Tévhitek - és azok cáfolata
alkotópályázat
2019/2020
Összeállt az
idei alkotópályázat anyaga. A tanáraitok ez alkalommal is remek feladatokat
ötöltek ki a számotokra. Most rajtatok a sor. Reméljük, találtok izgalmas
témákat, és sokan adtok be pályamunkát. A korábbi évekhez hasonlóan a legjobb
pályázó idén is elnyerheti 10.000 Ft-os
fődíjat, a többi díjazott között pedig további 40.000 Ft-ot osztunk szét.
A pályázat
elkészítésekor vegyétek figyelembe az alábbi tudnivalókat, szabályokat.
- Az elkészült pályamunkákat a KÖNYVTÁRBAN KELL LEADNI!
- A pályázaton szerepeljen: NÉV, OSZTÁLY, SZAKTANÁR NEVE.
- A pályamunkákat továbbküldjük a szaktanároknak, akiktől a jól sikerült alkotásokért ötöst is kaphattok.
- FORRÁSJEGYZÉK KÉSZÍTÉSE: ha pályamunkátok elkészítéséhez más munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét! Az internetes források adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban.
- Terjedelem:
- esszé: 3-4 oldal
- film: 5-10 perc
- prezentáció: 15-20 dia
- Az esszéket nyomtatott formában vagy elektronikusan is leadhatjátok!Ahol a feladat jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban (2-4 fő).Egy diák több pályázatot is beadhat, de egy műfajban (pl. prezentáció, tabló stb.) csak maximum kettőt.
Kérdéseitekkel bátran forduljatok az adott
tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a könyvtárosokhoz!
BEADÁSI HATÁRIDŐ: 2020. január 31.
Eredményhirdetés
(értékelés, jutalmazás): 2020. április 17-én a könyvtárban.
Jó munkát kívánunk, és várunk
benneteket!
A
könyvtárostanárok
Töltsd le a feladatokat PDF-ben vagy böngéssz itt:
Feladatok
Esszé
1.
E. A. Poe
téveszméi, áltudományos elméletei, valamint azok felbukkanásai különböző
műveiben
Ajánlott források:
·
Edgar Allan
Poe: Elbeszélések. Bp., Kossuth Kiadó, 2006.
·
Edgar Allan
Poe válogatott művei. Bp., Európa Kiadó, 1981.
2.
A Tévedések vígjátéka című
Shakespeare-dráma komplex elemzése a helyzet- és jellemkomikumok középpontba
állításával
Ajánlott források:
·
A magyar nyelv
értelmező szótára. Bp., Akadémiai Kiadó, 1959, III. kötet.
·
William
Shakespeare: Tévedések vígjátéka. Bp., Kisfaludy Társaság, 1925.
3.
A Revizor című Gogol-dráma vizsgálata a
félreértések, a főszereplő mással való összetévesztése és a korrupt társadalom
leleplezése szempontjából
Ajánlott források:
·
Gogol: A revizor. Bp., Európa Kiadó, 1969.
4.
A rágalom
természetrajza Shakespeare Othello
című drámája vagy Mikszáth Kálmán Sipsirica
című regénye alapján
Ajánlott források:
·
Mikszáth Kálmán: A Sipsirica. Bp., Európa Kiadó.
·
Mikszáth Kálmán: A Sipsirica. In: Magyar Elektronikus Könyvtár.
·
Shakespeare: Othello. In: Magyar Elektronikus Könyvtár.
5.
A pletyka
variációi Grecsó Krisztián Pletykaanyu
című elbeszéléskötete alapján
Ajánlott források:
·
Grecsó Krisztián: Pletykaanyu. Bp., Magvető Kiadó, 2016.
·
Pletyka. In: Wikiszótár.
6.
A viccek
szerkezete
Hogyan készíti elő a tévhit, félreértés a viccek csattanóját?
Ajánlott források:
·
Vicc. In: Wikipédia.
·
Vicc. In: Arcanum.
7.
Félreértésekből
adódó helyzetkomikum a Rejtő-regényekben
Ajánlott források:
·
Rejtő Jenő: A
boszorkánymester. Bp., Albatrosz Kiadó, 1970.
·
Rejtő Jenő: A
három testőr Afrikában és más történetek. Pécs, Alexandra Kiadó, 2011.
·
Rejtő Jenő: A
láthatatlan légió. Bp., Agora Kiadó, 1997.
·
Rejtő Jenő:
Piszkos Fred, a kapitány és más történetek. Pécs, Alexandra Kiadó, 2011.
·
Rejtő Jenő:
Vanek úr Párizsban és más történetek. Pécs, Alexandra Kiadó, 2011.
·
Rejtő Jenő:
Vesztegzár a Grand Hotelben és más történetek. Pécs, Alexandra Kiadó, 2011.
8.
Nők férfi
szerepben és férfiak női szerepben az irodalomban
Néhány példa:
·
Molnár Anna
balladája. In: Magyar Elektronikus Könyvtár.
·
William
Shakespeare: Ahogy tetszik. In: Shakespeare: Öt dráma : 2. Bp., Európa,
2001.
·
William
Shakespeare: Vízkereszt, vagy amit akartok. In: Shakespeare: Öt
dráma. Bp.,
Európa, 1989.
Prezentáció,
poszter, képregény vagy illuszrációsorozat
9.
Gyűjts példákat népmesei és mitológiai
alakváltásokra!
