Oldalak

2014. december 10., szerda

Az iskolai könyvtárak nélkülözhetetlenek a tanuláshoz

Nem úri huncutság, hanem pótolhatatlan szolgáltatás a könyvtár az iskolában. 
1991-ben 176 képzett könyvtáros dolgozott Philadelphia iskoláiban (az USA 5. legnagyobb iskolai kerülete) -- mára csak tizenegyen vannak, s közülük csak öt dolgozik a szakmájában. 
Egy 2012-es kutatás szerint azok a tanulók, akik képzett könyvtárosok és jól kidolgozott könyvtárpedagógiai programok segítségével tanulhattak, mérhetően jobb eredményeket értek el az írás-olvasátudással, szövegértéssel kapcsolatos teszteken. Különösen igaz volt ez azokra a diákokra, akik valamilyen szempontból elmaradottságban éltek, legyen az etnikai, gazdasági hátrány vagy fogyatékosság.
Sokak szerint a könyvtár csak 'úri huncutság' az iskolákban s az internet egészében képes helyettesíteni azt. Ám ez olyan, mint a Webbeteget oldalt látogatni az orvos helyett. A könyvtárosok szerepe elengedhetetlen abban, hogy a hasznos és a kevésbé hasznos vagy haszontalan információt elválasszuk egymástól, hogy biztonsággal használjuk a világhálót -- és még sorolhatnánk. (Emellett az amerikai háztartások 46%-a anyagi okok miatt nem engedhetik meg maguknak az otthoni internetet.)
Az iskolai könyvtár pótolhatatlanságát jól tudják a szülők is: 81%-uk állította, a könyvtárakban olyan információforrásokhoz és ismeretekhez jutnak hozzá a fiatalok, amelyekhez otthon lehetetlen volna hozzáférni.
Nem támogatni, megtagadni a könyvtári szolgáltatásokat tehát olyan volna, mintha mi magunk helyeznénk nehézségek, hátrányok közé a diákokat -- zárják soraikat Carol Heinsdorf és Debra Kachel, a cikk szerzői.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése