Alkotópályázat 2023-2024: Labirintus

Az összes feladat letöltése: Word | PDF

Kedves Diákok!

Ezúttal a labirintus, az útvesztő témája köré épül könyvtári alkotópályázatunk. A pályázati feladatokat tanáraitok találták ki, reméljük, érdekesnek találjátok őket, és szívesen kidolgoztok egyet-kettőt közülük. A műfajok is elég változatosak, készíthettek prezentációt, filmet, festményt, grafikát, posztert, makettet, esszét, számítógépes programot, albumot…

A kiemelkedő pályázók – a korábbi évekhez hasonlóan – pénzjutalomban részesülnek. A legjobb pályázók között 60 000 Ft-ot osztunk szét.

Elvárások, szabályok

Forrásjegyzék készítése: ha pályamunkátok elkészítéséhez más munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét.

Az internetes források adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban.

Terjedelem:

  • film: 510 perc
  • prezentáció: 1520 dia (prezentációdat add elő a megfelelő tanórán)
  • poszter (A2 vagy még nagyobb méretben)

Ahol a feladat jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban (2–4 fő).

Egy diák több pályázatot is beadhat, de egy műfajban (pl. prezentáció, tabló stb.) maximum egyet.

A pályázatok leadása

  • A pályázaton szerepeljen: név, osztály, szaktanár neve.
  • A tárgyi jellegű pályamunkákat (makett, poszter, album stb.) adjátok le a könyvtárban.
  • Az elektronikus formában készült alkotásokat (Word.doc, videó, ppt stb.) erre a címre küldjétek: konyvtar@arpadgimnazium.hu.
  • Három munkanapon belül küldünk visszajelzést. Ha ez elmaradna, akkor keressetek meg minket a könyvtárban!

Beadási határidő: 2024. február 1.

Kérdéseitekkel bátran forduljatok az adott tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a könyvtárosokhoz!

Eredményhirdetés (értékelés, jutalmazás): 2024. április 19. 7. óra

Jó munkát kívánunk!

A könyvtárostanárok

Magyar irodalom

Esszé, prezentáció

1. Jorge Luis Borges és a labirintus

Két-három novella összevetésével jellemezd a borgesi labirintus vonásait esszében vagy prezentációban.

Ajánlott kötetek:

Körkörös romok

A halál és az iránytű

A tükör és a maszk

 

Lapozgatós elbeszélés

2. Készíts lapozgatós-kalandozós elbeszélést, amelyben az olvasó választhat egyes döntéshelyzetekben a folytatásról.

Segítségül a minta:

Kaland! Játék! Kockázat! - sorozat (pl. Ian Livingstone művei)

vagy

Varró Dániel alkotása A leprikónok átka a Szomjas troll című kötetben.

Illetve:

Lapozgatós játékkönyv. In: Wikipédia.
URL: 
https://hu.wikipedia.org/wiki/Lapozgat%C3%B3s_j%C3%A1t%C3%A9kk%C3%B6nyv

 

Illusztráció

3. Útvesztők a mitológiában

Készíts illusztrációsorozatot tágan értelmezett mitikus bolyongásokról, útvesztőkről (pl.: Ariadné, Odüsszeusz, Orpheusz…)


Esszé

4. Pilinszky János: Egyenes labirintus

Írj esszédolgozatot a versről, melyben bemutatod Pilinszky halálértelmezését. Mit jelent az egyenes labirintus? Hogyan segítik a központi gondolat kifejezését a képi és grammatikai eszközök? (Ha tetszett a vers, olvasd el Pilinszky Mielőtt című költeményét is, a kettőt együtt is értelmezheted.)

A versek szövegét itt találod:

URL: https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/PILINSZKY/pilinszky00001/pilinszky00146/pilinszky00146.html

URL:
https://www.babelmatrix.org/works/hu/Pilinszky_J%C3%A1nos-1921/Miel%C5%91tt/en

 

Illusztráció, plakát, videó

5. Pilinszky János: Egyenes labirintus

Milyen vizuális asszociációkat indít el benned a vers? A végeredményt megörökítheted illusztráció, plakát vagy videofilm formájában. Utóbbihoz zenei aláfestést is készíthetsz.

A vers szövegét itt találod:

URL: https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/PILINSZKY/pilinszky00001/pilinszky00146/pilinszky00146.html

 

Vers, novella

6. Írj verset vagy novellát, amelyben megjelenik a labirintus motívum, vagy a hozzá kapcsolódó témakörök, mint pl.: bonyolult helyzetek, bolyongás, útkeresés, eltévedés, visszaforulás, kitartás, feladás, a kiút megtalálása...

 

Magyar nyelv

Prezentáció

7. Útvesztő vagy labirintus?

Készíts prezentációt olyan szópárokról (egy idegen kifejezés és a magyar változata), amelyek párhuzamosan, egymás mellett élnek a magyar nyelvben. A bemutatóban térj ki sikeres és kudarcos szómagyarítási kísérletekre, példákra is.

 

Történelem

Esszé, prezentáció, útinapló, térkép

8. Átjárók és útvonalak keresése, útvesztőkbe kerülés a földrajzi felfedezések időszakában.

Magellán viszontagságos útja a Tűzföld körül és az általa alábecsült méretű Csendes-óceánon át.

Készíts esszét, prezentációt vagy térképet a címbeli témáról. A térképet bármilyen technikával készítheted, mérete minimum A/2-es legyen.

Kiindulásként:

Nagy földrajzi felfedezők – Magellán. In: Montázs Magazin.
URL:
https://montazsmagazin.hu/nagy-foldrajzi-felfedezok-magellan/

 

9. Az északnyugati átjáró keresésének története

A rejtélyesen eltűnt Franklin-expedíció (1845–1848).

vagy

Az északnyugati átjárót végül bravúrosan megtaláló, ill. a déli sarkot is elsőként elérő Roald Amundsen.

Készíts prezentációt, útinaplót vagy térképet a felfedezők viszontagságos kalandjairól, útvonalairól. Az útinaplót a mentőexpedíció részvevőjének nézőpontjából írjad, a térképet tetszőleges technikával minimum A/2-es méretben készítsd el.

Itt találsz segítséget:

Éveken át vesztegelhetett a jég fogságában az északnyugati átjárót kereső Franklin-expedíció. In: Múlt-kor.
URL:
https://mult-kor.hu/eveken-at-vesztegelhetett-a-jeg-fogsagaban-az-eszaknyugati-atjarot-kereso-franklin-expedicio-20210927?pIdx=1

Amundsen, Roald. In: Múlt-kor.
URL: https://mult-kor.hu/cikk.php?id=179

 

Házi dolgozat

10. Harison és a „timekeeper”

A kora újkori felfedezésekkel kitágult a világ, ugyanakkor a Földközi-tenger biztonságos partjait elhagyva a nyílt óceánon a tájékozódás is sokkal bonyolultabbá vált. A földrajzi szélesség meghatározása viszonylag könnyű volt a nap delelési szögéből, a hosszúság bemérése azonban évszázadokon keresztül megoldhatatlan feladatot jelentett. Elkeseredésében az angol parlament már hatalmas pénzdíjat tűzött ki annak, aki jól használható megoldást talál a hosszúság meghatározására.

Készíts házi dolgozatot, melyben bemutatod a hosszúság meghatározásának korabeli nehézségét, kitérsz a működésképtelennek bizonyult megoldási kísérletekre, végül bemutatod, hogy John Harison hogyan oldotta meg a problémát, és miért „timekeeper”-nek nevezik az általa készített szerkezetet.

