alkotópályázat
2020-2021
Kedves Diákok!
Terveink szerint ez az utolsó alkotópályázatunk ebben a formában.
Tizenöt éve működik iskolánkban ez a könyvtári pályázat, ideje megújulnunk.
A mostani feladatokat igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a
koronavírus-járvány idején is megoldhatók legyenek. Mivel jelenleg a könyvtári
kölcsönzés nagyon korlátozott, ezért elsősorban internetes forrásokat ajánlunk
a feldolgozáshoz. Emellett igyekeztünk olyan munkaformákat kitalálni, amelyek
kimozdítanak benneteket a számítógép mellől. Kérjük, hogy éljetek ezekkel a
lehetőségekkel: fotózzatok, filmezzetek, rajzoljatok, vágjatok, ragasszatok,
kézműveskedjetek, bütyköljetek. De még ha számítógépen dolgoztok is, akkor is
kikapcsolódást jelent a tanáraitok által kitalált érdekes, szellemes,
változatos, gyakran kifejezetten jópofa feladatokkal foglalkozni.
A kiemelkedő pályázók - a korábbi évekhez hasonlóan – pénzjutalomban
részesülnek. A 10 000 Ft-os fődíjat
a legjobb pályázó kapja, a többi díjazott között pedig további 40 000 Ft-ot osztunk szét.
A pályázat elkészítésekor vegyétek figyelembe az alábbi tudnivalókat,
szabályokat.
●
Forrásjegyzék készítése: ha pályamunkátok elkészítéséhez más
munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek
elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét! Az internetes források
adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban.
●
Terjedelem:
o
esszé: 3-4 oldal
o
film: 5-10 perc
o
prezentáció:
15-20 dia
●
Ahol a feladat
jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban
(2-4 fő).
●
Egy diák több
pályázatot is beadhat, de egy műfajban
(pl. prezentáció, tabló stb.) maximum kettőt.
●
A pályázatok leadása:
o
a
tárgyi jellegű pályamunkákat (makett, poszter, album stb.) adjátok le a szaktanárotoknak,
vagy a könyvtárosoknak az A03-as teremben,
o
az elektronikus formában készült alkotásokat (Word.doc, videó,
ppt stb.) erre a címre küldjétek: buncsak.piroska@arpad.sulinet.hu
o
a pályázaton szerepeljen: név,
osztály, szaktanár neve.
●
BEADÁSI HATÁRIDŐ:
2021. február 1.
Kérdéseitekkel bátran forduljatok az adott
tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a könyvtárosokhoz!
Eredményhirdetés (értékelés, jutalmazás): 2021. április 16.
Jó munkát kívánunk!
A
könyvtárostanárok
Irodalom
Feladatok
Prezentáció, esszé
1. A varázsló kertje – Csáth
Géza novellája és Gulácsy Lajos festménye
Milyen fontos gondolatot
közvetít külön-külön a két alkotás? Kapcsolatba lehet-e állítani őket
egymással? Mit fejez ki a kert motívum a két műben?
Ajánlott források:
· Szemelvények
az egykorú Csáth-irodalomból. A varázsló kertje. In: Üzenet.
URL:
http://adattar.vmmi.org/cikkek/21518/uzenet_1977_2-3_20_szemelvenyek_az_egykoru_csat_irodalombol.pdf
· Gulácsy Lajos: A varázsló kertje
(Varázslat).
URL: https://mek.oszk.hu/04900/04940/html/elemzes.htm
· Kiebelbeck Mara: Gulácsy Varázslata. In:
Cultura.
URL: https://cultura.hu/kultura/gulacsy-varazslata/
· Festményeink.
Varázsló kertje (Gulácsy Lajos, 1906-1907) In: Gittegylet.
URL: https://gittegylet.com/2015/10/17/festmenyeink-varazslo-kertje- gulacsy- lajos-1906-1907/
Novella, vers
2. Írj novellát vagy verset, amelyben szerepet játszik a kert
motívuma!