Rendszerezd az alakváltásokat, és röviden mutasd be a szereplőket!
Munkádat beadhatod prezentáció formájában, illetve készíthetsz posztert,
képregényt vagy illusztrációsorozatot.
Álarc
10. Készíts
3-4 álarcot egy szabadon választott ógörög drámához vagy a Csongor és Tünde
című Vörösmarty-alkotáshoz!
Ajánlott
források:
·
Szophoklész: Antigoné. In: Görög drámák. Bp., Európa.
·
Szophoklész: Oidipusz király. Bp., Európa, 2006.
·
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde. Bp., Diáktéka, 2000.
11. Néhány
Shakespeare-dráma alakváltásai alapján készíts memóriajátékot (kártyákat)!
Riport
12. Kinek
a bőrébe bújnál? Készíts képzeletbeli riportot egy
általad nagyon kedvelt művésszel, miközben a riporter szintén egy ismert
személy!
Bábkészítés
13. Keress
alakváltásokat tetszőlegesen választott irodalmi művekben, majd készíts olyan „kétoldalas”
(Janus-arcú) bábokat”, amelyek egyik oldala az eredeti személyt ábrázolja, a
másik pedig azt a figurát, amivé változott!
Legalább öt bábot kérünk. A bábokhoz mellékeld a szerzőt, a mű címét, az
eredeti és a megváltozott alak rövid jellemzését!
Kártyajáték
14. Készíts
kártyajátékot írói, költői álnevekkel! Dolgozhatsz az
Uno kártya mintájára, de egyéni ötletet is megvalósíthatsz.
Ajánlott források:
·
Gulyás Pál: Magyar írói álnév lexikon.
Bp., Akadémiai Kiadó, 1978.
Jelenet előadása
15. Rendezz meg és adj elő egy félreértésen alapuló kabaréjelenetet!
Tabló (minikiállítás)
16. A művészi alkotásokban megjelenő tévhit (pl. Mózes szarva, a hosszúsági fok meghatározása Umberto Eco A
tegnap szigete című művében stb.) Készíts szöveges, képes tablót (minikiállítást)
a témáról!
Novella, vers, kabaréjelenet
17. Írj novellát vagy verset,
amelyben szerepet játszik a tévedés, a tévhit, a megtévesztés vagy az álhír motívuma!
Vagy: írj kabaréjelenetet, amelynek alapja személyek fölcserélése!
Képregény
18. Készíts képregényt
tévedésen alapuló történetből! A tévedés származhat szereplők
összetévesztéséből, összecseréléséből, álruhába bújásából, más személy képében
való megjelenéséből stb. Feldolgozhatsz ismert film- vagy irodalmi alkotást, de
magad is kitalálhatsz ilyen történetet.
Történelem
Feladatok
Makett
19. Készíts
makettet a lapos Föld elméletén alapuló világképről, vagy készítsd el magának a
lapos Földnek a makettjét!
Ajánlott források:
A régi korok világképéről itt találsz leírást:
·
Csaba György Gábor:
Évezredek óta tudjuk, hogy nem lapos.
A modern kori lapos Föld elméletről pedig itt:
·
5 “tény”, amire a laposföld- hívők
hivatkoznak. In: HVG.
·
Flat Earth Society. In:
Wikipédia.
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_Society
·
Molnár Csaba: A Föld márpedig
lapos. In: Magyar Nemzet.
URL: https://magyarnemzet.hu/archivum/tudomany-es-technika/a-fold-marpedig-lapos-3929144/
URL: https://magyarnemzet.hu/archivum/tudomany-es-technika/a-fold-marpedig-lapos-3929144/
20. Modellezd
a geocentrikus világképet makettel - pl. Ptolemaiosz alapján!
Ajánlott források:
·
Csaba György Gábor: Évezredek óta tudjuk, hogy
nem lapos.
·
Hédervári Péter: Ismeretlen (?)
Naprendszerünk. Bp., Kossuth, 1986.
·
Hermann, Joachim: Hamis világképek: Csillagászat
és babona. Bp., Gondolat, 1966.
·
Klaudiosz Ptolemaiosz. In: Wikipédia.
·
Ptolemaioszi világkép. In: Magyar
Katolikus Lexikon.
URL:http://lexikon.katolikus.hu/P/ptolemaioszi%20vil%C3%A1gk%C3%A9p.html
URL:http://lexikon.katolikus.hu/P/ptolemaioszi%20vil%C3%A1gk%C3%A9p.html
21. Készítsd el a 19. században élettel
teli trópusi bolygónak képzelt Vénusz, illetve a ma ismert valóság makettjét!
Fotóhamisítás
22. Készíts 1,2,3 stb. 20. századi
hamisított fotót! A fotókhoz mellékelj leírást, amelyben megmagyarázod, hogy
kinek az érdekében és miért kellett hamisítani.
Történelmi személyekkel kapcsolatos fotóhamisításra itt találsz valós példákat:
Pénzhamisítás
23. Készíts egy nem létező címlettel az
eredetire megszólalásig hasonlító pénzt! Lehet ez az 1920-as évek francia
frankja (vö. frankhamisítási botrány), lehet mai forint vagy bármi más. A
„pénz”-hez mellékelj esszét arról, hogy miképpen védekeztek és védekeznek a
pénzhamisítás ellen az ókor óta (pl. az érmék oldalának rovátkolásával).