Kiindulásként:

Mártonffy András: Egyszerű ácsból az angol hajósok megmentője lett : John Harrison órásmester élete. In: Képmás.
URL:
https://kepmas.hu/hu/egyszeru-acsbol-az-angol-hajosok-megmentoje-lett-john-harrison-orasmester-elete 

 

Esszé, prezentáció

11. Milyen volt a knósszoszi labirintus, milyen mitológiai töténet fűződik hozzá, és létezett-e egyáltalán? Járj utána a témának. Kutatásod eredményeit esszében  vagy prezentációban foglald össze.

Hasznos információk:

Labirintus. In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Labirintus

Knósszosz: In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kn%C3%B3sszosz

 

Képregény

12. Készíts képregényt a knósszoszi labirintus (Minótaurusz, Thészeusz, Ariadné) történetéről. Alkotásod modern, esetleg humoros feldolgozás is lehet.

Hasznos információkat talalász itt:

Labirintus. In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Labirintus

 

Angol nyelv

Cikksorozat

13. The Truth About Hansel and Gretel – And the Truth about the Truth

Jancsi és Juliska valóban létezett? Ki volt a boszorkány? Valóban kannibál volt vagy csak egy irigyelt mézeskalács-készítő?

Készíts angol nyelvű videós vagy írott cikksorozatot a Jancsi és Juliska története mögött rejlő történelmi igazságról és a leleplező sztoriban rejlő hazugságról.

Segítségül használd fel a Cautionary Tales podcastepizódját:
URL: https://timharford.com/2021/10/the-truth-about-the-truth-about-hansel-and-gretel/

vagy

Jordan Todorov cikkét:
URL: https://www.atlasobscura.com/articles/is-hansel-and-gretel-real

 

Labirintustervezés

14. Celtic Maze

Tervezz kelta labirintusokat.

Kiindulásként:

URL: https://www.pinterest.com/pin/217509856986591259/

 

Plakát

15. Mazes in English gardens

Készíts plakátot a brit kastélykertek labirintusairól.

Kiindulásként:

URL: https://theenglishgarden.telegraph.co.uk/gardens/discover-some-of-the-best-mazes-in-the-uk/

 

Kvíz

16. Fun facts about Labyrinths

Készíts kvízt (pl. Geniallyval) a világ labirintusairól és a hozzájuk kapcsolódó érdekességekről.

 

Plakát

17. The Pan’s Labyrinth

Mi történik egy kislánnyal a polgárháborús Spanyolországban? Hova menekül a valóság elől? Nézd meg Guillermo del Toro filmjét, és készíts angolul egy plakátot a labirintus lakóiról.

A plakátodat készítheted kartonpapírra vagy digitálisan. Utóbbi lehet diasor, prezi stb. kísérőszöveg vagy videó nélkül, például a Genially segítségével.

 

Szabadulószoba

18. Spirited away

Hayao Miyazaki Oscar-díjas filmjében Chihiro eltéved a szellemországban, és csak próbák árán térhet vissza az emberi világba. Készíts angol nyelvű szabadulószóbát a Geniallyval vagy fizikai társasjátékot, mely Chihiro kalandjain alapul.

 

Plakát

19. Készíts angol nyelvű plakátot a The Maze Runner című könyvekről, filmekről. A plakátodat készítheted kartonpapírra vagy digitálisan. Utóbbi lehet diasor, prezi stb. kísérőszöveg vagy videó nélkül, például a Genially segítségével.

 

Képregény

20. Készíts angol nyelvű képregényt a The Maze Runner című sorozat egy ikonikus részletéből.

 

Fan-fic történet

21. Írj egy angol nyelvű fan-fic történetet, amely a The Maze Runner univerzumában játszódik.

 

Esszé

22. Gondolkodj el a következő kérdéseken, és írj egy esszét a The Maze Runnerről.

  • What was the point of sending Teresa into the maze?
  • Why did Thomas put himself in the maze?
  • Why do you think WICKED put the kids in the maze?
  • Did you guess that the maze could be a code? Do you think the kids ever would have tried to escape through the Griever Hole if the end had not been triggered?