Prezentáció, illusztrált album, poszter
3.
Az édenkert mint jelkép – összevetésben más vallások,
mítoszok hasonló jelentésű (harmónia, boldogság, a lét tökéletessége, ember és
világ összhangja, öröklét stb.) elképzeléseivel
Munkádban legalább 3-4 elképzelést mutass be!
Ajánlott
források:
· Jelképtár. Hoppál Mihály [et. al.]
Bp., helikon, 1990. 116. o.
· Képek
és jelképek. Szerk. Szabó Éva. Bp., Móra, 1988, 31-38. o.
· Szimbólumtár. Jelképek, motívumok,
témák az egyetemes és a magyar kultúrából.
Szerk. Pál József és Újvári Edit. Bp., Balassa Kiadó, 1997. 252-254. o.
Történelem
Feladatok
Fotóalbum, prezentáció
4. Kastélykertek
a) Keressetek fel legalább három magyarországi
kastélykertet (pl. Alcsút, Gödöllő, Nagytétény, Károlyi-kert, Várkert) – legyen
köztük angolpark és franciakert is. Készítsetek minél szebb, művészibb fotókat.
Gyűjtsétek össze őket egy fotóalbumba és ahol szükséges, fűzzetek hozzá
magyarázatot is!
Vagy
b) Gyűjtsetek anyagot az interneten, és
képes-szöveges prezentációban mutassatok be legalább öt kastélykertet.
Makett
5. Készítsétek el
Szemiramisz függőkertjének makettjét!
Videó
6. Hortikultúra =
kertművelés, kertészet. Készítsetek ötperces videót a Horthy-korszak kulturális
életének valamely eleméről! Pl. filmek, zenei élet, irodalom, képzőművészet
stb.
Angol
nyelv
Feladatok
Makett
7.
Dream school garden project
How do
you imagine the garden of your dream school? Build it from Lego/clay/paper/in digital
form… etc. and include a short description (1 A4 page) in English. You can do
this individually or as a group.
Illusztráció
8.
The Secret Garden
Make
before and after illustrations to „The Secret Garden” (a novel written by
Frances Hodgson Burnett, there are many film versions as well)
Poszter, makett
9.
English garden vs. French garden
What are
the main differences? Make a poster, build it from Lego/clay/paper/in digital
form… etc.
Feladatok
Tabló
10.
Interpretiere die Gartensprüche entweder mit Hilfe eines
Fotos, oder gezeichneten, gemalten Bildes, oder in einem
Kommentar, in dem du die Hintergründe des Spruches beschreibst! (Illusztrálj
két-három kerttel kapcsolatos szólást vagy rajzzal vagy képpel, illetve
szöveges kommentárral arról, hogy mi lehet a szólás kultúrtörténeti háttere!)
Ajánlott források:
· Garten-Sprüche.
In: Garten Zauber.
URL: https://www.gartenzauber.com/garten-spruche/
Esszé
11.
Die Geschichte von Schönbrunn
Schreib eine Zusammenfassung und persönliche Empfehlung von
maximum 2 Seiten über die Geschichte von Schönbrunn! Wenn du eventuell ein
selbstgemachtes Foto von dem Ort hast, kannst du es beilegen. (Írj
egy maximum kétoldalas történeti összefoglalást németül, legyen személyes
ajánlás benne. Esetleg, ha van személyes képed, amit ott készítettél,
mellékelheted.)
Ajánlott források:
· Geschichte. In: Schloss
Schönbrunn.
URL: https://www.schoenbrunn.at/ueber-schoenbrunn/das-schloss/geschichte
· Die Geschichte des Schlossparks. In:
Schloss Schönbrunn.
URL: https://www.schoenbrunn.at/ueber-schoenbrunn/schlosspark/geschichte
Poszter,
esszé
12. Urban
Gardening – Ein Stück Natur in
der Großstadt
Mach bitte ein/einen Poster mit sprechenden Fotos, Zeichnen
und mit deutschen Erklärungen über die Gärten in der Großstadt! Schreib dazu
ein Essay in 2-3 Seiten und erwähnt die folgenden Sichtpunkte!
-
die
Wurzel des Urban Gardenings
-
Typen
der städtischen Gärten (Balkone, Dachterasse, Gemeinschaftsgärten, Guerilla Gärten,
grüne Wände, „städtische Landwirtschaft” etc.) Bearbeite einen Gartentyp
ausführlicher!
-
Wie
verändern diese Gärten unsere Städte?
-
Vergleich die Tendenzen in Deutschland und in Ungarn!
-
deine
persönlichen Erfahrungen
(Csöppnyi természet a nagyvárosban
Készíts egy posztert képekkel, rajzokkal, német
magyarázatokkal. Írj egy 2-3 oldalas esszét hozzá a következő pontokra kitérve:
-
a városi kiskert gyökerei,
-
típusai: balkon, tetőterasz, közösségi kertek, zöld falak
stb.
-
Hogyan befolyásolják ezek a kertek a városok életét,
kinézetét?
-
Hasonlítsd össze a magyarországi és a német tendenciákat!
-
Írj a személyes tapasztalataidról!)
Rajz és vizuális kultúra
Feladatok
Plasztika-szobor-installáció
13. Lázár Ervin: Bab
Berci köve című műve mese egy kőről, aki virág akart lenni.
URL: https://mek.oszk.hu/02700/02723/02723.htm#3
Olvassátok el, a mesét és készítsetek
ti is kővirágokat, amik kitűnnek a kőrengetegből. Csapatban vagy egyénileg is dolgozhatok, a
munkátokat fotókkal dokumentáljátok (esetleg videóval)! Csak természetes
anyagokat használjatok, amiket az erdőben vagy folyóparton találtok.
Faraghatjátok, ragaszthatjátok és festhetitek is. Könnyen faragható zsírkő
darabokat (talcum) Svarcz tanárnőtől is lehet kérni.
Festés-fényfestés
14. Mihael Ende: Végtelen történet című regényének Pelerin, az éjvadon című fejezete (277-295. o.)
URL: http://www.18pedagogia.hu/sites/default/files/node/attachments/e-vt.pdf
Az egyetlen homokszemből létrehozott,
folyamatosan burjánzó őserdő, ami ezer színnel pompázva világít az éjszakában.
(Vajon honnan vehette James Cameron az ötletet Pandora bolygó éjszakai
erdőjének látványához az Avatar című filmben?) Te milyennek képzelnéd el?
a)
Teremtsd
meg a saját fantázia erdőd! Elérheted, hogy a te növényeid is világítsanak: UV-tollakkal
vagy hobbiboltokban is kapható fluoreszkáló porral, amit a festékbe keverhetsz.
Vagy
b)
Tervezz fényfestést az iskola falára! Lehet kép vagy animáció, ami projektorral
kivetíthető, és az Árpád Napokon bemutathatjuk.
Parafrázis
15.
Nézd meg Fisher Stevens: Özönvíz előtt című dokumentumfilmjét,
melynek főszereplője Leonardo Di Caprio!
URL: https://videa.hu/videok/film-animacio/ozonviz-elott-5jMWh6GmBGd95rr3
A film az elején
röviden utal H. Bosch: Gyönyörök kertje néven ismert triptichonjára
(hármas oltárképére). Milyennek ábrázolnád mai szemmel? Készítsd el ennek a képnek, vagy a kép egyes
részleteinek a parafrázisát szabadon választott technikával!
Ének-zene
Feladatok
Prezentáció, album
16. Édenkert az irodalomban,
a képzőművészetben és a zenében
Ajánlott forrás:
· Képek
és jelképek. Szerk. Szabó Éva. Bp., Móra, 1988, 31-38. o.
Matematika
Feladatok
Esszé
17. A Happy
Ending probléma
A
külváros egy beépítetlen területén áll 5 szép, egészséges, nagy árnyat adó fa.
A városrendezés kertet, parkot szeretne itt létrehozni, és a körülötte lévő
területet fel kívánják parcellázni.
A
következőket tudjuk: semelyik 3 fa nem illeszkedik egy egyenesre, így nem lehet,
hogy egy egyenes út húzódjon a területen 3 fa alatt. Ekkor mutassuk meg, hogy
bárhogy is helyezkednek el a fák, kiválasztható közülük 4, amely egy konvex
négyszöget határol, így alkalmas egy park létrehozására. (Tegyük fel, hogy a
terület akkora, hogy értelmes a megoldás.)
Oldd meg a feladatot, és a megoldás
során adj meg 5 pontot úgy, hogy bármelyik 4 kiválasztása jó legyen, és adj
olyat, hogy csak egyféleképpen lehessen 4 pontot konvex négyszögnek
kiválasztani!
Ismertesd az eredeti feladat – a Happy
Ending probléma – történetét és általánosítási lehetőségét! Melyik matematikai
részterület megjelenése köthető a feladathoz? Kiknek a nevéhez fűződik a
probléma általánosítása?
Ajánlott források:
· Pach János: A Happy End probléma.
URL: https://www.math.nyu.edu/~pach/publications/mozaik.pdf
· Tardos Gábor, Tóth Géza: Áttörés az
Erdős—Szekeres problémában. In: Érintő.
URL:https://ematlap.hu/tudomany-tortenet-2018-03/638-attores-az-erdos-szekeres- problémában
· A halál sem válaszhatta el őket. In:
National Geographic.
URL:https://ng.24.hu/tudomany/2005/09/01/a_halal_sem_valaszthatta_el_oket/
Makett, szemléltető eszköz, ékszer, rajz, tabló
18. Hollandok a kertben
a) Síkkitöltés a kertben –
Escher után szabadon
A sík kitölthető egybevágó alakzatokkal.
Így például egy kert (ha szabályos) szabályos sokszögekkel, a kert egy útja pedig
térkövekkel.
M. C. Escher holland grafikus
különleges, játékos műveiben a matematika törvényei (és „törvénytelenségei”)
köszönnek vissza. Foglalkoztatta a felület szabályos felosztása, előszeretettel
ábrázolt poliédereket, amelyek az euklideszi geometriához és a kristálytanhoz
kapcsolódnak.
Készíts Escher képei vagy saját elképzelésed alapján
művészi síkkitöltő alakzatokat, melyek segítségével a sík egy része kitölthető!
Az alakzatok legyenek kézbe vehetőek, készülhetnek
papírból, műanyagból vagy bármilyen más anyagból.
Szemléltető eszközként legyenek alkalmasak
matematika órán a tengelyes, középpontos tükrözés, esetleg a forgatás, illetve
az eltolás mint egybevágósági transzformáció szemléltetésére.
A kész modell mellé mellékeld a terveket is!
Ajánlott források:
Escher metszetsorozatában
remek példákat láthatsz a síkkitöltésre:
URL: https://mcescher.com/gallery/symmetry/
Munkásságáról pedig itt olvashatsz:
· Bara Éva: Escher és térszemléletünk.
In: Ponticulus Hungaricus.
URL: http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/bara_escher.html
Vagy
b) A Pitagorasz-fa
Egy kert nincs meg fa nélkül. A fraktálok „felfedezése, kitalálása” óta
tudjuk, hogy nagy szerepe van ennek a matematikai fogalomnak a biológiában is.
Az önhasonló alakzatok felépítése segít megérteni egy-egy növény (páfrány,
pagodakarfiol) szerkezetét, növekedését. Idetartozik a fa ágainak elágazása,
vagy a tüdő szerkezetének a hasonlósága is. A Pitagorasz-fát egy holland
matematikatanár, A. E. Bosman épített először 1942-ben.
Ajánlott források:
· Pythagoras Tree. In: Mathpaint.
URL: http://mathpaint.blogspot.com/2007/03/pythagoras-tree.html
· Saliné Dr. Czinkóczky Anna: Fraktálok
a természetben és az informatikában.
URL:https://tajk.szie.hu/sites/default/files/4D%2013%20%20FRAKTALOK%20A%20TERMESZEIBEN.pdf
Mindkét feladathoz (a és b) további inspirációt szerezhetsz a
netről!
Tabló, fotóalbum
19. A kert virágai Fibonacci-sorozatként
Hogy is szól a klasszikus nyulas
feladat? Mekkora lesz a nyúlállományunk az év végére, ha van egy nyúlpárunk,
amely a második hónaptól kezdve szaporodik, minden új pár a születését követő
hónaptól kezdve havonta egy új párnak ad életet, miközben egyetlen példány sem
pusztul el?
A megoldás a Fibonacci-sorozat: A
Fibonacci-számsorozatban minden szám az első kettő után – az azt megelőző kettő
összege. Így tehát a számsorozat: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144,
233 stb.
A Fibonacci-sorozat számaiba rengeteg
helyen beleütközünk (pl. spirálgalaxisok), de a természet, a növényvilág is
egyik jellegzetes megjelenési helye. A virágok szírmainak száma – zömében –
egy-egy Fibonacci-szám, de persze vannak kivételek. (pl. a korallvirág 4-szirmú)
Készíts fotóalbumot, montázst a kert virágairól. A virágokat úgy rendezd
el, számozd stb., hogy a szirmaik növekvő száma szemléltesse a
Fibonacci-sorozatot. Használhatsz internetről letöltött fotókat, de még jobb,
ha magad gyűjtesz és fotózol virágokat. A ritka kivételektől eltekintve mutasd
meg a Fibonacci-sorozat szépségét!
Ajánlott források:
·
Fibonacci-számok. In: Science In The Nature.
URL: http://science-in-the-nature.hu/torveny/show/fibonacci-szamok
·
Doodling in Math.
Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [1 of 3].
URL: https://www.youtube.com/watch?v=ahXIMUkSXX0
·
Doodling
in Math Class. Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [2 of 3].
URL: https://www.youtube.com/watch?v=lOIP_Z_-0Hs
·
Doodling
in Math. Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [Part 3 of 3].
URL: https://www.youtube.com/watch?v=14-NdQwKz9w
Specmatosoknak:
·
The
Golden Ratio (why it is so irrational) – Numberphile.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=sj8Sg8qnjOg
Informatika
Feladatok
Prezentáció
20.
Készíts bemutatót a fa
adatszerkezetről, mutass be egy-két fabejárási algoritmust!
Programozás
21. Készíts programot egy általad
választott programozási nyelven, amely létrehoz egy fa adatszerkezetet, a
program segítségével lehessen keresni, beszúrni, törölni egy adott elemet!
Prezentáció
22.
Készíts bemutatót az önhasonló
alakzatok megjelenéséről a természetben, kertben! Mi közük van a fraktálokhoz?
Fizika
Feladatok
Prezentáció, tervezési napló
23.
Tervezd meg a saját
kertetek vagy egy képzeletbeli kert öntözőrendszerét!
Mérd fel a területet,
határozd meg a vízforrás adatait (a megfelelő nyomáson rendelkezésre álló
vízmennyiséget), tervezd meg a szórófejek elhelyezését, a zónák elosztását, a
csövek és szerelvények méretezését! Egyéni ötletekkel is élhetsz, kombinálhatsz
különböző megoldásokat is.
Ajánlott források:
· Öntözőrendszer tervezési segédlet. IN:
Monardella öntözéstechnika.
URL: http://www.monarda.hu/helpdesk.htm
· Gombos Zsolt: Öntözőrendszer tervezés.
In: Öntözőrendszer – öntözéstechnika.
URL: https://ontozorendszer-ontozestechnika.hu/ontozorendszer-tervezes.html
Prezentáció, poszter
24.
Kerti locsoláskor gyakran láthatunk
szivárványt. Mi a jelenség oka, hogyan jön létre a szivárvány, hogyan alakulnak
ki a szivárvány színei, mi a másodlagos szivárvány? Készíts prezentációt vagy
posztert, amiben bemutatod ezt az optikai jelenséget! Prezentációdba illessz
szemléltető ábrákat, képeket! Külön értékeljük, ha pl. kerti locsolóval magad
is készítesz szivárványt, és fotókat, videót mellékelsz róla!
Ajánlott források:
· Szivárványok. In. Légköroptikai
jelenségek.
URL: http://legkoroptika.hu/szivarvany
· Szalmási Krisztina: A szivárvány és
más égi jelenségek, In: Tudománypláza.
URL: https://tudomanyplaza.hu/szivarvany-es-mas-egi-jelensegek/
· Meteorológiai alapismeretek. In:
Digitális tankönyvtár.
URL: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0073_meteorologia_alapismeretek/ch11s02.html
Biológia
Feladatok
Prezentáció
25.
Állati kártevők a kertben
Készíts
prezentációt a kertekben megjelenő leggyakoribb állati kártevőkről, különös
tekintettel a Kárpát-medencében nem őshonos, úgynevezett invazív fajokról (pl.
ázsiai márványos poloska, spanyol csupaszcsiga, harlekinkatica). Saját fotóidat
külön értékeljük! Természetesen nem csak gerinctelenek szerepelhetnek a
prezentációban.
A diákon
szerepeljen az állatok felismerhető fotója, a faj pontos rendszertani helye,
tudományos neve, a kártétel módja, és az esetleges védekezési lehetőségek
ellene. Minimum 8 faj leírását várjuk!
Ajánlott források:
· Invazív idegen fajok. In: Természet és
biológiai sokféleség, 2009. május.
· Gönczi Krisztina: Veszélyes rovarok,
amelyek elárasztották hazánkat. In: Mezőhír, 2020. június 4.
URL: https://mezohir.hu/2020/06/04/veszelyes-rovarok-amelyek-elarasztottak-hazankat/
· Ripka Géza: Inváziós kártevők: a
kaprabogár. In: Agrofórum, 2019. február 13.
URL: https://agroforum.hu/szakcikkek/novenyvedelem-szakcikkek/invazios-kartevok-a-kaprabogar/
· Fülöp Zita, Hatvani István Gábor,
Farkas János: Kik túrnak a kertünkben? Vakondtól a földikutyáig. In: Élet és
Tudomány, 2014. 11. évf. 28. sz.
URL: http://www.eletestudomany.hu/kik_turnak_a_kertunkben_
· Szeőke Kálmán, Csóka György: Jövevény
kártevő ízeltlábúak áttekintése Magyarországon. Lepkék (Lepidoptera). In:
Növényvédelem, 2012. 48. évf. 3. szám.
· Behurcolt és invazív állatok
Magyarországon. Szerk. Papp László. In: Magyar Tudomány, 2017. 4. sz.
Poszter, makett
26.
Biokert
Készítsd
el egy biokert tervét! A tervben szerepeljenek azok a növényfajok, amelyeket
elültetnél, valamint a növények elrendezése. Tüntesd fel a növények rövid
leírását, pontos nevét, a gondozás módját. Ügyelj arra, hogy a gondozáshoz ne
kelljen nem bio vegyszereket használni! A terv tartalmazza a kert rajzát, és az
elrendezés magyarázatát, vagyis, hogy miért ültetnéd, termesztenéd egymás
mellett az általad választott fajokat.
A tervet
poszter vagy makett formájában készítsd el, és mellékeld a pontos leírását!
Ajánlott források:
· Így lesz kertünk biokert! In
Kertvarázs Magazin.
URL: http://kertvarazsmagazin.hu/70-noi-sarok/biokert/1781-igy-lesz-kertuenk-biokert
· Seléndy Szabolcs: A biológiai kert
tervezése és berendezése. In: Békés és Környéke Biokultúra Egyesület. 2010.
szeptember 23.
URL: http://www.bekesibio.hu/2010/09/a-biologiai-kert-tervezese-es-berendezese/
· Ökológiai Intézet - A biokert.
