Alkotópályázat 2020-2021: A kert


Kert

alkotópályázat

2020-2021

 

Kedves Diákok!

Terveink szerint ez az utolsó alkotópályázatunk ebben a formában. Tizenöt éve működik iskolánkban ez a könyvtári pályázat, ideje megújulnunk.

A mostani feladatokat igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a koronavírus-járvány idején is megoldhatók legyenek. Mivel jelenleg a könyvtári kölcsönzés nagyon korlátozott, ezért elsősorban internetes forrásokat ajánlunk a feldolgozáshoz. Emellett igyekeztünk olyan munkaformákat kitalálni, amelyek kimozdítanak benneteket a számítógép mellől. Kérjük, hogy éljetek ezekkel a lehetőségekkel: fotózzatok, filmezzetek, rajzoljatok, vágjatok, ragasszatok, kézműveskedjetek, bütyköljetek. De még ha számítógépen dolgoztok is, akkor is kikapcsolódást jelent a tanáraitok által kitalált érdekes, szellemes, változatos, gyakran kifejezetten jópofa feladatokkal foglalkozni.

A kiemelkedő pályázók - a korábbi évekhez hasonlóan – pénzjutalomban részesülnek. A 10 000 Ft-os fődíjat a legjobb pályázó kapja, a többi díjazott között pedig további 40 000 Ft-ot osztunk szét.

A pályázat elkészítésekor vegyétek figyelembe az alábbi tudnivalókat, szabályokat.

         Forrásjegyzék készítése: ha pályamunkátok elkészítéséhez más munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét! Az internetes források adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban.

         Terjedelem:

o   esszé: 3-4 oldal

o   film: 5-10 perc

o   prezentáció: 15-20 dia

         Ahol a feladat jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban (2-4 fő).

         Egy diák több pályázatot is beadhat, de egy műfajban (pl. prezentáció, tabló stb.) maximum kettőt.

         A pályázatok leadása:

o   a tárgyi jellegű pályamunkákat (makett, poszter, album stb.) adjátok le a szaktanárotoknak, vagy a könyvtárosoknak az A03-as teremben,

o   az elektronikus formában készült alkotásokat (Word.doc, videó, ppt stb.) erre a címre küldjétek: buncsak.piroska@arpad.sulinet.hu

o   a pályázaton szerepeljen: név, osztály, szaktanár neve.

 

         BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2021. február 1.

Kérdéseitekkel bátran forduljatok az adott tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a könyvtárosokhoz!

Eredményhirdetés (értékelés, jutalmazás): 2021. április 16.

 

            Jó munkát kívánunk!

                                                                                                          A könyvtárostanárok

 

 

Irodalom

 

Feladatok

Prezentáció, esszé

1.      A varázsló kertje – Csáth Géza novellája és Gulácsy Lajos festménye

 

Milyen fontos gondolatot közvetít külön-külön a két alkotás? Kapcsolatba lehet-e állítani őket egymással? Mit fejez ki a kert motívum a két műben?

Ajánlott források:

·        Szemelvények az egykorú Csáth-irodalomból. A varázsló kertje. In: Üzenet.

URL: http://adattar.vmmi.org/cikkek/21518/uzenet_1977_2-3_20_szemelvenyek_az_egykoru_csat_irodalombol.pdf

·       Gulácsy Lajos: A varázsló kertje (Varázslat).

        URL: https://mek.oszk.hu/04900/04940/html/elemzes.htm

·       Kiebelbeck Mara: Gulácsy Varázslata. In: Cultura.

        URL: https://cultura.hu/kultura/gulacsy-varazslata/

·        Festményeink. Varázsló kertje (Gulácsy Lajos, 1906-1907) In: Gittegylet.

URL: https://gittegylet.com/2015/10/17/festmenyeink-varazslo-kertje-  gulacsy-    lajos-1906-1907/

 

 

Novella, vers

2.     Írj novellát vagy verset, amelyben szerepet játszik a kert motívuma!

 

Prezentáció, illusztrált album, poszter

3.     Az édenkert mint jelkép – összevetésben más vallások, mítoszok hasonló jelentésű (harmónia, boldogság, a lét tökéletessége, ember és világ összhangja, öröklét stb.) elképzeléseivel

Munkádban legalább 3-4 elképzelést mutass be!

Ajánlott források:

·         Jelképtár. Hoppál Mihály [et. al.] Bp., helikon, 1990. 116. o.

·         Képek és jelképek. Szerk. Szabó Éva. Bp., Móra, 1988, 31-38. o.

·         Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar   kultúrából. Szerk. Pál József és Újvári Edit. Bp., Balassa Kiadó, 1997. 252-254. o.

 

 

 

 

 

Történelem

 

Feladatok

Fotóalbum, prezentáció

4.    Kastélykertek

 

a) Keressetek fel legalább három magyarországi kastélykertet (pl. Alcsút, Gödöllő, Nagytétény, Károlyi-kert, Várkert) – legyen köztük angolpark és franciakert is. Készítsetek minél szebb, művészibb fotókat. Gyűjtsétek össze őket egy fotóalbumba és ahol szükséges, fűzzetek hozzá magyarázatot is!

 

Vagy

 

b) Gyűjtsetek anyagot az interneten, és képes-szöveges prezentációban mutassatok be legalább öt kastélykertet. 

 

Makett

5.     Készítsétek el Szemiramisz függőkertjének makettjét!

 

Videó

6.    Hortikultúra = kertművelés, kertészet. Készítsetek ötperces videót a Horthy-korszak kulturális életének valamely eleméről! Pl. filmek, zenei élet, irodalom, képzőművészet stb.

 

 

 

Angol nyelv

 

Feladatok

Makett

7.     Dream school garden project

How do you imagine the garden of your dream school? Build it from Lego/clay/paper/in digital form… etc. and include a short description (1 A4 page) in English. You can do this individually or as a group.

 

Illusztráció

8.    The Secret Garden

Make before and after illustrations to „The Secret Garden” (a novel written by Frances Hodgson Burnett, there are many film versions as well)

 

Poszter, makett

9.    English garden vs. French garden

What are the main differences? Make a poster, build it from Lego/clay/paper/in digital form… etc.

 

 

Német nyelv

 

Feladatok

Tabló

10.     Interpretiere die Gartensprüche entweder mit Hilfe eines Fotos, oder gezeichneten, gemalten Bildes, oder in einem Kommentar, in dem du die Hintergründe des Spruches beschreibst!   (Illusztrálj két-három kerttel kapcsolatos szólást vagy rajzzal vagy képpel, illetve szöveges kommentárral arról, hogy mi lehet a szólás kultúrtörténeti háttere!)

Ajánlott források:

·         Garten-Sprüche. In: Garten Zauber.

          URL: https://www.gartenzauber.com/garten-spruche/

 

Esszé

11.   Die Geschichte von Schönbrunn

Schreib eine Zusammenfassung und persönliche Empfehlung von maximum 2 Seiten über die Geschichte von Schönbrunn! Wenn du eventuell ein selbstgemachtes Foto von dem Ort hast, kannst du es beilegen. (Írj egy maximum kétoldalas történeti összefoglalást németül, legyen személyes ajánlás benne. Esetleg, ha van személyes képed, amit ott készítettél, mellékelheted.)

Ajánlott források:

·         Geschichte. In: Schloss Schönbrunn.

          URL: https://www.schoenbrunn.at/ueber-schoenbrunn/das-schloss/geschichte

 ·        Die Geschichte des Schlossparks. In: Schloss Schönbrunn.

          URL: https://www.schoenbrunn.at/ueber-schoenbrunn/schlosspark/geschichte


Poszter, esszé

12. Urban Gardening – Ein Stück Natur in der Großstadt

Mach bitte ein/einen Poster mit sprechenden Fotos, Zeichnen und mit deutschen Erklärungen über die Gärten in der Großstadt! Schreib dazu ein Essay in 2-3 Seiten und erwähnt die folgenden Sichtpunkte!

-          die Wurzel des Urban Gardenings

-          Typen der städtischen Gärten (Balkone, Dachterasse, Gemeinschaftsgärten, Guerilla Gärten, grüne Wände, „städtische Landwirtschaft” etc.) Bearbeite einen Gartentyp ausführlicher!

-          Wie verändern diese Gärten unsere Städte?

-          Vergleich die Tendenzen in Deutschland und in Ungarn!

-          deine persönlichen Erfahrungen

(Csöppnyi természet a nagyvárosban

Készíts egy posztert képekkel, rajzokkal, német magyarázatokkal. Írj egy 2-3 oldalas esszét hozzá a következő pontokra kitérve:

-          a városi kiskert gyökerei,

-          típusai: balkon, tetőterasz, közösségi kertek, zöld falak stb.

-          Hogyan befolyásolják ezek a kertek a városok életét, kinézetét?

-          Hasonlítsd össze a magyarországi és a német tendenciákat!

-          Írj a személyes tapasztalataidról!)

 

 

 

 

Rajz és vizuális kultúra

 

 

Feladatok

Plasztika-szobor-installáció

13.  Lázár Ervin: Bab Berci köve című műve mese egy kőről, aki virág akart lenni.

URL: https://mek.oszk.hu/02700/02723/02723.htm#3

Olvassátok el, a mesét és készítsetek ti is kővirágokat, amik kitűnnek a kőrengetegből.  Csapatban vagy egyénileg is dolgozhatok, a munkátokat fotókkal dokumentáljátok (esetleg videóval)! Csak természetes anyagokat használjatok, amiket az erdőben vagy folyóparton találtok. Faraghatjátok, ragaszthatjátok és festhetitek is. Könnyen faragható zsírkő darabokat (talcum) Svarcz tanárnőtől is lehet kérni.

 

Festés-fényfestés

14. Mihael Ende: Végtelen történet című regényének Pelerin, az éjvadon című fejezete (277-295. o.) 

URL: http://www.18pedagogia.hu/sites/default/files/node/attachments/e-vt.pdf

Az egyetlen homokszemből létrehozott, folyamatosan burjánzó őserdő, ami ezer színnel pompázva világít az éjszakában. (Vajon honnan vehette James Cameron az ötletet Pandora bolygó éjszakai erdőjének látványához az Avatar című filmben?) Te milyennek képzelnéd el?

a)    Teremtsd meg a saját fantázia erdőd! Elérheted, hogy a te növényeid is világítsanak: UV-tollakkal vagy hobbiboltokban is kapható fluoreszkáló porral, amit a festékbe keverhetsz.

 

Vagy

b) Tervezz fényfestést az iskola falára! Lehet kép vagy animáció, ami projektorral kivetíthető, és az Árpád Napokon bemutathatjuk.

Parafrázis

15.  Nézd meg Fisher Stevens: Özönvíz előtt című dokumentumfilmjét, melynek főszereplője Leonardo Di Caprio!

URL: https://videa.hu/videok/film-animacio/ozonviz-elott-5jMWh6GmBGd95rr3

A film az elején röviden utal H. Bosch: Gyönyörök kertje néven ismert triptichonjára (hármas oltárképére). Milyennek ábrázolnád mai szemmel?  Készítsd el ennek a képnek, vagy a kép egyes részleteinek a parafrázisát szabadon választott technikával!

 

 

Ének-zene

 

 

Feladatok

Prezentáció, album

16. Édenkert az irodalomban, a képzőművészetben és a zenében

Ajánlott forrás:

·         Képek és jelképek. Szerk. Szabó Éva. Bp., Móra, 1988, 31-38. o.

 

 

 

 

Matematika

 

Feladatok

Esszé

17. A Happy Ending probléma

A külváros egy beépítetlen területén áll 5 szép, egészséges, nagy árnyat adó fa. A városrendezés kertet, parkot szeretne itt létrehozni, és a körülötte lévő területet fel kívánják parcellázni.

A következőket tudjuk: semelyik 3 fa nem illeszkedik egy egyenesre, így nem lehet, hogy egy egyenes út húzódjon a területen 3 fa alatt. Ekkor mutassuk meg, hogy bárhogy is helyezkednek el a fák, kiválasztható közülük 4, amely egy konvex négyszöget határol, így alkalmas egy park létrehozására. (Tegyük fel, hogy a terület akkora, hogy értelmes a megoldás.)

Oldd meg a feladatot, és a megoldás során adj meg 5 pontot úgy, hogy bármelyik 4 kiválasztása jó legyen, és adj olyat, hogy csak egyféleképpen lehessen 4 pontot konvex négyszögnek kiválasztani!

Ismertesd az eredeti feladat – a Happy Ending probléma – történetét és általánosítási lehetőségét! Melyik matematikai részterület megjelenése köthető a feladathoz? Kiknek a nevéhez fűződik a probléma általánosítása?

Ajánlott források:

·         Pach János: A Happy End probléma.

URL: https://www.math.nyu.edu/~pach/publications/mozaik.pdf

·         Tardos Gábor, Tóth Géza: Áttörés az Erdős—Szekeres problémában. In: Érintő.

URL:https://ematlap.hu/tudomany-tortenet-2018-03/638-attores-az-erdos-szekeres-  problémában

·         A halál sem válaszhatta el őket. In: National Geographic.

URL:https://ng.24.hu/tudomany/2005/09/01/a_halal_sem_valaszthatta_el_oket/

 

 

 

Makett, szemléltető eszköz, ékszer, rajz, tabló

18. Hollandok a kertben

 

a) Síkkitöltés a kertben – Escher után szabadon

A sík kitölthető egybevágó alakzatokkal. Így például egy kert (ha szabályos) szabályos sokszögekkel, a kert egy útja pedig térkövekkel.

M. C. Escher holland grafikus különleges, játékos műveiben a matematika törvényei (és „törvénytelenségei”) köszönnek vissza. Foglalkoztatta a felület szabályos felosztása, előszeretettel ábrázolt poliédereket, amelyek az euklideszi geometriához és a kristálytanhoz kapcsolódnak.

                       

Készíts Escher képei vagy saját elképzelésed alapján művészi síkkitöltő alakzatokat, melyek segítségével a sík egy része kitölthető!

Az alakzatok legyenek kézbe vehetőek, készülhetnek papírból, műanyagból vagy bármilyen más anyagból.

Szemléltető eszközként legyenek alkalmasak matematika órán a tengelyes, középpontos tükrözés, esetleg a forgatás, illetve az eltolás mint egybevágósági transzformáció szemléltetésére.

A kész modell mellé mellékeld a terveket is!

Ajánlott források:

Escher metszetsorozatában remek példákat láthatsz a síkkitöltésre:

URL: https://mcescher.com/gallery/symmetry/

Munkásságáról pedig itt olvashatsz:

·         Bara Éva: Escher és térszemléletünk. In: Ponticulus Hungaricus.

URL: http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/bara_escher.html

 

Vagy

 

b) A Pitagorasz-fa

Egy kert nincs meg fa nélkül. A fraktálok „felfedezése, kitalálása” óta tudjuk, hogy nagy szerepe van ennek a matematikai fogalomnak a biológiában is. Az önhasonló alakzatok felépítése segít megérteni egy-egy növény (páfrány, pagodakarfiol) szerkezetét, növekedését. Idetartozik a fa ágainak elágazása, vagy a tüdő szerkezetének a hasonlósága is. A Pitagorasz-fát egy holland matematikatanár, A. E. Bosman épített először 1942-ben.

 

 

Készíts ékszert, kiállítható rajzot vagy makettet egy Pitagorasz-fáról (a mellékelt „életfához” hasonlóan)! Választhatsz kétféle szerkesztésből: a kiinduló négyzet tetejére egy egyenlő szárú derékszögű háromszöget szerkesztünk, ennek oldalaira újabb négyzeteket, újabb egyenlő szárú derékszögű háromszögeket stb., vagy egy általános derékszögű háromszöget szerkesztünk, ennek oldalaira újabb négyzeteket, újabb az eredetihez hasonló derékszögű három-szögeket stb.

 

 

Ajánlott források:

·         Pythagoras Tree. In: Mathpaint.

URL: http://mathpaint.blogspot.com/2007/03/pythagoras-tree.html

·         Saliné Dr. Czinkóczky Anna: Fraktálok a természetben és az informatikában.

URL:https://tajk.szie.hu/sites/default/files/4D%2013%20%20FRAKTALOK%20A%20TERMESZEIBEN.pdf

Mindkét feladathoz (a és b) további inspirációt szerezhetsz a netről!

 

Tabló, fotóalbum

19. A kert virágai Fibonacci-sorozatként

Hogy is szól a klasszikus nyulas feladat? Mekkora lesz a nyúlállományunk az év végére, ha van egy nyúlpárunk, amely a második hónaptól kezdve szaporodik, minden új pár a születését követő hónaptól kezdve havonta egy új párnak ad életet, miközben egyetlen példány sem pusztul el?

A megoldás a Fibonacci-sorozat: A Fibonacci-számsorozatban minden szám az első kettő után – az azt megelőző kettő összege. Így tehát a számsorozat: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233 stb.

A Fibonacci-sorozat számaiba rengeteg helyen beleütközünk (pl. spirálgalaxisok), de a természet, a növényvilág is egyik jellegzetes megjelenési helye. A virágok szírmainak száma – zömében – egy-egy Fibonacci-szám, de persze vannak kivételek. (pl. a korallvirág 4-szirmú)

 

 

 

Készíts fotóalbumot, montázst a kert virágairól. A virágokat úgy rendezd el, számozd stb., hogy a szirmaik növekvő száma szemléltesse a Fibonacci-sorozatot. Használhatsz internetről letöltött fotókat, de még jobb, ha magad gyűjtesz és fotózol virágokat. A ritka kivételektől eltekintve mutasd meg a Fibonacci-sorozat szépségét!

Ajánlott források:

·         Fibonacci-számok. In: Science In The Nature.

URL: http://science-in-the-nature.hu/torveny/show/fibonacci-szamok

·         Doodling in Math. Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [1 of 3].

URL: https://www.youtube.com/watch?v=ahXIMUkSXX0

·         Doodling in Math Class. Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [2 of 3].

URL: https://www.youtube.com/watch?v=lOIP_Z_-0Hs

·         Doodling in Math. Spirals, Fibonacci, and Being a Plant [Part 3 of 3].

URL: https://www.youtube.com/watch?v=14-NdQwKz9w

Specmatosoknak:

·         The Golden Ratio (why it is so irrational) – Numberphile.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=sj8Sg8qnjOg

 

 

 

Informatika

 

Feladatok

Prezentáció

20.    Készíts bemutatót a fa adatszerkezetről, mutass be egy-két fabejárási algoritmust!

 

Programozás

 

21.  Készíts programot egy általad választott programozási nyelven, amely létrehoz egy fa adatszerkezetet, a program segítségével lehessen keresni, beszúrni, törölni egy adott elemet!

 

Prezentáció

22.    Készíts bemutatót az önhasonló alakzatok megjelenéséről a természetben, kertben! Mi közük van a fraktálokhoz?

 

 

 

 

 

Fizika

 

Feladatok

Prezentáció, tervezési napló

23.                       Tervezd meg a saját kertetek vagy egy képzeletbeli kert öntözőrendszerét!

Mérd fel a területet, határozd meg a vízforrás adatait (a megfelelő nyomáson rendelkezésre álló vízmennyiséget), tervezd meg a szórófejek elhelyezését, a zónák elosztását, a csövek és szerelvények méretezését! Egyéni ötletekkel is élhetsz, kombinálhatsz különböző megoldásokat is.

 

Ajánlott források:

·         Öntözőrendszer tervezési segédlet. IN: Monardella öntözéstechnika.

URL: http://www.monarda.hu/helpdesk.htm

·        Gombos Zsolt: Öntözőrendszer tervezés. In: Öntözőrendszer – öntözéstechnika.

URL: https://ontozorendszer-ontozestechnika.hu/ontozorendszer-tervezes.html

 

Prezentáció, poszter

24.                      Kerti locsoláskor gyakran láthatunk szivárványt. Mi a jelenség oka, hogyan jön létre a szivárvány, hogyan alakulnak ki a szivárvány színei, mi a másodlagos szivárvány? Készíts prezentációt vagy posztert, amiben bemutatod ezt az optikai jelenséget! Prezentációdba illessz szemléltető ábrákat, képeket! Külön értékeljük, ha pl. kerti locsolóval magad is készítesz szivárványt, és fotókat, videót mellékelsz róla!

Ajánlott források:

·         Szivárványok. In. Légköroptikai jelenségek.

URL: http://legkoroptika.hu/szivarvany

·         Szalmási Krisztina: A szivárvány és más égi jelenségek, In: Tudománypláza.

URL: https://tudomanyplaza.hu/szivarvany-es-mas-egi-jelensegek/

·         Meteorológiai alapismeretek. In: Digitális tankönyvtár.

URL: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0073_meteorologia_alapismeretek/ch11s02.html

 

 

 

 

Biológia

 

Feladatok

Prezentáció

25.                       Állati kártevők a kertben

Készíts prezentációt a kertekben megjelenő leggyakoribb állati kártevőkről, különös tekintettel a Kárpát-medencében nem őshonos, úgynevezett invazív fajokról (pl. ázsiai márványos poloska, spanyol csupaszcsiga, harlekinkatica). Saját fotóidat külön értékeljük! Természetesen nem csak gerinctelenek szerepelhetnek a prezentációban.

A diákon szerepeljen az állatok felismerhető fotója, a faj pontos rendszertani helye, tudományos neve, a kártétel módja, és az esetleges védekezési lehetőségek ellene. Minimum 8 faj leírását várjuk!

Ajánlott források:

·         Invazív idegen fajok. In: Természet és biológiai sokféleség, 2009. május.

URL:https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/factsheets/Invasive%20Alien%20Species/Invasive_Alien_HU.pdf

·         Gönczi Krisztina: Veszélyes rovarok, amelyek elárasztották hazánkat. In: Mezőhír, 2020. június 4.

URL: https://mezohir.hu/2020/06/04/veszelyes-rovarok-amelyek-elarasztottak-hazankat/

·         Ripka Géza: Inváziós kártevők: a kaprabogár. In: Agrofórum, 2019. február 13.

URL: https://agroforum.hu/szakcikkek/novenyvedelem-szakcikkek/invazios-kartevok-a-kaprabogar/

·         Fülöp Zita, Hatvani István Gábor, Farkas János: Kik túrnak a kertünkben? Vakondtól a földikutyáig. In: Élet és Tudomány, 2014. 11. évf. 28. sz.

URL: http://www.eletestudomany.hu/kik_turnak_a_kertunkben_

·         Szeőke Kálmán, Csóka György: Jövevény kártevő ízeltlábúak áttekintése Magyarországon. Lepkék (Lepidoptera). In: Növényvédelem, 2012. 48. évf. 3. szám.

URL:https://www.researchgate.net/publication/273498821_Joveveny_kartevo_izeltlabuak_Magyarorszagon_-_Lepkek_Lepidoptera

·         Behurcolt és invazív állatok Magyarországon. Szerk. Papp László. In: Magyar Tudomány, 2017. 4. sz.

URL: https://docplayer.hu/68664265-Magyar-tudomany-behurcolt-es-invaziv-allatok-magyarorszagon-vendegszerkeszto-papp-laszlo.html

 

Poszter, makett

26.                      Biokert

Készítsd el egy biokert tervét! A tervben szerepeljenek azok a növényfajok, amelyeket elültetnél, valamint a növények elrendezése. Tüntesd fel a növények rövid leírását, pontos nevét, a gondozás módját. Ügyelj arra, hogy a gondozáshoz ne kelljen nem bio vegyszereket használni! A terv tartalmazza a kert rajzát, és az elrendezés magyarázatát, vagyis, hogy miért ültetnéd, termesztenéd egymás mellett az általad választott fajokat.

A tervet poszter vagy makett formájában készítsd el, és mellékeld a pontos leírását!

Ajánlott források:

·         Így lesz kertünk biokert! In Kertvarázs Magazin.

URL: http://kertvarazsmagazin.hu/70-noi-sarok/biokert/1781-igy-lesz-kertuenk-biokert

·         Seléndy Szabolcs: A biológiai kert tervezése és berendezése. In: Békés és Környéke Biokultúra Egyesület. 2010. szeptember 23.

URL: http://www.bekesibio.hu/2010/09/a-biologiai-kert-tervezese-es-berendezese/

·         Ökológiai Intézet - A biokert.

URL:https://www.youtube.com/watch?v=TapFLZE3Nsw&list=PL559F16F7ACF937C1&index=111&ab_channel=okologiaiintezet

·         Ember- és környezetkímélő kertművelés.

URL:

https://www.youtube.com/watch?v=uHcJO88tX5E&ab_channel=okologiaiintezet

 

 

Kémia

 

Feladatok

Megfigyelési napló, prezentáció

27.     Nézz utána, milyen műtrágyákat, tápsókat használnak a kertekben! Tervezz velük kísérletet, valamilyen egyszerű növényen!  Pl.: hogyan hatnak a különböző tápsók, hogyan változik a hatásuk a koncentrációval stb.? Kérj segítséget szaktanárodtól a tervezéshez!

Kísérletedről készíts fényképekkel illusztrált jegyzőkönyvet!

Ajánlott források:

·         Terbe István: Intenzív tápanyag-ellátási formák a zöldségtermesztésben: In: Agro Napló, 2014. 05. sz.

URL: https://www.agronaplo.hu/szakfolyoirat/2005/8/szantofold/intenziv-tapanyag-ellatasi-formak-a-zoldsegtermesztesben

·         Trágya, műtrágya, egyéb tápanyagok.

URL: http://csfbalogh.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1195003

 

Prezentáció

28.    Hogyan hat a kémhatás a növényekre? Nézz utána, és készíts prezentációt róla! Próbálj kísérletet végezni a témában, amiről fényképeket készítesz, és értelmezed a tapasztalataidat!

Ajánlott források:

·         Stefanovits Pál, Filep György, Füleky György: Talajtan. In: Digitális Tankönyvtár.

URL:https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Talajtan/ch07s06.html

·         Krausz Dóra: A megfelelő növényt a megfelelő helyre! I. rész – a talaj kémhatása. In: Agrofórum.

URL: https://agroforum.hu/blog/haz-taj/a-megfelelo-novenyt-a-megfelelo-helyre-i-resz-a-talaj-kemhatasa/

 

Prezentáció, poszter

29.    Permetezés a biokertben

Készíts prezentációt vagy posztert, amelyben bemutatod, milyen természetes szerekkel védekezhetünk a kártevők ellen, miért jobb a bio anyagok használata, hogyan tudjuk a környezetszennyező permetezőszereket természetesekkel kiváltani.

Ajánlott források:

·         Környezetbarát növényvédelem kezdő biogazdáknak. In: Agrárágazat, 2017. május 11.

URL: https://agraragazat.hu/hir/kornyezetbarat-novenyvedelem-kezdo-biogazdaknak/

·         Győrffy Sándor: Lemosó permetezés a biokertben. In: Agroinform.

URL: https://agraragazat.hu/hir/kornyezetbarat-novenyvedelem-kezdo-biogazdaknak/

·         Házilag készített permetlevek. In: sokszínű vidék.

URL: https://www.sokszinuvidek.hu/kertunk/hazilag-keszitett-permetlevek

 

 

 

Földrajz

 

Feladatok

Prezentáció, fotósorozat, poszter

30.                      Kővirág, kőzöldség, kőerdő

 Talán meglepő, de kertet nem csak az élővilág tud produkálni! A földfelszínen járva, kelve találkozhatunk „kővirágokkal” (pl. sivatagi rózsa), „kőzöldségekkel” (pl. borsókő a barlangokban), vagy akár kőerdőkkel is! A kőerdők különleges, fatörzsekre emlékeztető kőzetformáció-csoportok, a Földön több helyen is találkozhatunk velük (Kínán belül több is található, de például Bulgáriában is előfordulnak). 

Készíts képösszeállítást (akár prezentációban, akár papíron kinyomtatott formában) az említett „kőnövényekről”! Keress minél látványosabb fotókat, és rövid magyarázattokkal ismertesd a furcsa képződmények kialakulását! A képek legalább három különböző helyszínről származzanak!

(A kőerdő esetében érdemes angolul is rákeresni: stone forest)

 

Rajz, festmény, makett

31.  Nemzeti parkok

A legvédettebb, leglátványosabb természeti kincseket őrző területeinket nemzeti parkoknak nevezzük, de nevezhetnénk őket akár nemzeti kerteknek is.

Válassz ki egyet-egyet Magyarország, illetve a világ híres nemzeti parkjainak (földtani) látványosságaiból! Rajzold le, fesd le vagy mintázd meg agyagból vagy más anyagból a földtani képződményt. A technikát teljesen önálló módon válaszhatod meg. Mellékelj rövid leírást, magyarázatot a látványosságról!

 

Poszter, ábra

32.    Kertvárosok

A fenti fogalomról társadalomföldrajz témában szoktuk szót ejteni.

Készíts minél látványosabb ábrát Budapest és az agglomeráció városszerkezetéről (Érdemes a 10. osztályos tankönyvben utánaolvasni a munka előtt. Ha nehézségbe ütközöl, kérd földrajztanárod segítségét!)

Az ábra legyen minél látványosabb és információgazdagabb a különböző városövezetekről. Jelenjenek meg rajta a jellemző épülettípusok és funkciók. Természetesen különös figyelmet kell fordítanod a kertvárosokra! Nyugodtan dolgozhatsz digitális eszközökkel (kép/ábra szerkesztő programokkal), de örömmel fogadjuk a kézzel készített ábrákat is.

 

Ajánlott források:

·         Kertváros-építési mozgalom. In: Wekerle Társaskör Egyesület.

URL: http://wekerletelep.hu/ismerkedes-a-wekerleteleppel/661-2/

Az interneten további hasznos információkat találsz a megvalósításhoz.

 

 

 

Könyvtár

 

Feladatok

Plakát, tabló, makett, prezentáció

33.                       Zöld könyvtárak

 

 

a)    Készíts plakátot vagy tablót az IFLA (International Federation of Library Association) Zöld könyvtári mozgalmáról, Zöld Könyvtár Díjáról! 

A plakáton jelenjen meg a Zöld könyvtárak fogalma, hogy milyen könyvtárak jelentkezhetnek a díjra. Vannak-e magyar díjazottak?

 

Vagy

 

b)    Készíts egy makettet vagy prezentációt arról, hogy nálunk, az Árpád Gimnázium könyvtárában hogyan lehetne megvalósítani a Zöld könyvárak célkitűzéseit.

Ajánlott források:

·         IFLA Green Library Award.

URL: https://www.ifla.org/node/10159

·         Mikolasek Zsófia: Zöld könyvtári terek a József Attila Megyei és Városi Könyvtárban.

URL:  http://ki2.oszk.hu/3k/2018/09/zold-konyvtari-terek-a-jozsef-attila-megyei-es-varosi-konyvtarban12/

·         Brém Zsuzsanna; Dubniczky Zsolt: XXI. század: Környezetbarát fenntarthatóság a könyvtárakban.

URL: http://tmt-archive.omikk.bme.hu/show_news.html?id=5973&issue_id=565

·         A környezetvédelem vonzásában. Zöld könyvtári ajánlás.

URL: https://edit.elte.hu/xmlui/static/pdfjs/web/viewer.html?file=https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/33097/Z%c3%b6ld%20k%c3%b6nyvt%c3%a1ri%20aj%c3%a1nl%c3%a1s%20%28A%20k%c3%b6rnyezetv%c3%a9delem%20vonz%c3%a1s%c3%a1ban%29%20v2.pdf?sequence=4&isAllowed=y

 

 Francia

34. À quoi pensent les plantes ?

Dessinez un jardin et imaginez un petit dialogue drôle entre les fleurs, les arbres et/ou les animaux là-bas. Écrivez le dialogue à côté de votre dessin OU vous pouvez aussi créer une bande dessinée. (p.ex.: www.storyboardthat.com)

35. Choisissez un objet ou un vêtement nécessaire qui se rattache au jardinage OU une fleur. Vous êtes le réalisateur/la réalisatrice d’un film de promotion de l’objet/fleur choisi(e). Mettez en scène ce film de promotion de 3-5 minutes ! Utilisez au moins 5 phrases françaises. 

 

Szabadon választott téma

 

Szabadon választott műfaj

36.    Készíts saját ötleten alapuló pályázatot, amely valamilyen módon kapcsolódik a kert témájához!

A témát és műfajt tetszőlegesen megválaszthatod, lehet videófilm, szemléltető eszköz, használati tárgy, dísztárgy, fotóalbum, megfigyelési napló vagy bármi más. Adj címet alkotásodnak, és ha szükségét érzed, mellékelj egy rövid leírást arról, hogyan kapcsolódik pályamunkád a kert fogalmához!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...