 

Makett, térkép

23. A trimágus tusa labirintusa

Készítsd el a Harry Potter és a Tűz Serlege című könyv végén szereplő harmadik próba, a labirintus makettjét vagy térképét.

 

Videofilm vagy prezentáció

24. A budavári labirintus

Készíts angol nyelvű online tárlatvezetést (videót vagy prezentációt) a budavári labirintusról.

Kiindulásként:

A budavári labirintus. In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Budav%C3%A1ri_labirintus

 

Német nyelv

Szabadulószoba

25. „Und sie verliefen sich im dunklen, dunklen Wald…” Készíts a Genially segítségével német nyelvű szabadulószobát, mely a Grimm testvérek azon meséihez kapcsolódik, amelyekben a sűrű sötét erdőnek és/vagy az eltévedésnek szerepe van.

 

Társasjáték

26. Készíts német nyelvű társasjátékot, amely a Grimm-mesék sűrű, sötét erdejében játszódik.


Történet, mese

27. Írj olyan történetet, melyben a különböző Grimm-mesék szereplői találkoznak a sűrű, sötét erdőben.

 

Térkép, makett

28. Készítsd el a sűrű, sötét erdő térképét vagy makettjét.

 

Videoklip

29. Deutsches Kinderlied

„Hänsel und Gretel verliefen sich im Wald…” Készíts egy videoklipet a német gyerekdalhoz. Használhatod hozzá például a wideo.co, a ABCya Animate oldalt vagy a Krita programot.

Kiindulás és hasznos segítségek:

Hänsel und Gretel verliefen sich im Wald. In: Wikipédia.
URL:
https://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4nsel_und_Gretel_verliefen_sich_im_Wald

Animációs videó készítése online.
URL:
https://youtu.be/Lkh0HwMpIyw?si=ReM2-WmBk5BNjbtP

Animate.
URL: http://www.abcya.com/animate.htm

 

Zeneírás

30. Deutsches Kinderlied

„Hänsel und Gretel verliefen sich im Wald...” Készíts egy remixet a gyerekdalból vagy dolgozd át. Használhatod hozzá például az  AudioLab és a Bandpass alkalmazást (ezek ingyenesek) vagy Abelton Live és a FL Studio programot (utóbbiak fizetősek).

Innen is elindulhatsz:

Hänsel und Gretel verliefen sich im Wald. In: Wikipédia. URL: https://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4nsel_und_Gretel_verliefen_sich_im_Wald

 

Videofilm, újságcikk

31. Miért ment Jancsi és Juliska az erdőbe? A Jancsi és Juliska igaz történeten alapul? Tényleg volt valaha olyan szívtelen anya, aki az erdőbe küldte a gyerekét? Tényleg evett valaki gyereket?

Készíts német nyelvű videót vagy újságcikket a történet lehetséges alapjairól.

Ajánlott források:

Kindsmord und Kannibalismus: Das steckt hinter den Grausamkeiten von "Hänsel und Gretel" In: Stern.
URL:
https://www.stern.de/familie/maerchen--was-steckt-hinter-dem-maerchen-haensel-und-gretel--8616894.html

Valós események ihlették Jancsi és Juliska történetét. In: Múlt kor.
URL: https://mult-kor.blogstar.hu/2020/02/19/valos-esemenyek-ihlettek-jancsi-es-juliska-tortenetet/90648/

 

Videofilm, prezentáció

32. A budavári labirintus

Készíts német nyelvű online tárlatvezetést (videót vagy prezentációt) a budavári labirintusról.

Kiindulásként:

A budavári labirintus. In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Budav%C3%A1ri_labirintus

 

Szabadulószoba

33. Chihiros Reise ins Zauberland

Hayao Miyazaki Oscar-díjas filmjében Chihiro eltéved a szellemországban, és csak próbák árán térhet vissza az emberi világba.

Készíts német nyelvű szabadulószobát a Geniallyval vagy „fizikai” társasjátékot, mely Chihiro kalandjain alapul.

 


 

Matematika

Prezentáció

34. Mi a különbség labirintus és útvesztő között?

Készíts prezentációt, amelyben elmagyarázod és képekkel illusztrálod a két fogalmat!

Ajánlott forrás:

URL: https://labyrinthos.net/Labyrinth%20Typology.pdf

 

Rajz, makett

35. A chartres-i labirintus számokban

Készíts részletes rajzot vagy makettet, amihez segítségedre lesznek az alábbi kérdésekre adott válaszok.

-      Hányszor hány méteres a labirintus?

-      Kb. hány centiméter széles az út?

Ajánlott forrás:

URL: https://labyrinthos.net/Chartres%20FAQs.pdf

Ez a labirintus sok másik ihletője is, egy például egy nagyon híres egyetemi campuson található. Hogy melyik is ez az egyetem? A számok segítenek: 42.3804, -71.1136.

Ezen az egyetemen egy magyar közgazdász is oktatott. Nézz utána, hogy ki ő!

Egykori (2018-ban végzett, a számokat is igen kedvelő :-) árpádos diák is tanul jelenleg ezen az egyetemen, tudd meg, ki ő! :-)

 

Prezentáció

36. Rajzolj labirintust!

Bizonnyal ismered a Minósz királyról és a labirintusról szóló mítoszt. A mítoszban szereplő labirintus jelenik meg az időszámításunk előtt XII. században keletkezett pylosi agyagtáblán, ami egy tűzvészben égett ki, és így maradhatott fent.

Időszámításunk előtt 604-ből maradt fent egy cserépedény töredék Ashkelonból. Ennek sarkában egy érdekes alakzat található, ami azt mutatja, miképp rajzolj labirintust. Ez a kis ábra a labirintus magja.

A fenti ábra tehát segít abban, hogyan rajzoljuk meg a magból a labirintust: a rajzolást elkezdtük, a szabad végeket egymás után sorban összekötöttük. Fejezd be a rajzolást, hogy lásd, hogyan is nézett ki a teljes labirintus! A rajzod vesd össze az eredeti labirintus ábrájával.

URL: https://en.wikipedia.org/wiki/PY_Ta_641#/media/File:NAMA_Tablette_1287.jpg

A mag tehát meghatározza a labirintust. Különböző magokhoz különböző labirintusok tartoznak. Rajzold meg az alábbi maghoz tartozó labirintust!

Fordítsuk meg a feladatot! Add meg, hogy a megrajzolt labirintusnak mi lehetett a magja.

Rajz

37. Juss be vagy ki?!

Rajzold meg az utakat!

(Nyomtasd ki a labirintusokat, rajzold be az útvonalat, és add be a megoldásaidat.)

Hampton Court:

CÉL

 

                                       

 

 


 

Hatfield House, Hertfordshire:


KI

 

BE

 


 

Az alábbi ábrán egy 10×10-es útvesztő és a belőle való kijutás látható!


Próbálj meg kijutni a 30×30-as útvesztőből! :-)


Digitális kultúra

Prezentáció, plakát

38. Készíts prezentációt vagy plakátot, amely elmagyarázza a következő algoritmusok valamelyikét (akár többet is), és mutasd be, hogyan lehet labirintuskészítésre használni őket:

-      mélységi keresés,

-      visszalépéses keresés,

-      véletlenszerű (Kruskal- vagy Prim-) algoritmusok,

-      rekurzív osztásmódszer,

-      sejtszerű automata algoritmus.

 

Programozás

39. Készíts olyan programot (az általad választott programozási nyelven), amely a következő algoritmusok valamelyikét (akár többet is) felhasználva labirintusokat generál a képernyőre (felülnézeti vagy FPS stílusú is lehet):

-      mélységi keresés,

-      visszalépéses keresés,

-      véletlenszerű (Kruskal- vagy Prim-) algoritmusok,

-      rekurzív osztásmódszer,

-      sejtszerű automata algoritmus.

 

Lapozgatós könyv

40. Kaland-játék-kockázat

Készíts „lapozgatós könyvet” saját ötlet alapján, de weboldalak segítségével! Tehát a könyv lapjai legyenek a weboldalak, és lapozás helyett linkekkel lehessen közlekedni az események között az egyes döntéseink során.

Ilyen könyv például:
URL: https://www.pagony.hu/ejszaka-az-allatkerben

További segítség:

Lapozgatós játékkönyv. In: Wikipédia. URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lapozgat%C3%B3s_j%C3%A1t%C3%A9kk%C3%B6nyv

 

Fizika

Esszé, prezentáció, (digitális) tabló

41. (El)tévedések a fizika labirintusában

Készíts esszét, prezentációt, (digitális) tablót olyan fizikai elméletről, amely később tévesnek bizonyult! Mutasd be a fizikai jelenséget, az eredeti elképzelést annak magyarázatára! Milyen kísérlet vagy tapasztalat „buktatta” azt meg? Jelenleg mi az elfogadott elmélet, modell az adott fizikai jelenség magyarázatára?

 

Biológia

Poszter

42. Labirintus a fülben

Készíts posztert az emberi hallószerv „labirintus” nevű részéről.

A poszteren jelenítsd meg a szerv felépítését, és lásd el feliratokkal. A feliratokon utalj a szerv működésére, és a részek által ellátott feladatokra.

Segítséget az alábbi dokumentumban találsz:

URL: https://drive.google.com/file/d/1FoWoTPYGWvoLTmrHF7BSniNLEFg2hYOM/view?usp=sharing

 

Poszter

43. Állatok a labirintusban

Nézd meg a Magatartáskutatás története című ismeretterjesztő filmet, amit az állatok viselkedéséről készítettek. (A film a természettudományi tanáriból kölcsönözhető.)

A filmben látottak alapján készíts rajzos posztert arról, milyen következtetések vonhatók le abból, ahogyan különböző gerinces állatok a kísérleti célból épített labirintusban viselkednek.

 


 

Poszter

44. Állatok labirintusai

Készíts posztert földalatti járatokat készítő, és a felszínen építményeket építő állatok lakóhelyéről. (Pl.: hangyák, üregi nyúl, hód, termesz stb.) A rajzok mellett tüntesd fel a poszteren, hogy milyen állatfajról van szó, milyen célból építkezik, és az építmény egyes részeit mire használja. Az internetről tájékozódj.

 

Makett

45. Készíts növény(ek)ből élő labirintust!

Itt találsz ötleteket hozzá:

URL: https://lithica.es/en/plant-labyrinth/

URL: https://za.pinterest.com/renee1638/small-garden-labyrinth/

 

Kémia

Kísérlet

46. Részecskék bolyongása 1.

Készíts kémikus virágoskertjét. Kérd hozzá tanárod segítségét.

Információk a feladathoz itt:

Kémikus virágoskertje (Jedlik Ányos Gimnázium, HolczerLabor)

URL: https://www.youtube.com/watch?v=LavKKlgE128

és itt:

URL: https://www.abelkiado.ro/hu/konyv/1076/latvanyos-kemiai-kiserletek/ms-3119

 

Prezentáció

47. Részecskék bolyongása 2.

Készíts prezentációt a kromatográfiáról! Nézz utána: mi az, hogyan működik, mire használják?


 

Segítséget itt találsz:

URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kromatogr%C3%A1fia

URL: https://www.youtube.com/watch?v=jdrklLNSOZg

URL: https://www.youtube.com/watch?v=LavKKlgE128

URL: https://www.epa.oszk.hu/00200/00220/00118/pdf/firka_EPA00220_2011_2012_06_223-226.pdf

 

Poszter, prezentáció

48. Részecskék bolyongása 3.

Válassz szét színes anyagokat kromatográfiás módszerrel! Készíts a kísérleteidről posztert vagy ppt-t!

Segítséget itt találsz:

URL: https://bioszfera.com/downloads/Kromatografia.pdf

URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kromatogr%C3%A1fia

URL: https://www.youtube.com/watch?v=jdrklLNSOZg

URL: https://www.epa.oszk.hu/00200/00220/00118/pdf/firka_EPA00220_2011_2012_06_223-226.pdf

 

Földrajz

Prezentáció, album

49. Kutasd fel, hol találhatók Magyarországon épített labirintusok (növénylabirintusok, kőből készült mozaiklabirintusok stb.). Gyűjtőmunkádból készíts képes, szöveges összeállítást, amelyben bemutatod az egyes labirintusok földrajzi elhelyezkedését, méretét, építésének, formájának jellegzetességeit.

Segítség az anyaggyűjtéshez:

URL: https://www.magyarorszagom.hu/labirintusok-magyarorszagon-zeni.html

URL: https://anapfenyillata.hu/2018/04/19/a-vilag-harmadik-legnagyobb-labirintusa-magyarorszagon-van/

URL: https://www.balatonica.hu/article/3-jatekos-labirintus-csaladi-kirandulasokhoz-soveny

URL: https://blog.szallas.hu/majusban-ismet-labirintus-vilagnap/

 

Prezentáció

50. Legek a labirintusok világában

Készíts képes szöveges összeállítást, amelyben felvonultatod a világ legrégibb, legnagyobb, legkisebb, legmisztikusabb stb. labirintusát. Röviden mutasd be hol találhatók, mik a jellegzetességeik.

Kiindulásként:

URL: https://tudas.hu/a-legerdekesebb-labirintusok/

 

Prezentáció, poszter

51. Az átlyukadt labirintus: az Ariadne-barlangrendszer

Hogyan lett sok kis ismert barlangból Magyarország egyik leghosszabb barlangja? Készíts prezentációt vagy posztert a feltárásról, ügyelve arra, hogy áttekintésed legyen lényegretörő, követhető és szemléletes képekkel illusztrált.

Ajánlott forrás:

Leány- és Legény-barlang (Ariadne-barlangrendszer).
URL:
https://www.dunaipoly.hu/hu/barlangleso/leany-es-legeny-barlang-ariadne-barlangrendszer

 

Útibeszámoló, Útinapló

52. A barlang mint labirintus – Könnyű bemenni, nehéz kijönni

Képzeld el, hogy barlantúra során lemaradtál a csoportodtól, ott vagy egyedül. Hogyan jönnél ki, milyen módszereket, eszközöket használnál? Élményeidet, ötleteidet egy képzeletbeli beszámolóban vagy útinaplóban örökítsd meg. Emeli a munkád értékét, ha rajzokkal, képekkel is illusztrálod.

 


 

Vizuális kultúra

Landart

53. Készítsetek, építsetek labirintust a természetben talált anyagokból (falevél, kavics, fadarabok, növények, virágok stb.) a kertetekben vagy más szabad területen. Kitalálhattok saját labirintusformát, de már meglévő labirintust is megépíthettek. A munka fázisait fotózzátok le, és készítsetek belőle egy legalább 10 képből álló fotósorozatot vagy fotómontázst. Ugyanezt ppt vagy videófilm formájában is beadhatjátok.

Itt találtok segítséget:

Lapozgatós játékkönyv. In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Land_art

URL: https://pin.it/3J7cLoe

 

Esszé, filmismertető, filmterv, film

54. A labirintus, az útvesztő, szellemi labirintus, elmepalota, időhurok fogalmak számtalan filmhez és sorozathoz kapcsolhatók.

Írj esszét ezek filmes megjelenéséről.

vagy

Készíts filmismertető videót a fenti témákhoz kapcsolódóan.

vagy

Írj(atok) a fenti témákhoz kapcsolódó filmtervet, amit le is forgathattok.

 

Reklámfilm

55. Készíts(etek) textilipari reklámfilmet Ariadné fonala címmel.

 

Ékszer, öltözékkiegészítő

56. Készíts ötletes, ízléses ékszert vagy öltözékkiegészítőt a labirintus motívumával. A műved (pl. fülbevaló, gyűrű, medál, karkötő, öv, táska, sál, sapka, cipő, gomb, kitűző stb.) bármilyen anyagból, bármilyen stílusban készülhet.


Dísztárgy, használati tárgy

57. Készíts dísz- vagy használati tárgyat valamilyen labirintus motívummmal. A tárgy lehet lámpa, lámpabura, pohár, váza, poháralátét(sorozat), terítő, ajándékdoboz, díszpárna, falikép vagy bármi más, amit kitalálsz. Bármilyen anyaggal dolgozhatsz: üveg, fa, textil, papír, agyag, gyurma stb.

 

Könyvtár

Makett

58. Készítsd el makett formájában Umberto Eco A rózsa neve című könyvének könyvtár-labirintusát vagy más ismert, valós vagy kitalált könyvtár-labirintust a középkorból.

Információkat (a regényen túl) itt találsz hozzá:

URL: https://www.gradesaver.com/the-name-of-the-rose/wikipedia/the-aedificiums-labyrinth

URL: https://www.architecturalpapers.ch/index8880.html?ID=75

 

Társasjáték

59. Készíts társasjátékot Umberto Eco A rózsa neve című könyve könyvtár-labirintusának felhasználásával.

Információkat (a regényen túl) itt találsz hozzá:

URL: https://www.gradesaver.com/the-name-of-the-rose/wikipedia/the-aedificiums-labyrinth

URL: https://www.architecturalpapers.ch/index8880.html?ID=75

 

Prezentáció

60. Rítusok és játékok a világ minden tájáról

Készíts prezentációt arról, hogy az egyes kultúrákban, országokban milyen labirintussal kapcsolatos rítusok, játékok alakultak ki (pl. a halotti kultuszhoz, halálhoz, újjászületéshez, termékenységhez, a szerencsés halászathoz stb. fűződő rítusok). Mi jellemzi ezeket a szokásokat (mikor, hol, hogyan jöttek létre)?


 

Ajánlott források:

Paolo Santarcangeli: A labirintusok könyve: Egy mítosz és egy szimbólum története. Bp., Gondolat, 1970. 185–197. o.

Labirintus. In: Wikipédia.
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Labirintus

Lévai Júlia: A labirintus. In: Mi micsoda?
URL: http://www.mimicsoda.hu/cikk.php?id=1427

 

Mandalakönyv

61. Készíts mandalaszínező könyvecskét (esetleg a könyvtári makerspace műhely számára:), amelynek minden oldalán egy kellően nagy méretű, labirintust formázó mandala található. Alkotásod legalább 10 oldalból álljon, „igazi” könyv legyen, tehát legyen borítója, címe stb. Figyelem: a labirintusábráid legyenek színezhetők! Kitalálhatsz saját labirintusalakzatokat, de már meglévőket is felhasználhatsz.

Íme néhány példa:

URL: https://hu.pinterest.com/pin/70720656642571969/


Naptár

62. Készíts lapozható naptárat, amelyben különböző létező vagy kitalált labirintusok fotóit használod fel. Lehetőség szerint legyen valami logika labirintusok sorrendjében (időrend, színek, formák, anyagok…). A méret minimum A/4-es legyen.


Játék

63. Készíts egy tetszőleges játékot, amely kapcsolódik a labirintus témájához, képi megjelenítéséhez (pl.: memori, kártyajáték, puzzle).

 

Saját ötlet

64. Tanáraitok sokat törték a fejüket, amíg kitalálták a fenti feladatokat. De bizonyára nektek is beindult a fantáziátok… Ha van saját feladatötletetek a labirintus témájával kapcsolatban, itt az alkalom, hogy megvalósítsátok. Szabadon választhatjátok meg a témát, a stílust, a műfajt, a felhasznált anyagokat. Kíváncsian várjuk a kreatív alkotásokat! :-)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...