Hamis oklevél
24. Készítsd el egy eredeti oklevél
hamisított változatát vagy egy teljesen kitalált, de eredetinek látszó
oklevelet, lásd pl. a constantini adománylevél (Donatio Constantini).
Egy csatolt dokumentumban magyarázd el a hamisítás okát, célját.
Történelmi újság hamisítása
25. Készíts - az eredetihez megszólalásig
hasonló - hamisított történelmi újságot! Csatolt
dokumentumban magyarázd el, hogy kinek az érdekében, miért és mit hamisítottak
meg benne.
Tabló vagy fotóalbum
26. Készíts olyan fotópárokat (legalább ötöt),
amelyek egy különleges perspektíva megválasztásával egészen más hatást
keltenek, mintha csak úgy általában fotóznád le
(pl. gízai piramisok jó szögből fotózva úgy látszanak, mintha sivatagban
lennének, valójában háromnegyed részben Kairó városa veszi körül, vagy a New
York-i építőmunkások (https://www.rockefellercenter.com/blog/2017/03/16/builders-nyc/),
valójában alattuk és előttük sűrű állványzat volt, csak így volt hatásvadász a
kép.
Plakát
27. Készíts
plakátot egy adott korszak néhány híres történelmi tévhitéről!
Ajánlott források:
·
Hahner Péter: 100 történelmi
tévhit: avagy amit biztosan tudsz a történelemről és mind rosszul tudod. Bp.,
Anonimus, 2010.
·
Hahner Péter: Legújabb 100
történelmi tévhit : avagy amit biztosan tudsz a történelemről - és mind rosszul
tudod. Bp., Anonimus, 2015.
·
Mítoszok, legendák tévhitek a 20.
századi magyar történelemről. Szerk. Romsics Ignác, Bp., Osiris, 2003.
(elérhető: Szabó Ervin tér1.)
·
Nagy György: Magyarország apróbetűs
története Bp., Kossuth, 2010. (elérhető: Fő tér 5.)
·
Nagy György: Magyarország apróbetűs
története 2. Bp. Kossuth, 2018. (elérhető: Fő tér 5.)
·
Papp Sándor: Trianonról a tények
tükrében. In: Geo, 2019. június. 42-53. o.
·
Rubicon 2012. 4-5. szám (Krasznahorka
büszke vára, Történelmi tévhitek)
·
Rubicon különszám 2019.1. szám (Történelmi
tévhitek)
Poszter vagy
prezentáció
28. Válassz
egy számodra érdekes történelmi tévhitet az ajánlott forrásokból, és mutasd be
egy tablón vagy prezentációban!
Gyűjts képanyagot a témához, ami színesíti alkotásodat! Ne feledkezz el a tévhit
cáfolatának bemutatásáról sem!
Ajánlott források:
·
Hahner Péter: 100 történelmi
tévhit: avagy amit biztosan tudsz a történelemről és mind rosszul tudod. Bp.,
Anonimus, 2010.
·
Hahner Péter: Legújabb 100
történelmi tévhi t: avagy amit biztosan tudsz a történelemről - és mind rosszul
tudod. Bp., Anonimus, 2015.
·
Rubicon különszám 2019. 1. sz.
(Történelmi tévhitek)
·
Rubicon 2012. 4-5. szám
(Krasznahorka büszke vára, Történelmi tévhitek)
Feladatok
Esszé
29. Az érzékelés és a gondolkodás eredményeinek szétválasztása az
ókori görögöknél
Ajánlott források:
·
Hitseker
Mária: Görög gondolkodók 1-2. Bp., Kossuth, 1992.
·
Pais
István: Görög filozófia Bp., Gondolat, 1982.
30. A Mátrix című film filozófiai alapjai
Ajánlott források:
·
Illik
Péter: Az élet álom : A Mátrix-filozófia eredettörténete. In: Újkor.
URL: http://ujkor.hu/content/az-elet-alom-a-matrix-filozofia-eredettortenete
URL: http://ujkor.hu/content/az-elet-alom-a-matrix-filozofia-eredettortenete
·
William
Irwin: Mátrix filózófia. Bp., Édesvíz, 2003. (elérhető: Szabó Ervin tér 1.)
31. A hazudós rejtvények és logikai paradoxonok problémái
Ajánlott források:
·
Hajnal Anna:
Matematikai paradoxonok.
·
Paradoxon.
In: Wikipédia.
Etika
Feladatok
32. A maszkok jelentősége az internet világában (fórumok, felhasználónevek, hamis személyiségek, társkeresők...)
33. A kultúrák közötti tévhitek mint az intolerancia forrásai
Ajánlott
források:
·
Jeolun,
Tahar Ben: A rasszizmus, ahogy a lányomnak elmagyaráztam. Bp., Ulpius-ház,
2003. (elérhető: Fő tér 5.)
·
Csepeli
György, Örkény Antal, Székely Mária: Nemzetek egymás tükrében : Interetnikus
viszonyok a kárpátmedencében. Bp., Balassa, 2002.
·
Erős Ferenc: Az
előítélet-kutatás dilemmái. In: Örökségtár.
·
Hunyadi
György: A nemzetek jelleme és a nemzeti sztereotípiák. Mindentudás Egyeteme.
34. A sztereotípiák jelensége a kultúránkban (Milyenek a magyarok? és az óbudaiak?)
Ajánlott források:
·
Hunyadi György: A nemzetek jelleme és a nemzeti sztereotípiák.
Mindentudás Egyeteme.
https://core.ac.uk/download/pdf/35135882.pdf
https://core.ac.uk/download/pdf/35135882.pdf
·
Kiss Róbert Richárd: Így látják a magyarokat a világban. Bp.,
Mediabrill, 2014. (elérhető:
Fő tér 5.)
·
Lackfi János: Milyenek a magyarok? : Utikalauz kül-és belföldieknek. Bp.,
Helikon, 2017. (elérhető Fő tér 5.)
·
Lackfi János: Milyenek még a magyarok? : Ínyenceknek Bp., Helikon, 2013.
(elérhető Fő tér 5.)
·
Trembácz Éva Zsuzsanna: Milyenek vagyunk mi magyarok? In: MWN.
https://wmn.hu/elet/27832-milyenek-vagyunk-mi-magyarok-ime-15-kedvesen-kajla-hungarikum
https://wmn.hu/elet/27832-milyenek-vagyunk-mi-magyarok-ime-15-kedvesen-kajla-hungarikum
Rajz
és vizuális kultúra
Feladatok
Karikatúra
35. Készíts karikatúrát egy-két közszájon forgó városi legendával
kapcsolatosan! A rajzhoz mellékeld a tévhit
cáfolatát. (pl. Einstein megbukott
matematikából, Newton és az alma esete, Marschalkó János és a Lánchíd kőoroszlánjai, a spártaiak ledobták a gyerekeiket a
Taigetoszról, Kolumbusz bizonyította be, hogy a Föld gömbölyű stb.)
Ajánlott források:
·
Albert
Einstein. In: Wikipédia.
·
Einstein
bukásának legendája. In: Urbanlegends.
·
Isaac Newton.
In: Wikipédia.
·
A Lánchíd
kőoroszlánjának nyelve. In: Urbanlegends.
·
The core of
truth behind Sir Isaac Newton’s apple. In: Independent.
36. „Társaik tetemét falták fel, hogy életben maradjanak
egy atombunkerben”
Ehhez
hasonló szenzációs címek keltik fel az érdeklődésünket, hogy azután rákattintsunk,
és tovább olvassunk. Persze gyakran kiderül, hogy egész másról szól a cikk,
mint amit feltételeztünk. Itt éppen arról számolnak be, miként tanulmányozták
atombunkerben rekedt erdei vöröshangyák túlélését Lengyelországban, ahol a
rovarok elhullott társaik tetemét felfalva maradtak életben.
Írj olyan kattintás vadász
címeket
és leleplező cikket - vagy egyéb tartalmat - bármelyik tantárgy
tananyagrészéhez, amelynek célja az, hogy ráébresszük az embereket, hasznosabb
dolgokat is lehet olvasni a szenzációhajhász online cikkeknél. Itt egy példa: DÖBBENET: Hidegvérrel
lemészárolta kenyéradóit a fiatal bejárónő (18+) Rájössz a címből, hogy
melyik kötelező irodalmi mű bújik meg mögötte?
37. Megtévesztő reklámok
Néha a hirdetések információk kihagyása révén távolodnak el az igazságtól. Például, ha egy kereskedő árengedménnyel kínál egy terméket, annak raktáron kell lennie. Máskülönben ez egy „csali” reklám. A tisztességtelen hirdetések másik típusa, amikor túlzó állításokkal dicsérik a termék hatékonyságát. A nyeremények, az ajándékok, az ingyenes vagy korlátozott ajánlatok is hasonló trükkök. A gyerekeket is megcélozhatják, hogy vegyék rá a szüleiket a vásárlásra. Elemezd az alábbi videót és készítsd el a saját „megtévesztő” reklámodat (plakát vagy videó formában) valamilyen tanulást segítő termékhez! A „termék” lehet kitalált, vicces vagy igazi is, de fontos hogy kapcsolódjon az iskolai élethez!
Néha a hirdetések információk kihagyása révén távolodnak el az igazságtól. Például, ha egy kereskedő árengedménnyel kínál egy terméket, annak raktáron kell lennie. Máskülönben ez egy „csali” reklám. A tisztességtelen hirdetések másik típusa, amikor túlzó állításokkal dicsérik a termék hatékonyságát. A nyeremények, az ajándékok, az ingyenes vagy korlátozott ajánlatok is hasonló trükkök. A gyerekeket is megcélozhatják, hogy vegyék rá a szüleiket a vásárlásra. Elemezd az alábbi videót és készítsd el a saját „megtévesztő” reklámodat (plakát vagy videó formában) valamilyen tanulást segítő termékhez! A „termék” lehet kitalált, vicces vagy igazi is, de fontos hogy kapcsolódjon az iskolai élethez!
38. „Suli Hack”
2005-ben
a hírhedt brit graffiti művész, Banksy rejtett módon állította ki saját
alkotásait a világ legnagyobb művészeti múzeumaiban. A „museum hack” során brit
nyugdíjasnak öltözött Banksy besétált az egyes galériákba, és „belopta” az
egyik saját munkáját, hitelesnek tűnő névtáblával és magyarázattal kiegészítve.
Helyezz el te is az iskola valamelyik tantermében egy olyan általad készített
tárgyat, ami megtévesztően jól illik a környezetébe, de egyértelműen
„hamisítvány”! Munkádat fotósorozattal vagy videóval dokumentáld, és figyeld,
hogy észreveszi-e valaki a csínyt!
Feladatok
Zenei
produkció
Megtévesztő zenék
39. Írjatok
és adjatok elő olyan zeneszámot, amelyben egy ismert zenei alkotást egy
teljesen más zenei stílusban dolgoztok fel (pl. funky Für Elise)! A
zenei témát az Árpád Selection-ből
vegyétek.
40. Írjatok
és adjatok elő olyan zeneszámot, amelyben ismert zenei alkotások motívumait építitek
be. Legalább három különböző motívum felhasználását kérjük.
A
zenei témát az Árpád Selection-ből
vegyétek.
Feladatok
Videofilm készítése
41. Az
angol konyha állítólag rossz. Cáfoljátok meg ezt a tévhitet egy saját készítésű
angol nyelvű főzős videóval! Dolgozhattok csapatban is.
MythBusters (Állítólag)
42. Az
ismert sorozat mintájára készítsetek egy saját 5-10 perces videót, amelyben
valamilyen tévhitet,
hiedelmet, városi legendát vizsgáltok meg tudományos eszközökkel.
Ajánlott források:
·
Állítólag. In: Wikipédia.
·
MithBusters: In: Wikipedia.
43. Készíts posztert Babonák, sztereotípiák az angolszász kultúrkörből címmel! Az angol nyelvű szöveget fotókkal, karikatúrákkal tedd
szemléletessé!
Ajánlott források:
·
10 Common Superstitions.
In: Everyday Health.
·
Some famous
stereotypes about British people: True or False? In: UK Student Residences.
·
The UK’s Top
13 Superstitions. In: Teacherluke.
44. Készíts
posztert vagy írj esszét False
predictions címmel (ld. Maya világvége vagy más téves
jóslatok)
45. Fordítsd
le az alábbi linken található angol szöveget, amely egy 1835-ös álhírről szól. A szöveget itt találod.
Német nyelv
Feladatok
46. Készíts posztert Német babonák címmel! A német nyelvű szöveget fotókkal,
karikatúrákkal tedd szemléletessé!
Ajánlott források:
·
Deutsche
Aberglauben. In: Fandom.
·
Diese zehn Dinge bringen Glück – so will’s der deutsche
Aberglaube. In: Employland.
47. Készíts posztert Németekkel kapcsolatos sztereotípiák címmel. A német nyelvű szöveget fotókkal,
karikatúrákkal tedd szemléletessé.
Ajánlott források:
·
Quiz: Was ist dran an den deutschen Klischees? In:T-online.
·
Was ist „typisch deutsch”? 5 Klischees im Test. In: Travelbook.
Videofilm, interjú
48. A
magyarországi svábok kitelepítése - tévhitek terjesztése, rágalmak, tönkretett
életek
Ismeretes, hogy a korabeli
propagandahadjárat mennyire megtévesztő volt, hogy hamis állításokkal befolyásolták
a svábokról kialakult képet, és hogy mindez mennyi megpróbáltatással járt az
egyes emberek életében (ld. kollektív bűnösség). Készíts interjút a témáról egy
kitelepített emberrel!
Történet írása, illusztráció
vagy videofilm készítés
49. Írj
történetet, készíts rajzos illusztrációt vagy kisfilmet az alábbi, híres
emberektől származó tévedésekkel kapcsolatos mondásokhoz! Amennyiben több illusztrációt is készítesz,
akkor a bölcsességeket és a hozzájuk tartozó rajzokat poszteren is
elhelyezheted.
Sprüche zu Irrtümern
Man erkennt den Irrtum daran, dass alle Welt ihn teilt.
(Jean Hyppolyte Giraudoux,
1882-1944)
Es gibt Fehler, die nie zu begehen ein Fehler ist.
(Peter Sirius, 1858-1913)
Ein Irrtum ist um so gefährlicher, je mehr Wahrheit er enthält.
(Henri Frédéric Amiel, 1821-1881)
Erfahrung nennt man die Summe aller unserer Irrtümer.
(Thomas Alva Edison, 1847-1931)
Irrtümer schwimmen wie Stroh an der Oberfläche. Wer nach Perlen
sucht, muß tief tauchen.
(John Dryden, 1631-1700)
Wahrheit ist nur zu oft der Name, den wir unseren wechselnden
Irrtümern geben.
(Rabindranath Tagore, 1861-1941)
Zornig sein heißt, den Fehler anderer an sich selbst rächen.
(Alexander Pope, 1688-1740)
Alle menschlichen Fehler sind Ungeduld, ein vorzeitiges Abbrechen
des Methodischen, ein scheinbares Einpfählen der scheinbaren Sache.
(Franz Kafka, 1883-1924)
Zorn und Geld verwirren die
Welt
Könyvtár-informatika
Feladatok
Infografika készítése
50. Készíts infografikát az álhírek
felismerésének lehetőségeiről! Remek példákat találsz erre a
műfajra a Pinteresten.
51. Az
alábbi linken található képzeletbeli újságban egyaránt szerepelnek hírek és
álhírek: KATT!
Keresd benne álhíreket! Bizonyítsd
be egy általad kiválasztott hírről, hogy valótlan állításokat tartalmaz!
Igyekezz azt is megmutatni, hogy mi volt a hír megfogalmazójának a célja akkor,
amikor szándékosan téves információkat közölt!
Tevékenységedről készíts
munkanaplót!
A
munkanapló az alábbi fázisokból álljon: 1. feltevés, az 1. feltevés indoka, az
1. feltevés igazolására irányuló tevékenység bemutatása, az 1. feltevés
igazolása vagy cáfolata; 2. feltevés, a 2. feltevés indoka...
Munkádat
segíti ez a két forrás:
·
Álhírek. In: Bűvösvölgy.
·
Hogyan ismerd fel az álhíreket. In: Wikipédia.
Matematika
Feladatok
Esszé vagy prezentáció
52. A kockakettőzés, a szögharmadolás, a szabályos
sokszögek szerkeszthetősége - a déloszi problémák. Készíts a témáról prezentációt vagy esszét
képmellékletekkel.
Ajánlott irodalom:
·
Sain Márton: A
kockakettőzés, körnégyszögesítés és szögharmadolás. In: Nincs királyi út :
Matematikatörténet. Bp., Gondolat, 1986.
·
Balka
Richárd, Egri-Nagy Attila, Juhász Tibor: Matematikatörténet problémákon
keresztül. In: Aries.
·
TotikVilmos:
Lehetetlen. In: Természet Világa.
53. 267-1 prím ... vagy mégsem? Avagy a
Mersenne-prímek négy évszázada
Ajánlott irodalom:
·
Freud
Róbert: Százezer dolláros prímek. In: KöMaL.
·
Orthmayr Flóra: A tökéletes számok
és társaik.
·
Marin Mersenne. In: Wikipédia.
54. n2+n+41 minden n-re prím... vagy
mégsem? "Prímképletek" vagy
más "képletek", amik tévedések
Ajánlott irodalom:
·
Freud
Róbert, Gyarmati Edit: Számelmélet. In: Tankönyvtár.
·
Richard
K. Guy: The Strong Law of Small Numbers. In: MAA.
55. A
párhuzamossági axióma kitüntetett szerepe a geometriai rendszerekben
Nézz
utána, hogy milyen megfogalmazást használt Euklidész a párhuzamossággal
kapcsolatban. Mi a lényeges különbség az euklidészi, a gömbi illetve
a Bolyai-Lobacsevszkij-féle hiperbolikus geometria felépítésében? Mit
jelent az "Abszolút geometria"?
Ajánlott irodalom:
·
Párhuzamossági
axióma. In: Wikipédia.
·
Euklidészi axiómák. In:
Matekarcok.
·
Hiperbolikus geometria. In:
Wikipédia.
·
Prékopa András: Bolyai János
forradalma. In: KöMaL.
URL:
https://www.komal.hu/cikkek/prekopa/bolyai/bolyai.h.shtml
56. Mutass be néhány matematikai paradoxont! (Például
a születésnap-paradoxon vagy Zénón apóriái vagy bármi más)
Ajánlott irodalom:
·
Hajnal Anna: Matematikai
paradoxonok.
Esszé, prezentáció vagy interjú
57. Miért nincs matematikai Nobel-díj (tévhitek
egy házvezetőnő körül) és mi az, ami van (egy - magyar - Ábel-díjas/Wolf-díjas
portréja)?
Ajánlott irodalom:
·
A
Nobel-díj és a magyar Nobel-díjasok. IN: Chemonet.
·
Abel-díj. In: Wikipédia:
·
Szemerédi Endre az Abel-díj idei
kitüntetettje. IN: MTA honlapja.
·
Lovász László Wolf-díjat kapott!
IN: Természet Világa.
·
Matematikai Wolf-díj. In:
Wikipédia:
·
A Fields-éremről. In: KöMaL.
Esszé
58. Hippaszosz és az irracionalitás avagy tévhitek
és legendák Pithagorasz körül
Ajánlott irodalom:
·
Domokos
Gábor: Püthagorasz, Rényi és a lemmingek, avagy a káosz irracionalitása. In:
Természet Világa.
·
Szabó
Árpád: Az irracionalitás fölfedezése. In: Ponticulus Hungaricus.
·
Sain Márton:
Nincs királyi út : Matematikatörténet. Bp., Gondolat, 1986.
·
Balka Richárd, Egri-Nagy Attila, Juhász Tibor:
Matematikatörténet problémákon keresztül. In: Aries.
Prezentáció
59. Gyűjts össze és mutass be elsősorban a
matematikához köthető optikai csalódásokat!
Ajánlott irodalom:
·
Optikai
csalódás. In: Wikipédia.
·
Visual Illusions. In: Cut the
Knot.
·
A legjobb
optikai csalódások. In: FMC.
Interaktív előadás
60. Mutass be
legalább három matematikai trükköt (és legalább egyet magyarázz is meg)!
Makett
61. A kör az egyetlen állandó szélességű
síkidom... vagy mégsem? Avagy a Reuleaux-háromszög Készíts makettet és rövid leírást a témáról.
Ajánlott irodalom:
·
Hans Rademacher - Otto Toeplitz: Számokról és
alakzatokról. Bp., Typotex 2010. (FSZEK Szabó Ervin tér 1.)
·
Reuleaux triangle. In: Wikipedia.
11-12.-es specmatosoknak
ajánlott feladatok:
Esszé
62. Bármely test átdarabolható egy vele azonos
térfogatú másik testbe... vagy mégsem? Avagy
a Dehn-invariáns
Ajánlott irodalom:
·
Pósfay Andrea Bernadett: Lineáris
algebra alkalmazásai.
63. Álprímek
Nézz
utána, mit jelent a fenti fogalom, mi köze a prímtesztekhez!
Ajánlott irodalom:
·
Fermat-prímteszt. In: Wikipédia.
·
Freud
Róbert, Gyarmati Edit: Számelmélet. In: Tankönyvtár.
Fizika
Feladatok
Poszter, prezentáció
64. Tudósok
vélekedése a Föld világegyetemben való elhelyezkedésével kapcsolatban
Kik
voltak a geocentrikus világkép képviselői, mi volt az elgondolásuk lényege, ki
cáfolta meg és hogyan?
Ajánlott források:
·
Csaba György Gábor: Évezredek óta tudjuk, hogy
nem lapos. MTA.
·
Gazda István,
Sain Márton: Fizikatörténeti ABC. Bp., Tankönyvkiadó, 1989.
·
Geocentrikus
világkép. In: Wikipédia.
·
Heliocentrikus világkép. In: Wikipédia
·
Hédervári Péter: Ismeretlen (?)
Naprendszerünk. Bp., Kossuth Kiadó, 1986.
·
Joachim Hermann: Hamis világképek : Csillagászat
és babona. Bp., Gondolat, 1966.
·
Klaudiosz Ptolemaiosz. In: Wikipédia.
·
Róka Gedeon: A világ megismerésének
útjai és tévútjai. Bp., Gondolat, 1964.
65. Mutasd
be az optikai csalódások (vizuális illúziók) néhány típusát! Adj magyarázatot
az illúzióra!
Ajánlott források:
·
Optikai
csalódás. In: Wikipédia.
·
A
legjobb optikai csalódások. In: FMC.
Prezentáció
66. A
fényről alkotott kép változása a tudomány története során (tévedések, igazságok
a fény mibenlétével kapcsolatban).
Ajánlott források:
·
A fényről alkotott kép változása a tudomány
története során. In A fizika története dióhéjban.
·
Gazda István, Sain Márton:
Fizikatörténeti ABC. Bp., Tankönyvkiadó, 1989, 84-88.o.
·
Szegedi
Péter: Fizikatörténeti szöveggyűjtemény. In: Digitális tankönyvtár.
67. A
hővel kapcsolatos tévhitek és igazságok
Ajánlott források:
·
Gazda István, Sain Márton:
Fizikatörténeti ABC. Bp., Tankönyvkiadó, 1989, 124-127.o.
·
Szegedi
Péter: Fizikatörténeti szöveggyűjtemény. In: Digitális tankönyvtár.
68. Van-e
kapcsolat az elektromosság és mágnesesség között? Mit gondoltak erről régen a
tudósok, ki és hogyan cáfolta meg később a téves felfogásokat?
Ajánlott források:
·
Elektromos mágnesesség. In: RC hangár.
·
Gazda István, Sain Márton:
Fizikatörténeti ABC. Bp., Tankönyvkiadó, 1989, 60-65.o.
·
Szegedi
Péter: Fizikatörténeti szöveggyűjtemény. In: Digitális tankönyvtár.
69. Igaz-e,
hogy a Coriolis-erő hatására az északi és déli féltekén más a víz forgásiránya
a lefolyóban? És mi a helyzet a ciklonokkal?
Ajánlott
források:
·
Tél Tamás: A Coriolis-erő és a modern környezetfizika : A
lefolyótól a ciklonokig. In: Fizikai Szemle 2006, 8. sz. 263.o.
Kémia
Feladatok
Esszé vagy prezentáció
70. Mutasd
be, hogy a kémia fejlődése során milyen próbálkozások, olykor téves
elképzelések voltak az elemek osztályozásával kapcsolatban! Végül Mengyelejev
periódusos rendszerével megtalálta a megfelelő alapelvet - vagy mégsem?
Ajánlott források:
·
Balázs
Lóránt: A kémia története : 1. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996, 507-519. o.
·
Az egyszerű anyagok táblázata. In:
Cheminfo.
·
Jurij
Fialkov: Beszédes kérdőjelek a kémiában. Bp., Móra, 1975.
·
N. N. Greenwood: Az elemek kémiája : 1. Bp.,
Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000, 27-41. o.
·
John A.R. Newlands: Az oktávok törvényéről In: ChemoNet.
·
Lothar Meyer a periódusos rendszer egyik
úttörője. In: Sulinet.
71. Mérgek
és ellenérvek: Mitől tisztítja meg a csapvizet a víztisztító berendezés?
Nézz
utána, hogyan próbálják elhitetni a berendezéseket gyártó cégek a vásárlókkal,
hogy a csapvíz mérgező. Mi igaz, és mi nem a víztisztító berendezések
reklámjaiból?
Ajánlott források:
·
Vigyázat,
átverés! In: RTL.
·
Ne dőljön be a
házalóknak! In: Pannon-víz.
·
Fordított ozmózis, vagy aktív szén? In: Vízbarátok.
·
Nagy víztisztító
teszt: egészségesek-e a tisztított vizek? In: HVG.
·
A víz elektrolízise. In: bármelyik 9. osztályos kémia
tankönyv.
Prezentáció
72. Az
alkímia tündöklése és bukása
Mutasd
be néhány tévhit (pl. a bölcsek köve, az élet vize) kialakulásának okait,
körülményeit!
Ajánlott források:
·
Alkímia.
In: Wikipédia.
URL:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Alk%C3%ADmia
·
Balázs
Lóránt: A kémia története : 1. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996, 103-170. o.
·
Pető
Gábor Pál: Kémiai kaleidoszkóp. Bp., Gondolat, 1968.
URL: https://kripto.blog.hu/2015/02/13/mit_titkoltak_az_alkimistak
Biológia
Feladatok
Esszé, prezentáció vagy
tabló
73. Gyűjts
tévhiteket a védőoltásokkal kapcsolatban – és cáfold meg őket! Állításaidat
hiteles forrásokkal támaszd alá!
Ajánlott források:
·
Tények és tévhitek a védőoltásokról. In: ÁNTSZ
honlapja.
https://www.antsz.hu/felso_menu/temaink/jarvany/jarvany_archivum/oltasbiztonsag/tenyek-es-tevhitek-a-vedooltasrol.html
https://www.antsz.hu/felso_menu/temaink/jarvany/jarvany_archivum/oltasbiztonsag/tenyek-es-tevhitek-a-vedooltasrol.html
·
Védőoltásokról a tények alapján. In: Dr.
Ferenci Tamás blogja.
URL: https://vedooltas.blog.hu/
URL: https://vedooltas.blog.hu/
·
Vivian Pasquet: Oltás! (Igen vagy nem) I.
rész. In: Geo. 2019. június. 54-65. o.
·
Vivian Pasquet: Oltás! (Igen vagy nem) II.
rész. In: Geo. 2019. július-augusztus 58-67. o.
74. A
vitaminhiány valóban veszélyesebb, mint a túladagolás?
Ajánlott források:
·
Túladagolhatók-e a vitaminok? In: Meggyógyulnék.
·
Veszélyes
vitaminok. In: Life.
URL: https://www.life.hu/egeszseg/20110412-veszelyes-vitaminok-milyen-tuneteket-okoz-a-tuladagolas.html
75. A
C-vitamin antioxidáns vagy karcinogén? Lehet mindkettő?
Ajánlott
forrás:
·
Akkor most tényleg gyógyítja a C-vitamin a rákot? In: Index.
76. Valóban
olyan káros a konyhasó, hogy csökkenteni kellett a közétkeztetésben? Tényleg
hipertóniát okoz? Vagy csak a macskákban?
Ajánlott
források:
·
Az egerek bebizonyították: mégsem olyan káros
a só. In: Origo.
·
Végy egy csipetnyi sót… In: Peakshop.
77. Igaz-e,
hogy az angliai nyírfaaraszoló lepkéknél az irányító szelekció hatott?
Ajánlott
forrás:
·
Direkcionális szelekció. In: Wikipédia.
78. Most
akkor mi is van a kávéval és a koffeinnel?
Hatások és ellenhatások…
Hatások és ellenhatások…
Ajánlott
forrás:
·
Mi az igazság a kávéról? In: Well & Fit.
79. A
műfenyő tényleg jobb megoldás, mint a vágott?
Ajánlott
források:
·
Igazi vagy mű: melyik karácsonyfa a
környezettudatosabb? In: Hulladékmentés.
·
Karácsonyi
klímadilemma: az élő vagy a műfenyő a jobb? In: Greenfo.
80. A
szója termesztése (a hús helyettesítésére) valóban környezetbarátabb?
Ajánlott
források:
·
Kriston
László: Az erdőirtás egyik legfőbb oka a szójatermesztés. In: Piac és profit.
·
A módosítatlan szója és környéke – árnyjáték.
In: Geenfo.
Feladatok
Esszé vagy prezentáció vagy tabló
81. Gyűjts tévhiteket
a klímaváltozással kapcsolatban – és
cáfold meg őket! Állításaidat hiteles forrásokkal támaszd alá!
Ajánlott
források:
·
Al Gore: Kellemetlen igazság. A bolygónkat
fenyegető globális felmelegedés, és leküzdésének lehetőségei. Ford. Gadó
György, Kézdy Pál. Bp., Göncöl Kiadó, 2006. (elérhető: Fő tér 5.)
·
Öt
tévhit a klímaváltozásról, amit most megcáfolunk. In: Index.
·
Craig Welch: Ha a föld felenged alattunk. In:
National Geografic, 2019. szeptember 70-92. o.
Poszter
82.
Álhír vagy valóság? A történelem egyik legnagyobb átverése az
ún. „roswelli ufószerencsétlenségről” készült híradássorozat volt. Készíts
képekkel és/vagy rajzokkal illusztrált posztert a roswelli események
történetéről, a jelenség körülményeiről! Munkádban térj ki arra, hogy a
jelenség mely elemei lehettek valóságosak és melyek kitaláltak!
Ajánlott
források:
·
Hanula Zsolt: 70 éve
valami lezuhant Roswellben. In: Index.
URL:https://index.hu/tudomany/tortenelem/2017/07/07/70_eve_valami_lezuhant_roswellben/
URL:https://index.hu/tudomany/tortenelem/2017/07/07/70_eve_valami_lezuhant_roswellben/
·
Máig titkosítás alatt
állnak a Roswellnél lezuhant UFO-val kapcsolatos dokumentumok. In: Múlt-kor.
URL:https://mult-kor.hu/maig-titkositas-alatt-allnak-a-roswellnel-lezuhant-ufo-val-kapcsolatos-dokumentumok-20190709
URL:https://mult-kor.hu/maig-titkositas-alatt-allnak-a-roswellnel-lezuhant-ufo-val-kapcsolatos-dokumentumok-20190709
·
Roswelli ufószerencsétlenség.
In: Wikipédia. URL:https://hu.wikipedia.org/wiki/Roswelli_uf%C3%B3szerencs%C3%A9tlens%C3%A9g
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése