Az összes feladat letöltése: Word | PDF
Ebben
a tanévben a találkozás témájára esett a választásunk. Tanáraitok a témakörhöz
kapcsolódóan ezúttal is rendkívül változatos, izgalmas feladatokat találtak ki.
Reméljük, találtok közöttük olyat, ami megmozgatja a fantáziátokat, és szívesen
foglalkoztok vele. A műfajok is elég változatosak, készíthettek prezentációt, videofilmet,
festményt, grafikát, tablót, fotóalbumot, makettet, esszédolgozatot, képregényt,
írhattok verset, novellát, szerezhettek zenét…
Miért jó pályázni? Mert izgalmas,
kreatív, újszerű kérdésekkel és tevékenységekkel foglalkozhattok, ráadásul
jutalom is jár érte. A legjobb pályázók között 80 000 Ft-ot osztunk szét.
Elvárások, szabályok
- Forrásjegyzék készítése: ha pályamunkátok elkészítéséhez más munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét.
- Az internetes források adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban.
- Terjedelem:
- film: 5–10 perc;
- prezentáció: 15–20 dia (prezentációdat add elő a megfelelő tanórán);
- poszter (A2 vagy még nagyobb méretben).
- Ahol a feladat jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban is.
- Egy diák több pályázatot is beadhat, de egy műfajban (pl. prezentáció, tabló stb.) maximum egyet.
A pályázatok leadása
- A pályázaton szerepeljen: név, osztály, szaktanár neve.
- A tárgyi jellegű pályamunkákat (makett, poszter, album stb.) adjátok le a könyvtárban.
- Az elektronikus formában készült alkotásokat (Word.doc, videó, ppt stb.) erre a címre küldjétek: konyvtar@arpadgimnazium.hu.
- Három munkanapon belül küldünk visszajelzést. Ha nem kaptok válaszlevelet, akkor ezt jelezzétek a könyvtárban!
Beadási határidő: 2025. január 27.
Kérdéseitekkel
bátran forduljatok az adott tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a
könyvtárosokhoz!
Eredményhirdetés
(értékelés, jutalmazás): 2025. április 15. (Árpád Napok)
Jó munkát kívánunk!
A könyvtárostanárok
Magyar nyelv és irodalom
Feladatok
Műsorterv,
forgatókönyv
1.
Találkozás – drámai akció
dikcióval
Milyen
találkozás lehet sorsfordító, életet befolyásoló egy rendkívüli helyzetben? Fiú
és lány? Apa és fia? Tanár és tanítvány? Rab és börtönőre? stb.
Emberek a forradalomban címmel készíts irodalmi műsortervet, forga-tókönyvet március
15. vagy október 23. tiszteletére, 20–25 perces időtartamban.
Rövidfilm
2.
Készíts(etek) rövidfilmet
Karinthy Frigyes Találkozás egy
fiatalemberrel című novellájából vagy annak egy részletéből! (Csapatban is
dolgozhattok.)
Zenei
átirat, remake
3.
Készíts 21. századi
átiratot (rap, pop, indie pop stb.) Kovács Kati 1975-ös Találkozás egy régi új szerelemmel című slágeréből. Még a szöveget
is átírhatod mai verzióra.
Illusztráció,
filmes adaptáció
4.
Készíts illuszrációt vagy
filmes feldolgozást Ady Endre A Sion-hegy
alatt című verséhez, melyben a lírai
én és a kopott öreg Úr találkozására koncentrálsz! Bármilyen technikát
alkalmazhatsz: szabadkézi vagy digitális rajz, festmény, montázs stb.
Esszé
vagy fiktív párbeszéd
5.
Kis családtörténeti
kutakodás alapján esszé vagy fiktív párbeszéd formájában írd meg, kivel
találkoznál szívesen az őseid, korábban élt rokonaid közül. Miért épp vele,
miről kérdeznéd, miről beszélnél neki? Képzeld el, hogyan hatnátok egymásra, mi
lenne a következménye ennek.
Variáció: a
magyar történelem ismert szereplői közül kivel, miért, miről... stb.
Fotóalbum,
prezentáció vagy poszter
6.
Gyűjts a találkozás
szituációját megörökítő (szabadon felhasznál-ható) fotókat hétköznapi vagy
híres emberekről, hasonló témájú képzőművészeti alkotásokról, és csoportokba
rendezve röviden elemezd őket a kifejezett érzelmek, a szituáció tartalma
alapján (körülmények, gesztusok, metakommunikációs jelzések stb.); írhatsz kis
történetet is hozzájuk, saját ötleteidre építve akár ki is forgathatod az
eredeti – esetleg közismert – helyzetet.
Képgyűjtemény
7.
Művészetek találkozása
Filmekben
felhasznált képzőművészeti, zenei, irodalmi alkotások hogyan kerülnek
újraértelmezésre a film világában? Milyen új jelentésrétegekkel gazdagodnak attól,
hogy filmes eszközként, díszletelemként használják őket? Készíts
magyarázatokkal kommentált képgyűjteményt a témáról.
Esszé
8.
Szövegek találkozása
Készíts
esszét intertextualitás témában valamilyen téma/szöveg/motívum feltérképezését
bemutatva.
Novella,
vers vagy dráma(részlet)
9.
Találkozás címmel írj a
fenti műfajok valamelyikében egy saját élményedből és/vagy fantáziádból
táplálkozó alkotást. A találkozás témáját kezelheted szabadon és tágan.
Képregény
10.
Találkozás címmel készíts
képregényt.
Saját
irodalmi szöveg alkotása
11. Műfajok találkozása
Alkoss saját
irodalmi szöveget akár ismert átmeneti műfajban (ballada, verses regény,
elbeszélő költemény), akár saját újonnan alkotott, két már létező műfaj
találkozásából megalkotott műfajban.
Történelem
Feladatok
Fotóalbum, plakát
12. A
torgaui kézfogó
1945-ben a németoszági Torgau közelében találkoztak
először a szovjet és amerikai csapatok. Ez az esemény második világháború végét
jelezte, és szimbólummá vált.
Olvassatok utána, mik voltak az esemény előzményei, körülményei, gyűjtsetek fotókat a kézfogóról. Ezt követően minél élethűbben (katonai ruhában) játsszátok le újra a jelenetet, fotózzátok le, és fűzzetek hozzá szöveges magyarázatot. Munkátokat fotóalbum vagy plakát formájában adjátok le.
Kiindulásként:
-
Amikor az amerikai és a
szovjet katonák találkoztak az Elbánál 1945-ben. In: Múlt-kor. URL: https://mult-kor.hu/amikor-az-amerikai-es-a-szovjet-katonak-talalkoztak-az-elbanal-1945-ben-20200425?fbrkMR=desktop
Prezentáció vagy fotómontázs
13. Az
NSZK és az NDK polgárainak találkozása a Balatonnál a szocializmus időszakában
Készíts képes prezentációt vagy fotómontázst a
témában. A képaláírásokban, jegyzetekben mutasd be a sajátos történelmi helyzet
kialakulását (hidegháború, Németország kettéosztása, a Balaton mint nyaralási
cél elérhetővé válása a Kádár-korban az NSZK-polgárok számára is stb.). A
szövegekben kitérhetsz az egyes képeken látható jelenetek főbb
jellegzetességeire, érdekességeire, a megértéshez szükséges
háttérinformációkra.
A témához egy rövid összefoglaló:
-
Az első tégla a berlini
falból. In: Turizmus Online. URL: https://turizmusonline.hu/cikkek/egyeb/az_elso_tegla_a_berlini_falbol.html
Részletesebben: az alábbi tanulmányban sok helyen megjelenik a
Balaton és a német turisták témaköre (különösen a 9. oldaltól):
- Slachta Krisztina: Két világ
határán : A magyar idegenforgalom az 1970-es években. In: Múltunk. 2016. 4. sz. URL: https://real.mtak.hu/63313/1/Multunk_2016_4_Szam_p_85_112_u.pdf
Műsorterv, forgatókönyv
14.
Találkozás – drámai akció dikcióval
Milyen
találkozás lehet sorsfordító, életet befolyásoló egy rendkívüli helyzetben? Fiú
és lány? Apa és fia? Tanár és tanítvány? Rab és börtönőre? stb.
Emberek a forradalomban címmel készíts irodalmi műsortervet,
forgatókönyvet március 15. vagy október 23. tiszteletére, 20-25 perces
időtartamban.
Képregény
15. 1914
karácsonya számos európai fiatal férfit a fronton talált. Ekkor már hónapok óta
zajlott a háború a központi hatalmak és az antant között. De a nyugati fronton
valami különleges történt az ellenséges csapatok között. Elhalkultak a
fegyverek, a lövészárkokból karácsonyi dalok hallatszottak. Az addig egymással
szemben álló felek közösen tartották meg a nagy háború első karácsonyát.
Örökítsd meg ezt az eseményt egy minimum hat képkockából álló képregény formájában. A képregényt elkészítheted szabad kézzel, de akár digitális technikát is választhatsz.
Ehhez segítséget nyújthat a bűvösvölgyi
suli alábbi cikke:
- URL: https://buvosvolgy.hu/tudastar/cikk/Hogyan_keszithetunk_kepregenyeket
Egyéb források a témában:
-
Tarján
M. Tamás: Karácsony a fronton. In: Rubicon. URL: https://rubicon.hu/kalendarium/1914-december-25-karacsony-fronton
-
Lugosi
Péter: Karácsonyi énekszó váltotta fel a fegyverropogást. In: 24.hu. URL: https://24.hu/tudomany/2022/12/25/elso-vilaghaboru-karacsonyi-fegyverszunet-1914/
Filmajánló: Fegyverszünet karácsonyra
Angol nyelv
Feladatok: Zenék,
szereplők, történetek, ételek, szavak, személyek találkozása
Videó vagy élő produkció
16. Adj elő egy angol/amerikai/ausztrál/stb.
szerző által írt vagy angol nyelven előadott dalt vagy darabot egy általad
választott, más stílusban (pl. angol matróznótát technóban vagy Ed Sheerant
operaként). Készíts videót, vagy add elő élőben. MI által generált videót nem
fogadunk el.
Videó vagy élő produkció
17. Adaptálj egy angol nyelvű dalt magyarra, és
add elő. Az adaptáció itt nem feltétlenül csak fordítást jelent, és lehet
paródia is. Készíts videót, vagy add elő élőben. MI által generált videót nem
fogadunk el.
Példák:
- Toto Cutugno: Lasciatemi cantare. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0-4RLPSwNtc
-
Átirat:
Happy Gang: Sokáig voltam távol. URL: https://www.youtube.com/watch?v=mXRzBXzg9TA
- Die Toten Hosen: Zehn kleine Jägermeister. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tR4vamT51Nw
- Átirat: Kerozin: Tíz kicsi rénszarvas. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Li5HZe_Zm4c
-
Los Del Ri: Macarena. URL: https://www.youtube.com/watch?v=zWaymcVmJ-A
- Átirat: Hupikék Törpikék: Makaróni. URL: https://www.youtube.com/watch?v=kLH6vcxcRNg
Novella, képregény vagy érvelő esszé
18.Írj
angol nyelvű novellát vagy képregényt különböző történetek szereplőinek
találkozásáról (pl.: Superman és Amerika Kapitány). Vagy írj érvelő esszét
arról, hogy melyikük győzne egy párbajban.
Novella
vagy képregény
19. Írj angol nyelvű novellát vagy képregény,
melyben egy ismert történet mesélsz el egy másik szituációban (pl. Büszkeség és
balítélet meg a zombik, Hamlet és az Oroszlánkirály).
Plakát,
prezentáció, képregény vagy esszé
20.
Készíts
angolul plakátot, diasort vagy írj egy esszédolgozatot a brit konyháról. Milyen
fogásokat vettek át más kultúrákból?
Plakát
21. Készíts plakátot az angol nyelv
jövevényszavairól. Hozz egy-egy példát lehetőleg minél több nyelvből.
Alkotásodat rajzokkal, fotókkal teheted szemléletesebbé.
Szótár
22.
Készíts
egy boomer szótárat a mai angol internetes szlengről. A szócikkekben magyarázd
el angolul a kifejezéseket úgy, hogy egy idősebb személy is megértse.
Interjú
23.
Készíts
képzeletbeli interjút azzal, akivel nagyon szeretnél találkozni. Ez lehet élő,
múltbeli vagy jövőbeli személy, híres vagy ismeretlen, valós vagy akár
kitalált. Az interjú elején mutasd be a személyt röviden: ki ő és miért érdemes
elolvasni a vele készült interjút?
Interjú
24.
Készíts
interjút valakivel, aki megtapasztalt egy másik kultúrát (egy ideig egy másik
kultúrában élt, vagy részt vett csereúton magyarként vagy az Árpádba érkező
vendégként). Kérdezz rá, hogy mi volt a meglepő, idegen, ismerős, furcsa,
szimpatikus számára stb. a másik kultúrában.
Videó,
újságcikk, plakát vagy reklám
25.
Ha részt vettél csereúton,
készíts egy videót, újságcikket, plakátot vagy reklámot, melyben másokat is
arra buzdítasz, hogy vegyenek részt ilyen programon.
Videó
vagy podcast
26.
Készíts
videót vagy podcastot angolul egy paranormális jelenségről vagy annak észleléséről
(pl.: Loch Ness-i szörny, ufó stb.). Te is kitalálhatsz egyet, nem kell, hogy
egy már ismert jelenségről legyen szó.
Német nyelv
Feladatok
Novella
vagy képregény
27.
Mesehősök találkozása
Írj német nyelvű novellát vagy képregény, melyben két
különböző Grimm-mese főszereplői szerepelnek pl.: Hét törpe és a farkas, vagy
Hamupipőke és a Borsószem kisasszony stb.
Plakát
28.
Nyelvek találkozása
Készíts egy plakátot a magyar nyelv német jövevényszavairól.
Alkotásodat rajzzal, képekkel illusztrálhatod, sőt kitérhetsz nyelvi
érdekességekre is (például, ha egy szó egy kicsit mást jelent a magyarban, mint
a németben).
Plakát
29.
Konyhák találkozása - Bécsi
szelet, fánk, piskóta, fasírt…
Készíts egy plakátot, amelyen bemutatod, hogy miket tanult
egymástól a magyar és a német, osztrák, svájci konyha. Alkotásodat illusztráld
feliratokkal, rajzokkal vagy fotókkal.
Az anyaggyűjtést itt is kezdheted:
- Német-osztrák hatások az erdélyi magyar konyhaművészetben I.
In: Gastronomy. URL: https://web.archive.org/web/20120122185835/http://www.gastronomy3.sokoldal.hu/nemetosztrakhatasok
- Német-osztrák hatások az erdélyi magyar konyhaművészetben II.
In: Gastronomy. URL: https://web.archive.org/web/20120204183608/http://www.gastronomy3.sokoldal.hu/nemetosztrakhatasok2
Virtuális
idővonal vagy plakát
30.
Nemzetek találkozása – Barátok és
ellenségek
Készíts virtuális idővonalat vagy plakátot, ahol bemutatod,
hogy a történelem folyamán a magyarok és a németek, osztrákok, svájciak egymás
szövetségesei, illetve ellenségei voltak.
Interjú
31. Kultúrák találkozása
Készíts interjút valakivel, aki megtapasztalt egy másik
kultúrát (egy ideig egy másik kultúrában élt, vagy részt vett csereúton magyarként
vagy az Árpádba érkező vendégként). Kérdezz rá, hogy mi volt a meglepő, idegen,
ismerős, furcsa, szimpatikus stb. a másik kultúrában.
Videó,
újságcikk, plakát vagy reklám
32.
Diákok találkozása
Ha részt vettél csereúton, készíts egy videót vagy újságcikket
vagy plakátot vagy reklámot, melyben másokat is arra buzdítasz, hogy vegyenek
részt ilyen programon.
Videó,
bulvár riport, képregény vagy novella
33.
Sisi és Ferenc József
találkozása
Készíts videót, bulvárriportot, képregényt vagy novellát a
fiatal Sisiről, a bajor hercegnőről, későbbi császárnéról, ahogy megismerkedik
Ferenc Józseffel, és/vagy először találkozik a bécsi udvarral.
Interjú
34.
Vele szeretnék találkozni
Készíts képzeletbeli interjút németül azzal, akivel nagyon
szeretnél találkozni. Ez lehet élő, múltbeli vagy jövőbeli személy, híres vagy
ismeretlen, valós vagy akár kitalált. Az interjú elején mutasd be a személyt
röviden: ki ő és miért érdemes elolvasni a vele készült interjút.
Szövegkönyv
vagy történet
35.
Készíts a mellékelt
kisfilmhez szövegkönyvet, vagy írj történetet hozzá MI segítség nélkül.
A
kisfilm: This made my day. URL: https://fb.watch/vm5CYpVRVQ/
Matematika
Feladatok
Videó
36.
Az életjátékban (melyet a cambridge-i egyetem
matematikusa, Conway talált ki) érdekes lehet különböző alakzatok mozgását
figyelni, és esetleges találkozásuk eredményét nyomon követni.
Találj olyan induló alakzatokat, melyek a
generációk során elmozdulnak, haladnak. Vizsgáld meg két ilyen alakzat
viselkedését, eredményét, ha találkoznak. Add meg az induló alakzatokat, és az
eredményt a szükséges számú generációk után, négyzetrácsos papíron, de a
legjobb egy videofájlban.
Forrás:
- Életjáték. In: Wikipédia. URL:https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89letj%C3%A1t%C3%A9k
Prezentáció vagy esszé
37.
A
matematika és a zene találkozása
Ritmusok, frekvenciák,
arányok címmel készíts
prezentációt vagy esszét, amelyben bemutatod, elemzed a matematika és zene
találkozási területeit.
Novella, vers vagy mese
38.
Történetek a matematika
birodalmában
Írj novellát, verset vagy mesét, amelynek egyes szereplői
matematikai fogalmak.
Prezentáció
39.
Matematika és művészet
találkozása
Matematikai elvek és formák gyakran megjelennek a
művészetekben, pl. aranymetszés, geometrikus formák a festményeken, geometrikus
irányzatok a modern festészetben. Készíts prezentációt, amelyben rövid elemző
szöveggel és képekkel bemutatsz néhány példát.
Saját grafika vagy festmény
40.
Híres festmények
sokszögesítése
Válassz ki egy híres festményt, szobrot, majd alkosd újra
felismerhetően csak sokszögek alkalmazásával.
Prezentáció
41. A Happy End-probléma, avagy Klein Eszter és Szekeres György
találkozása
Mutasd be a geometriai problémát, ami – mondhatni – a két matematikus
házasságához vezetett, és add meg, hogy kitől származik a probléma elnevezése.
Felhasználható források:
- URL: https://www.youtube.com/watch?v=mZMW_zXcSi0 (29:25-től)
- URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Happy_End-probl%C3%A9ma
- URL: https://ematlap.hu/tudomany-tortenet-2018-03/638-attores-az-erdos-szekeres-problemaban
- URL: https://math.nyu.edu/~pach/publications/mozaik.pdf
- URL: https://www.1001tortenet.net/uploads/1/0/2/5/102541440/szekeres_gy%C3%B6rgy_%C3%A9s_klein_eszter.pdf
Prezentáció
42.
Hardy és Ramanujan
találkozása
Mutasd be röviden a két matematikust, a közös történetüket és
azt, hogy mi az a Hardy–Ramanujan-szám.
Itt találsz segítséget:
-
Turán Pál: Egy különös
életút. In: Nagy pillanatok a matematika történetében. Bp., Gondolat, 1981.
-
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Sr%C3%ADniv%C3%A1sza_R%C3%A1m%C3%A1nudzsan
-
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Godfrey_Harold_Hardy
-
URL: https://www.mathpages.com/home/kmath028/kmath028.htm
Videó
43.
Matematikus viccek
Megy egy függvény a sivatagban, és szembejön egy szabály…
Gyűjts és mesélj (játssz) el matekos vicceket. Vedd fel
videóra, vagy add elő élőben.
Interjú, videó vagy hanganyag
44.
Találkozz (akár az online
térben), és készíts interjút egy matematikussal. Tudd meg, hogy volt-e olyan
találkozás az életében, ami előmozdította, inspirálta, hogy a matematikusi
pályát válassza.
Prezentáció
45.
Ha Bolyai és Thalész
találkozna…
Mutasd be a Bolyai-geometria Poincaré-féle modelljét (hogy
abban mit nevezünk egyenesnek, körnek, mit jelent a szögmérés), és válaszold
meg, igaz-e, hogy egy kör átmérője a körvonal (átmérő végpontjaitól különböző)
pontjaiból derékszögben látszik.
Ajánlott források:
-
Bizám György: „Semmiből
egy új, más világot teremtettem”. Mi a Bolyai-geometria? In: Nagy pillanatok a
matematika történetében. Bp., Gondolat, 1981.
-
URL: https://www.geogebra.org/m/NSQ9meGe#material/g6qa5bsD in
-
URL: https://www.geogebra.org/m/NSQ9meGe
-
URL: https://www.youtube.com/watch?v=Fdaa_8JW7ZU (39:39-től)
Makett
46.
Egy kocka és egy sík
találkozása
Készíts modell(eke)t, amelye(ke)n bemutatod, hogy egy síkkal a
kockát
a) milyen sokszögben lehet metszeni,
b) milyen szabályos sokszögben lehet metszeni.
(Lehet-e egy síkkal egy kockát háromszögben, négyszögben,
ötszögben, hatszögben, hétszögben… metszeni? Lehet-e egy síkkal egy kockát szabályos
háromszögben, négyszögben, ötszögben, hatszögben, hétszögben… metszeni? Ha lehetséges,
alkosd meg a modellt, ha nem, mellékelj szöveges magyarázatot, hogy miért nem!)
A próbálkozáshoz:
-
URL: https://www.geogebra.org/m/y7qdTCcz
-
URL: https://www.geogebra.org/m/aY75dEkf
-
Segítség a válaszadáshoz
és a makettkészítéshez: URL: https://www.khanacademy.org/math/ncert-class-7/x2e0188ae427d64b7:visualising-solid-shapes-new-ncert/x2e0188ae427d64b7:viewing-different-sections-of-a-solid/v/ways-to-cut-a-cube
Rajz
47.
Körök találkozása
Készíts Steiner-féle körláncokat úgy, hogy keresel meglévőket,
és azokat használod fel (a rajzok mérete minimum A4-es legyen).
Egy kis segítség:
-
URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Steiner_chain
-
URL: https://codepen.io/yukulele/pen/OVOEdX/
-
URL: https://www.geogebra.org/search/steiner%20chain
Esszé vagy prezentáció
48.
Akhilleusz és a teknős
találkozása, találkozásuk az irodalommal
Azok számára, akik tanultak már a végtelen sorokról.
Mutasd be a paradoxont és annak feloldását, és keresd meg azt
a művet (szerző, eredeti cím, keletkezés éve), amely ezt a találkozást
szépirodalmi formában rögzíti.
Itt találsz információkat:
-
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A9n%C3%B3n_paradoxonjai
-
URL: https://hirmagazin.sulinet.hu/hu/tudomany/a-teknosbekaparadoxon
Film vagy prezentáció
49.
A kerékpárosok és a légy
találkozása, avagy Neumann zsenialitása
Mutasd be Neumann János életének néhány mozzanatát, valamint a
kerékpárosok és a légy találkozásának problémáját.
Ajánlott források:
-
URL: https://info.djp.hu/2024/01/01/neumann1/
- URL:
https://hi-sztori.blog.hu/2024/01/19/neumann_janos_a_fiatal_zseni
-
URL: https://ajovomultja.hu/sites/default/files/attachments/neumann-janos-elete.pdf
- URL: https://qubit.hu/2021/07/28/neumann-janos-masodpercek-alatt-megoldotta-ezt-a-feladvanyt-neked-mennyi-ido-alatt-sikerult
Fizika
Feladatok
A fizika találkozása az irodalommal,
zenével és képzőművészettel
„Mondd, mit érlel annak a sorsa,
ki maga él, maga keres;
levesének nincs sava-borsa,
hitelt nem ád a fűszeres;
egy tört széke van, hogy begyújtson,
repedt kályháján macska ül,
ritmust lóbál az ajtókulcson,
néz, néz, s lefekszik egyedül?”
(József Attila:
Mondd, mit érlel...)
József Attila versének olvasása során az
ember könnyen átsiklik ezen a jelentéktelennek tűnő környezetleíráson. Kicsit
megvizsgálva azonban sokkal többet rejt, mint elsőnek gondolnánk. Mivel a
kályhának nagy a hőkapacitása, hosszan megtartja a meleget, így érthető, hogy a
macska miért oda telepedett le. Kiderül az is, hogy a kályha tulajdonosa régóta
nagyon szegény, mert a mélyszegénységben élőkre volt az jellemző, hogy ha nagy
ritkán fához jutott, annyira begyújtott, amennyire tudott és az e miatt
bekövetkező nagymértékű, hirtelen hőtágulás az, ami megrepeszti a kályhát.
Érdemes hát gondolkodva gyönyörködni a
művészetben, hiszen újabb és újabb rejtett kincseket fedezhet fel az ember a
művészetek és fizika találkozásában.
Esszé
50.
Keress a fentihez hasonló kincseket
irodalmi alkotásokban, ahol a szerző célja feltehetőleg nem a fizikai jelenség
bemutatása volt, mégis többet nyerünk belőle fizikatudásunkra támaszkodva! A
talált részleteket értelmezd a fizika szempontjából.
Dal,
dalszöveg
51. Írj
egy dalszöveget valamelyik fizikai témakörből és zenésítsd meg! A
megzenésítéshez segítségül hívhatod a mesterséges intelligenciát is. Fordíts
gondot rá, hogy a dalszöveg valóban helytálló legyen tudományosan is. Ajánlott
témakörök: ütközések, kölcsönhatások.
Esszé,
prezentáció vagy videó
52. Mutasd be, mitől lesz egy hangszer jó minőségű (milyen fizikai háttere van a hallható különbségeknek mint projekció, tisztaság, hangszín és továbbiak).
Esszé,
prezentáció, videó vagy tabló
53.
Mutasd be tetszőleges formátumban a
cserépedénykészítés, kiégetés csínját-bínját, fizikáját.
Prezentáció,
tabló vagy videó
54.
Fejtsd ki, szemléltesd a színkeverés
fizikáját, mint például az additív és szubsztraktív színkeverést és ezek
alkalmazásait a festészetben, a festékrétegek szerepében.
Esszé,
prezentáció vagy videó
55.
Fejtsd ki, szemléltesd a vízfestés
fizikájának rejtélyeit, például az áramlástan, oldódás, felületi feszültség
vagy a száradás, párolgás tudományos szempontú megközelítését.
Esszé
vagy prezentáció
56.
Elemezd különböző festéktípusoknál a
rétegelési technikákat, szerepüket a fizikai optika szempontjából, vagy a
különböző festéktípusokat fényállóság és fakulás tekintetében, hangsúllyal a
jelenségek hátterében végbemenő fizikai folyamatokon.
Esszé,
prezentáció vagy videó
57.Fizikusok és művészek egy személyben
Több legendás fizikus kiváló
(képző)művész is volt egy személyben. Csak két példát említve: Leonardo da
Vinci és Richard Feynman. Keress hasonló nagyszerű embereket, és mutasd be
bármelyikük munkásságát mindkét területen, esetleg azt kiemelve, hogy hogyan
támogatta egymást e két érdeklődési körük.
Jegyzőkönyv
58.
Közös hőmérséklet
mérése (7–8. osztály)
Mérd meg, hogyan
egyenlítődik ki a hideg és a meleg víz hőmérséklete.
Eszközök:
szükséged lesz két hőmérőre, stopperórára, mérlegre, egy vízforralóra és két
pohárra. A legjobb, ha hőmérőt az iskola szertárából kérsz kölcsön, vagy ha
onnan nem tudsz, akkor bizonyos kültéri hőmérők, infrahőmérő vagy konyhai
maghőmérők alkalmasak lehetnek erre.
Egy nagyobb
pohárba tegyél hideg vizet, azon belülre pedig egy kisebb poharat. A belső
pohárba töltsél forró vizet! Ezután olvasd le a külső és a belső víz
hőmérsékletét 10-20 másodpercenként! Ahogy telik az idő, egyre ritkábban kell
leolvasnod, láthatod, hogy már nem változnak olyan gyorsan a hőmérsékletek.
Foglald
táblázatba az adataidat.
Ábrázold grafikonon az adatokat! A vízszintes tengely az idő, a
függőleges tengely pedig pirossal ábrázolva a forró, kékekkel a hideg víz
hőmérséklete.
Mennyit lett a
közös hőmérséklet?
Mérd meg, hogy
melyik pohárban mennyi víz van!
Mit gondolsz,
mennyire volt pontos a mérésed? Mi okozhatta a legnagyobb hibát?
59.
Teljesítmény és hatásfok (9–12. osztály)
Becsüld meg a
tűzhelyetek főzőlapjának teljesítményét és hatásfokát.
A mérésről
készíts mérési jegyzőkönyvet.
Nézz utána az
interneten vagy a tűzhely műszaki leírásában, hogy mekkora a kiszemelt főzőlap
teljesítménye. Ha nem találod meg, akkor keress egy hasonlót.
Önts ismert
mennyiségű (például 1 liter) vizet egy könnyű fémedénybe. Miután mindkettő
szobahőmérsékletű lett, kezdd el melegíteni maximális fokozaton. Melegítsd a
vizet 100°C-ig. Fél-egy percenként jegyzeteld le a víz hőmérsékletét, és
foglald táblázatba az adataidat, A melegítés során időnként kavargasd meg a
vizet, hogy mindenhol azonos legyen a hőmérséklete.
Ábrázold
grafikonon az eltelt idő és hőmérséklet kapcsolatát. Milyen alakú lett ez a
grafikon?
Az adatok alapján
becsüld meg, mekkora teljesítménnyel melegíti a főzőlap az edényt és a vizet.
Az interneten
vagy műszaki leírásban kapott adatok alapján becsüld meg, mekkora lehet a
melegítés hatásfoka.
Hasonlítsd össze
a főzőlap különböző fokozatainak teljesítményét, vagy a különböző főzőlapok
teljesítményét.
Mit gondolsz, mi
okozhatott hibát a mérés során? Milyen edényt célszerű választani, hogy minél
pontosabb mérést kapj? Hogyan célszerű feltenni az edényt a főzőlapra, hogy
minél pontosabb legyen a mérés? Hogyan lehetne tovább pontosítani a mérést?
Földrajz
Feladatok
Tabló vagy makett
60.
Kőzetlemezek találkozása
Készíts magyarázó tablót ábrákkal, fotókkal illusztrálva a
kőzetlemezek találkozásáról. Jelenítsd meg a folyamatot, annak okait és
következményeit is. Ha makettet készítesz, mellékelj hozzá magyarázó
összefoglalót egy A/4-es oldal terjedelemben.
Itt találsz segítséget:
-
A lemezvándorlás és
kontinensvándorlás elmélete. In: Sulinet. URL: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/foldrajz/termeszetfoldrajz/a-lemezvandorlas-es-kontinensvandorlas-elmelete/a-lemezvandorlas-elmelete
-
Nádori Gergely:
Kőzetlemezek, ha találkoznak. In: Sulinet. URL: https://hirmagazin.sulinet.hu/hu/pedagogia/kozetlemezek-ha-talalkoznak
-
Ütköző és elcsúszó
lemezek bemutatása. In: Sulinet. URL: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/foldrajz/termeszetfoldrajz/utkozo-es-elcsuszo-lemezek-bemutatasa/oceani-szarazfoldi-kozetlemezek-utkozese-es-elcsuszo-lemezszegelyek
Prezentáció vagy esszé
61. Kontinensek találkozása
Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Boszporusz/Konstantinápoly,
Gibraltári-szoros, Bering-szoros. Írásos dolgozatban vagy ppt vetítésben mutasd
be a kontinensek itt megadott találkozási pontjait. A feldolgozás során térj ki
az adott hely természeti jellemzőire, történelmi áttekintésére, valamint
gazdasági és társadalmi jelentőségére is.
Az anyaggyűjtést segítheti:
-
Peter Bertus-Barcza:
Különleges építmények : A Panama-csatorna. In: National Geographic. URL: https://ng.24.hu/kultura/2009/08/17/kulonleges_epitmenyek_a_panama_csatorna/
-
Vincze Linda:
Szuezi-csatorna. In: Grotius. URL: http://www.grotius.hu/publ/displ.asp?id=KEMGQH
-
Boszporusz. In:
Wikipédia. URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Boszporusz
-
Landy-Gyebnár Mónika:
Csak 14 kilométer: In: National Geographic. URL: https://ng.24.hu/fold/2023/06/26/csak-14-kilometer/
-
Bering-szoros. In: Wikipédia.
URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Bering-szoros
Prezentáció vagy esszé
62.
A tengerek és szárazföldek
találkozása
A tengerpartok földrajza. Mutasd be komplex módon írásos
dolgozatban vagy ppt vetítésben a tengerpartok földrajzát. Térj ki a
tengerpartok földtani, éghajlati, felszínalaktani, gazdasági és társadalmi
jelentőségére is. Akár egy-két konkrét helyszínt is választhatsz, ahol mindezt
bemutatod.
Tabló vagy makett
63.
Hegyvidékek és alföldek
találkozása: a hegylábi vásárvonalak
Készíts nagy méretű színes ábrát (tablót) vagy makettet a hegylábi vásárvonalak kialakulásáról, jellemzőiről. A tablón helyezz el jellegzetes vásárvárosokat is rövid bemutatásokkal (pl. Gyöngyös, Eger stb.). Ha makettet készítesz, mellékelj hozzá magyarázó összefoglalót egy A/4-es oldal terjedelemben.
Prezentáció vagy tabló
64.
Jellegzetes találkozási
pontok a hágók, szorosok. A hegyvidékek lealacsonyodó pontjai az ókor óta
fontos találkozási pontjai a hegység két oldalán fekvő tájaknak, ezért régtől
fogva nagy a jelentőségük.
Válassz ki egy hágót és mutasd be sokoldalú módon a
jelentőségét (pl. Vereckei-hágó, Brenner-hágó, Grúz-hadiút, Sipka-szoros).
Hasznos információk:
-
Nánay Mihály: Verecke : A
Kárpát-medence szívébe vezető „híres út”. In: Rubicon Intézet. URL: https://rubiconintezet.hu/project/verecke-a-karpat-medence-szivebe-vezeto-hires-ut/
-
Brenner-hágó. In:
Wikipédia. URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/Brenner-h%C3%A1g%C3%B3
Tabló vagy prezentáció
65.
Légtömegek találkozása: a
frontok, zivatarcellák
Készíts látványos tablót/ábrát, animációt, mely bemutatja a
légtömegek találkozásánál kialakuló frontokat, esetleg zivatarcellákat.
Javasolt
forrás:
-
Légköri
front. In: Wikipédia. URL: https://hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9gk%C3%B6ri_front
Biológia
Feladatok
Esszé, prezentáció vagy tabló
66.
Enzimek és szubsztrátok találkozása
Biokémiai szempontból elemezd
az enzimatikus reakciókat. Milyen feltételekkel és milyen módon kapcsolódnak az
enzimek és a szubsztrátok a sejten belüli és kívüli reakciókban? Mi a szerepe
ezekben az enzimfehérjék térszerkezetének?
Tabló
67.
Különböző fajok közötti kölcsönhatások
Vizsgáljátok meg az ökológiai kapcsolatok különböző formáit, és készítsetek róla tablót. Szerepeljen a tablón a kapcsolat típusa, neve és a kapcsolatban résztvevők pontos neve és szerepe.
Prezentáció
68.
Gombák és növények
találkozása
Készíts prezentációt olyan
növényekről, amelyek csírázásához és életben maradásához feltétlenül szükséges
a gombák jelenléte. Részletezd, hogy pontosan miben áll ez a kapcsolódási
forma, és mi a szerepük benne az egyes résztvevőknek.
Prezentáció
69.
Növények és állatok
találkozásai
Készíts prezentációt
arról, hogy az állatok és növények milyen együttélési formái lehetségesek.
Esszédolgozat
70.
Kapcsolatok biológiája
Mi történik a testünkben, amikor
találkozunk valakivel? Kutasd az oxitocin és más hormonok szerepét az emberi kapcsolatokban
és a kötődés kialakulásában, és dolgozd fel rövid tanulmány formájában.
Esszédolgozat vagy prezentáció
71. Találkozások a digitális térben
Az online kapcsolatok és közösségi
média hatása a modern emberi kapcsolatokra. Nézz utána, milyen hatással van az
elme működésére a folyamatos jelenlét az online térben.
Történetgyűjtemény
72.
Véletlen találkozások
Az emberek közötti váratlan találkozások és ezek hatása
az életükre. Gyűjts össze történeteket arról, hogyan változtatta meg egy-egy
váratlan találkozás az emberek életét.
Tabló
73.
A NAGY találkozás
Készíts rajzos tablót
arról, hogyan találkozik, egyesül és alakul zigótává, embrióvá majd magzattá az
emberi petesejt és a hímivarsejt.
Ha kérdésed van, illetve segítségre lenne szükséged a feladatokkal kapcsolatban, fordulj a biológiatanárodhoz.
Kémia
Feladatok
Videó vagy tabló
74.
Készíts
videót vagy tablót olyan kémiai kísérletről, amelyik szemlélteti a részecskék
találkozását kémiai reakciókban. Gondolkodhatsz otthon elvégezhető kísérleten
is.
Ha
kérdésed van, illetve segítségre lenne szükséged, fordulj a kémiatanárodhoz.
Vizuális kultúra
Feladatok
Prezentáció
75.A
párhuzamosok a horizonton találkoznak
A perspektíva szó a képzőművészetben azt
az ábrázolásmódot jelenti,
amellyel a tárgyakat sík felületen a térbeliség
érzetét keltve jelenítik meg. A szemlélő az így ábrázolt valóságot élethűnek
látja. A messzebb lévő tárgyakat kisebbnek látja, a közelebbieket pedig a
távolság csökkenésével egyre nagyobbnak.
Centrális perspektíva
Ha mindez
geometriai
precizitással párosul, akkor érvényesül a centrális perspektíva. A korai reneszánsz
(quattrocento) nagy felfedezése ez, lásd pl. Piero della
Francesca toszkán
festő alkotásait, ahol a kép minden mélységirányú vonala pontosan a geometriai
középpontba vetül.
Készíts prezentációt, amiben
bemutatod a legjellemzőbb reneszánsz műveket. A képeken jelenítsd meg
animációval a horizontvonalat, az enyészpontot és az irányvonalakat.
Nézz
utána és külön-külön dián mutasd be, festészeti példákkal a rövidülés, a színtávlat és a levegő perspektíva fogalmakat.
Fotósorozat
76.
Fotók nem szokványos nézőpontokból
A
szokványos nézőponttól eltérő esetben ismeretes a békaperspektíva, amely a nagyon alacsonyról ábrázolt
jelenetekre vonatkozik, ennek ellentéte a madártávlat,
azaz a fentről, a magasból való ábrázolás (lásd pl. Camille Pissarro
párizsi városképeit).
Készíts sorozatot szokatlan nézőpontból készített fotókból.
Rövidfilm
77. Folyosó
loop
Készíts
filmen egy végtelen folyosó illúziót egyszerű vágás vagy filmtrükk segítségével
kb. két perc hosszúságban. A filmben lehetnek szereplők is, de a helyszín egy
önmagába visszatérő végtelen folyosó legyen. Ha ügyes vagy, ismétlő
lejátszással valóban végtelenné válhat.
Kép
vagy installáció
78.
A Moiré-effektus egy különleges vizuális jelenség, amely akkor
jön létre, amikor két hasonló mintázat, például párhuzamos vonalak vagy rácsok,
átfedik egymást, és a köztük lévő interferencia új, hullámos mintákat hoz
létre. A jelenséggel szinte naponta találkozhatunk, például, ha a finom szövésű
függöny két rétege egymásra vagy egymáshoz közel kerül, akkor egy, annak
struktúrájánál sokkal durvább csíkrendszer alakul ki, ami a rétegek kismértékű
elmozdulására nagy alak- és helyváltozással válaszol.
Készíts többrétegű képet fóliával vagy Victor Vasarely geometrikus dobozaihoz hasonló diaporámát, amiben érvényesül a Moiré-hatás.
Egyéb (könyvtár)
Feladat
Esszé
79.
Keress
egy olyan művet, amellyel többször „találkoztál”, és amely teljesen másként
hatott rád a különböző találkozások alkalmával. A mű bármilyen művészeti
alkotás lehet.
Munkád
során ismertesd, ha lehet, mutasd be a művet (pl. egy képzőművészeti alkotás esetében).
Fejtsd
ki, hogy különböző életkorban vagy életkörülmények között mit tartottál fontosnak
a műben, hogyan hatott rád, keress magyarázatot az eltérő hatásra.
Kifejezetten
nem célunk, hogy kizárólag ezekkel a művekkel való találkozásról szóljon a
munkád, a következő példák kizárólag a feladat megértését szolgálják:
- Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
- Mese a barátságról és a szeretetről
vagy
a
különböző bolygók különböző társadalmi berendezkedésével az emberi természet és
a társadalom torzulásait mutatja be a mű.
- Alan Alexander Milne: Micimackó
- Gyermekmese a barátságról
vagy
az egyes
karakterek pszichológia problémákat jelképeznek.
Irodalom:
Elsősorban saját élmények és értelmezések leírását
kérjük, de amennyiben komolyabban el szeretnél merülni a művek befogadásának
esztétikai kérdéseiben, könyvtárunk állományából az alábbi könyveket ajánljuk:
-
Halász
László: Vizsgálatok az irodalmi mű megítélésének pszichológiai közvetítéséről.
Bp., Akadémiai, 1980.
-
Roman
Jakobson: Hang, jel, vers. Bp., Gondolat, 1972.
-
Robert
Escarpit: Irodalomszociológia. Bp., Gondolat, 1973.
-
Roman
Ingarden: Az irodalmi műalkotás. Bp., Gondolat, 1977.
A mű és a befogadó viszonyáról tanult ismeretek
felelevenítésére ajánljuk:
-
9.-es
irodalom tankönyv Szerzők, művek párbeszéde c. fejezetét és a Nemzeti
Közoktatási Portál Műalkotások, befogadása, értelmezése c. részét. URL: https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/kommunikacio_magyar_10/lecke_04_024
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése