésére. Hasznos tapasztalatokkal, új
ötletekkel és tervekkel térhettek haza.
Szendi Emma