· Ember- és környezetkímélő kertművelés.
URL:
https://www.youtube.com/watch?v=uHcJO88tX5E&ab_channel=okologiaiintezet
Kémia
Feladatok
Megfigyelési napló, prezentáció
27.
Nézz utána, milyen műtrágyákat, tápsókat
használnak a kertekben! Tervezz velük kísérletet, valamilyen egyszerű
növényen! Pl.: hogyan hatnak a különböző tápsók, hogyan változik a
hatásuk a koncentrációval stb.? Kérj segítséget szaktanárodtól a tervezéshez!
Kísérletedről készíts fényképekkel
illusztrált jegyzőkönyvet!
Ajánlott források:
· Terbe
István: Intenzív tápanyag-ellátási formák a zöldségtermesztésben: In: Agro
Napló, 2014. 05. sz.
· Trágya,
műtrágya, egyéb tápanyagok.
URL: http://csfbalogh.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1195003
Prezentáció
28.
Hogyan hat a kémhatás a növényekre? Nézz
utána, és készíts prezentációt róla! Próbálj kísérletet végezni a témában,
amiről fényképeket készítesz, és értelmezed a tapasztalataidat!
Ajánlott források:
· Stefanovits
Pál, Filep György, Füleky György: Talajtan. In: Digitális Tankönyvtár.
URL:https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Talajtan/ch07s06.html
· Krausz
Dóra: A megfelelő növényt a megfelelő helyre! I. rész – a talaj kémhatása. In:
Agrofórum.
URL: https://agroforum.hu/blog/haz-taj/a-megfelelo-novenyt-a-megfelelo-helyre-i-resz-a-talaj-kemhatasa/
Prezentáció, poszter
29.
Permetezés a biokertben
Készíts prezentációt vagy posztert, amelyben
bemutatod, milyen természetes szerekkel védekezhetünk a kártevők ellen, miért
jobb a bio anyagok használata, hogyan tudjuk a környezetszennyező permetezőszereket
természetesekkel kiváltani.
Ajánlott források:
· Környezetbarát növényvédelem kezdő
biogazdáknak. In: Agrárágazat, 2017. május 11.
URL: https://agraragazat.hu/hir/kornyezetbarat-novenyvedelem-kezdo-biogazdaknak/
· Győrffy Sándor: Lemosó permetezés a
biokertben. In: Agroinform.
URL: https://agraragazat.hu/hir/kornyezetbarat-novenyvedelem-kezdo-biogazdaknak/
· Házilag készített permetlevek. In:
sokszínű vidék.
URL: https://www.sokszinuvidek.hu/kertunk/hazilag-keszitett-permetlevek
Feladatok
Prezentáció,
fotósorozat, poszter
30.
Kővirág, kőzöldség, kőerdő
Talán meglepő,
de kertet nem csak az élővilág tud produkálni! A földfelszínen járva, kelve találkozhatunk
„kővirágokkal” (pl. sivatagi rózsa), „kőzöldségekkel” (pl. borsókő a
barlangokban), vagy akár kőerdőkkel is! A kőerdők különleges, fatörzsekre emlékeztető
kőzetformáció-csoportok, a Földön több helyen is találkozhatunk velük (Kínán
belül több is található, de például Bulgáriában is előfordulnak).
Készíts
képösszeállítást (akár prezentációban, akár papíron kinyomtatott formában) az
említett „kőnövényekről”! Keress minél látványosabb fotókat, és rövid
magyarázattokkal ismertesd a furcsa képződmények kialakulását! A képek legalább
három különböző helyszínről származzanak!
(A kőerdő esetében érdemes angolul is
rákeresni: stone forest)
Rajz,
festmény, makett
31. Nemzeti parkok
A legvédettebb, leglátványosabb természeti
kincseket őrző területeinket nemzeti parkoknak nevezzük, de nevezhetnénk őket akár
nemzeti kerteknek is.
Válassz ki egyet-egyet Magyarország, illetve a
világ híres nemzeti parkjainak (földtani) látványosságaiból! Rajzold le, fesd
le vagy mintázd meg agyagból vagy más anyagból a földtani képződményt. A
technikát teljesen önálló módon válaszhatod meg. Mellékelj rövid leírást, magyarázatot
a látványosságról!
Poszter,
ábra
32.
Kertvárosok
A fenti fogalomról társadalomföldrajz témában
szoktuk szót ejteni.
Készíts minél látványosabb
ábrát Budapest és az agglomeráció városszerkezetéről (Érdemes a 10. osztályos
tankönyvben utánaolvasni a munka előtt. Ha nehézségbe ütközöl, kérd
földrajztanárod segítségét!)
Az ábra legyen minél
látványosabb és információgazdagabb a különböző városövezetekről. Jelenjenek
meg rajta a jellemző épülettípusok és funkciók. Természetesen különös figyelmet
kell fordítanod a kertvárosokra! Nyugodtan dolgozhatsz digitális eszközökkel (kép/ábra
szerkesztő programokkal), de örömmel fogadjuk a kézzel készített ábrákat is.
Ajánlott források:
· Kertváros-építési mozgalom. In: Wekerle
Társaskör Egyesület.
URL: http://wekerletelep.hu/ismerkedes-a-wekerleteleppel/661-2/
Az
interneten további hasznos információkat találsz a megvalósításhoz.
Könyvtár
Feladatok
Plakát,
tabló, makett, prezentáció
33.
Zöld könyvtárak
a)
Készíts plakátot vagy tablót az IFLA (International
Federation of Library Association)
Zöld könyvtári mozgalmáról, Zöld Könyvtár Díjáról!
A
plakáton jelenjen meg a Zöld könyvtárak fogalma, hogy milyen könyvtárak
jelentkezhetnek a díjra. Vannak-e magyar díjazottak?
Vagy
b) Készíts egy makettet vagy prezentációt
arról, hogy nálunk, az Árpád Gimnázium könyvtárában hogyan lehetne
megvalósítani a Zöld könyvárak célkitűzéseit.
Ajánlott források:
· IFLA Green Library Award.
URL: https://www.ifla.org/node/10159
· Mikolasek
Zsófia: Zöld könyvtári terek a József Attila Megyei és Városi Könyvtárban.
URL: http://ki2.oszk.hu/3k/2018/09/zold-konyvtari-terek-a-jozsef-attila-megyei-es-varosi-konyvtarban12/
· Brém
Zsuzsanna; Dubniczky Zsolt: XXI. század: Környezetbarát fenntarthatóság a
könyvtárakban.
URL: http://tmt-archive.omikk.bme.hu/show_news.html?id=5973&issue_id=565
· A
környezetvédelem vonzásában. Zöld könyvtári ajánlás.
Francia
Dessinez un jardin et imaginez un petit dialogue drôle entre les fleurs, les arbres et/ou les animaux là-bas. Écrivez le dialogue à côté de votre dessin OU vous pouvez aussi créer une bande dessinée. (p.ex.: www.storyboardthat.com)
35. Choisissez un objet ou un vêtement nécessaire qui se rattache au jardinage OU une fleur. Vous êtes le réalisateur/la réalisatrice d’un film de promotion de l’objet/fleur choisi(e). Mettez en scène ce film de promotion de 3-5 minutes ! Utilisez au moins 5 phrases françaises.
Szabadon
választott téma
Szabadon választott műfaj
36. Készíts saját ötleten alapuló pályázatot,
amely valamilyen módon kapcsolódik a kert témájához!
A témát
és műfajt tetszőlegesen megválaszthatod, lehet videófilm, szemléltető eszköz,
használati tárgy, dísztárgy, fotóalbum,
megfigyelési napló vagy bármi más. Adj címet alkotásodnak, és ha szükségét
érzed, mellékelj egy rövid leírást arról, hogyan kapcsolódik pályamunkád a kert
fogalmához!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése