2024. november 18., hétfő

Csomagot kaptunk – Jászvásárról!

Hagyomány, hogy október, az iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja alkalmából különféle nemzetközi csereprogramokban vesznek részt diákjaink. 

A nemzetközi könyvjelzőcsere-projektbe a mindenkori nyolcadik évfolyam és a 9. d osztály tanulói kapcsolódnak be Svarczné Micheller Erzsébet tanárnő és a könyvtárostanárok koordinációja mellett.  Az idei első csomagot a 8. b-sek kapták, akik Romániából kaptak partnercsoportot: a Dimitrie A. Sturdzáról nevezett jászvásári gimnázium 6. c osztályával cserélik ki könyvjelzőiket. Köszönjük a gyönyörű munkákat, hamarosan mi is viszonozzuk őket! :-) 

Jászvásári partnercsoportunk 




A jászvásári diákok munkáiból


2024. november 15., péntek

TriviaThing: könyves tesztek nagy tételben

Szereted a kvízjátékokat? Tesztelnéd a könyvekkel kapcsolatos tudásodat – és mindezt online, közösségben? Próbáld ki a TriviaThinget!

A Trivia Thing mögött a LibraryThing nevű kezdeményezés áll: ez a  különleges könyves közösségimédia-felület, amelyet arra alkottak meg, hogy otthoni könyvtárad nyilvántartásában segítsen, mindezt egy online, nemzetközi közösségben, közös adatbázisok támogatásával. Itt összegyűjtheted, címkézheted, értékelheted személyes könyvtárad darabjait, és kapcsolatba léphetsz másokkal, ajánlásokat cserélhettek, közös kihívásokban vehettek részt.

A LibraryThing rukkolt most elő egy szuper könyves kvízzel: ez a TriviaThing. A kvíz a LibraryThing adatbázisára épít, ebből generál különféle könyves kérdéseket. Ha már létrehoztál saját könyvtárat a LibraryThingen, akkor épülhetnek a kérdések erre a gyűjteményre is, de különféle témakörökre, műfajokra vagy éppen népszerű könyvekre összpontosítva is próbára teheted a tudásod.

Próbáld ki a TriviaThinget itt!

2024. november 13., szerda

„Csak anyanyelvemen lehetek igazán én.” - A magyar nyelv napjára

2011 óta november 13-a a magyar nyelv napja: 1844-ben ezen a napon fogadták el az 1844. évi II. törvényt, amely államnyelvvé tette a magyart hazánkban. 

2008-ban ugyancsak ezen a napon nyílt meg Széphalmon, Kazinczy Ferenc mauzóleuma mellett a Magyar Nyelv Múzeuma. A múzeum és a magyar nyelv napja célja közös: közvetíteni, erősíteni az anyanyelvi kultúrát, bemutatni a nyelvtudományi kutatások eredményeit, megismertetni a magyar nyelv történeti útját, s felhívni a figyelmet anyanyelvünk szeretetének, ápolásának fontosságára. Valójában pedig arra, amit Kosztolányi Dezső is megfogalmaz: „Csak anyanyelvemen lehetek igazán én. Ennek mélységes mélyéből buzognak föl az öntudatlan sikolyok, a versek. Itt megfeledkezem arról, hogy beszélek, írok.”


Olvassunk sokat – és olvassunk sokat anyanyelvünkön! Figyelmetekbe ajánljuk Esterházy Péter A szavak csodálatos életéből című írását a szerző szavaival: „Olyat vehetünk észre magunkban és a világban a művészetek által, amiről amúgy nem volna tudomásunk.”

A könyvet – remek kiadásban – szabadon letölthetitek a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárának adatbázisából erre a linkre kattintva.

A kép forrása: A Magyar Nyelv Múzeuma


2024. november 12., kedd

TALÁLKOZÁS Alkotópályázat 2024–2025

Az alkotópályázat projektfeladatait itt olvashatjátok.

Kedves Diákok!

Ebben a tanévben a találkozás témájára esett a választásunk. Tanáraitok a témakörhöz kapcsolódóan ezúttal is rendkívül változatos, izgalmas feladatokat találtak ki. Reméljük, találtok közöttük olyat, ami megmozgatja a fantáziátokat, és szívesen foglalkoztok vele. A műfajok is elég változatosak, készíthettek prezentációt, videofilmet, festményt, grafikát, tablót, fotóalbumot, makettet, esszédolgozatot, képregényt, írhattok verset, novellát, szerezhettek zenét…

Miért jó pályázni? Mert izgalmas, kreatív, újszerű kérdésekkel és tevékenységekkel foglalkozhattok, ráadásul jutalom is jár érte. A legjobb pályázók között 80 000 Ft-ot osztunk szét.

Elvárások, szabályok 
  • Forrásjegyzék készítése: ha pályamunkátok elkészítéséhez más munkáját is felhasználjátok, mellékeljetek a forrásokról jegyzéket. Ennek elkészítéséhez kövessétek a feladatlapon található ajánlott források leírásának módszerét. 
  • Az internetes források adatait is pontosan adjátok meg, erre ugyancsak találtok mintát a feladatokban. 
  • Terjedelem: 
    • film: 5–10 perc; 
    • prezentáció: 15–20 dia (prezentációdat add elő a megfelelő tanórán);
    • poszter (A2 vagy még nagyobb méretben).
  • Ahol a feladat jellege lehetővé teszi, dolgozhattok csapatban is.
  • Egy diák több pályázatot is beadhat, de egy műfajban (pl. prezentáció, tabló stb.) maximum egyet. 
A pályázatok leadása 
  • A pályázaton szerepeljen: név, osztály, szaktanár neve.
  • A tárgyi jellegű pályamunkákat (makett, poszter, album stb.) adjátok le a könyvtárban.
  • Az elektronikus formában készült alkotásokat (Word.doc, videó, ppt stb.) erre a címre küldjétek: konyvtar@arpadgimnazium.hu.
  • Három munkanapon belül küldünk visszajelzést. Ha nem kaptok válaszlevelet, akkor ezt jelezzétek a könyvtárban! 
Beadási határidő: 2025. január 27. 

Kérdéseitekkel bátran forduljatok az adott tantárgyat tanító tanárotokhoz vagy a könyvtárosokhoz! 

Eredményhirdetés (értékelés, jutalmazás): 2025. április 15. (Árpád Napok)


Jó munkát kívánunk! 
A könyvtárostanárok


2024. november 5., kedd

Olvass úgy, mint Reni! Téged is vár a Szent Johanna Gimi könyvespolca

Novemberi könyvajánló-polcunk ötletét a Szent Johanna Gimi főszereplője, Reni adta: ebben az egyre hűvösödő, bekuckózós hónapban az ő olvasmányai közül választhattok. Sőt, túl is tehettek Leiner Laura hősnőjén: az ő kedvenc könyvei közül néhányat eredeti nyelven is kölcsönözhettek és olvashattok.

Lássuk, mit találtok nálunk, ha eljöttök a könyvtárba!

  • Charles Dickens: Twist Olivér
  • Jane Austen: Pride and Prejudice (Büszkeség és balítélet) (teljes szöveggel és könnyített olvasmányként is)
  • Mark Twain: Huckleberry Finn
  • Gárdonyi Géza: Ida regénye
  • Lucy Maud Montgomery: Anne otthonra talál
  • Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg (magyarul és angolul is)
  • Daniel Defoe: Robinson (angolul, könnyített olvasmányként)
  • Stephenie Meyer: Twilight (angolul)
  • Agatha Christie: Halál a Níluson
  • Rejtő Jenő: Vesztegzár a Grand Hotelben
  • Robert Merle: Francia história
  • Erich Segal: Love Story (angolul, könnyített olvasmányként)
  • Oscar Wilde: Picture of Dorian Gray (Dorian Gray arcképe) (angolul)
  • Jerome David Salinger: Fanny és Zooey
  • Rejtő Jenő: A 14 karátos autó
  • Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
  • Joseph Heller: A 22-es csapdája
  • George Orwell: Állatfarm
  • Louisa May Alcott: Kisasszonyok
  • Emily Brontë: Üvöltő szelek, Jane Eyre
  • Gabriela Garcia Márquez: Száz év magány


2024. október 21., hétfő

Ajánló bibliográfiák az OKTV témáihoz

A szombathelyi Berzsenyi Dániel Könyvtár munkatársai az elmúlt évekhez hasonlóan idén is állítottak össze ajánló bibliográfiákat az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny témáihoz, magyar nyelv, magyar irodalom, történelem és földrajz tantárgyakból. 

Mindazoknak, akik az OKTV-hez kapcsolódó kutatómunka előtt állnak, szeretettel ajánljuk ezeket az irodalomjegyzékeket az alkotók soraival:

„A felsorolt irodalom jól hasznosítható a kutatások megkezdéséhez, a pályaművek kidolgozásához, a téma megismeréséhez. Emellett minden érdeklődőnek lehetősége van önálló kutatásokkal, elemzésekkel kiegészíteni az ajánlott publikációkat. A bibliográfia a meghirdetett tételek sorrendjéhez igazodva, tantárgyi csoportosításban adja közre a javasolt irodalmat. Minden esetben a téma általános irodalma található meg a jegyzékekben, amelyet a történelem 1-3., valamint a földrajz 1-6. esetében a kutatni kívánt konkrét példa, probléma, település forrásanyagával ki kell egészíteni. E munkában a lakóhelyi könyvtárak a diákok és tanárok segítségére lesznek.”
Az irodalomjegyzékek innen érhetők el.

Ha pedig a konkrét dokumentumok beszerzésében van szükségetek segítségre, bátran forduljatok hozzánk, segítünk! Jó felkészülést kívánunk!

2024. október 14., hétfő

Csereprojektek az iskolai könyvtárak nemzetközi hónapjában

2013 óta évről évre részt veszünk világméretű szakmai szervezetünk, az International Association of School Librarianship (IASL) programjaiban, amelyek az iskolai könyvtárak októberben ünnepelt nemzetközi hónapjához kapcsolódnak. Nem lesz ez másképp az idei tanévben sem.

Az idei világhónap az iskolai könyvtárak közösségteremtő és -összekovácsoló erejére kívánja felhívni a figyelmet: kiemeli azok szerepét a nagyobb közösségen belüli kapcsolatok, együttműködés és elköteleződés előmozdításában. 

Ahogy egy alkalommal Matt Haig amerikai szerző – akinek számos kötete elérhető magyar nyelven is – elmondta: „A gyerekek most is éppen ugyanannyira szeretik az olvasást és a könyveket, mint egykor. Az iskolai könyvtárak és könyvtárosok tökéletes kapuőrök, akik segítik, hogy a könyvek iránti szenvedély már korán megszülessen és fennmaradjon. A könyvtárak közösségi tapasztalattá teszik az olvasás szeretetét; nem pusztán tudományos, de társadalmi, sőt pszichológiai értékkel is bírnak. Egy jó könyvtár az iskola dobogó szíve.” (Alison Flood: Neil Gaiman leads authors demanding action to halt decline of school libraries, The Guardian, 2017. november 23.)


Idén egy hagyományos és egy új kezdeményezésnek is részesei lesznek az árpádos diákok:
  • a nemzetközi könyvjelzőcsere-programban Litvániából (Klaipėda), Romániából (Iași, Jászvásár), Portugáliából (Oliveira de Azeméis) és Indiából (Gudzsarát) érkező csoportokkal cserélik ki alkotásaikat diákjaink;
  • a nemzetközi könyvajánlócsere-programban pedig mindhárom csoportunk egy-egy indiai osztály diákjaival működik majd együtt.
Nagy izgalommal várjuk a közös munkát! Az előbbi projektet Svarczné Micheller Erzsébet tanárnő, az utóbbit Belley Kinga tanárnő koordinálja a könyvtárostanárokkal közösen.

2024. október 8., kedd

A ChatGPT-ről diákoknak

Lefordítottunk (és adaptáltunk) nektek egy infografikát (eredetileg a thirdspacelibrarian.com oldal szerzője, Jeri Hurd készítette, az itt közölt változata pedig a Guille-Allés Public Library oldalán jelent meg), amely abban segít, hogy iskolai feladataitokhoz, tanulmányaitokhoz tudatosabban, kreatívabban használjátok a ChatGPT-t.


Az infografikát teljes méretben, színesben letölthetitek innen 
PNG és PDF formátumban is.
Nyomtatható, fekete-fehér változat ugyancsak letölthető
PNG és PDF formátumban is.

„A ChatGPT hasznos eszköz lehet a tanulásban. Ez a nyelvi modell működése során az internetről, blogokról, nyílt hozzáférésű publikációkból, esszébankokból, tanulmányokból és egyéb forrásokból származó szövegeket használ, ám lényeges korlátja, hogy nem valós időben keres: pusztán egy adott pillanatban letöltött állapotot ismer.
Válaszait nyelvi statisztikai valószínűség alapján adja, ám képtelen a kritikus gondolkodásra. Erre csak az ember képes! Ez a Te feladatod!
Mindig ellenőrizz és mérlegelj: helyesek, ésszerűek-e a válaszok, amelyeket a ChatGPT adott, ellenőrizd őket más forrásokból is. Ha használod is a válaszait, soha ne tedd kritika nélkül és fogalmazd át őket, így biztosítva munkád eredetiségét.”

Korábban is készítettünk hasonlót: korábbi bejegyzéseink között például az álhírekkel kapcsolatban, egy másik posztban pedig az áltudományossággal kapcsolatban is találsz inforgrafikát. 

Frissítés: köszönjük a Modern Iskola megosztását!

2024. október 1., kedd

Közösségi kapcso(lato)k - Októberben az iskolai könyvtárakat ünnepeljük

Minden év októbere az iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja. Blogunkon Pataki Marianna, a Könyvtárostanárok Egyesülete nemzetközi kapcsolatokért felelős elnökségi tagja fordítását osztjuk meg, nemzetközi szakmai szervezetünk, az International Association of School Librarianship (IASL) kezdeményezéseiről pedig annak honlapjáról tájékozódhatnak az érdeklődők.

„Az idei év fókuszában az iskolai könyvtárak, mint közösségek közötti kapcsok állnak, hiszen fontos szerepet töltenek be a különféle közösségek összekötésében. Az írástudás és az olvasás előmozdítása mellett az iskolai könyvtárak hozzájárulnak az egész életen át tartó tanuláshoz, a közösségi kapcsolatok építéséhez és a sokszínűség támogatásához.

Az Iskolai Könyvtárak Világhónapja (IKV) platformként szolgál az iskolai könyvtárak értékének képviseletére és támogatására. Az IKV hallatja a diákok hangját, segíti munkájukat, valamint támogatja az iskolai könyvtárakban dolgozók szakmai fejlődését is. Célunk az iskolai könyvtárak jelentőségének és az oktatási rendszerben betöltött szerepének elismerése és támogatása. Az ISLM arra törekszik, hogy tudatosítsa az iskolai könyvtárak fontosságát és összekapcsolja a helyi, nemzeti és nemzetközi feleket a közös célok elérése érdekében.”

Ebben a színes hónapban igyekszünk mi is bekapcsolódni a nemzetközi vérkeringésbe: négy osztályunkkal a nemzetközi könyvjelzőcsere-programban veszünk részt Svarczné Micheller Erzsébet tanárnő vezetésével, néhány nyelvi csoporttal pedig bekapcsolódunk egy új kezdeményezésbe, amely során a különféle osztályokból érkező résztvevők könyvajánlókat cserélnek ki egymással. Az ő bekapcsolódásukat Belley Kinga tanárnő segíti. Ünneplésünk mottója: „School Libraries: Community Connectors”.

Állati hónap a könyvtárban

Október 4-e Assisi Szent Ferenc ünnepe, halálának évfordulója, 1991 óta pedig egyúttal az állatok világnapja is. A Jeles Napok portál szerint:

„A világnap kezdeményezése nyilvánvaló összefüggésben áll a Ferenc-legenda két ismert részletével, a gubbioi farkas megszelídítésének történetével és a jelenettel, amely szerint Szent Ferenc a madaraknak is prédikált. Október 4-én sok helyütt a világban számos rendezvénnyel hívják fel a figyelmet az állatok, a természeti környezet védelmére, az együttélés szabályaira.”

A Jeles Napok portálon számos irodalmi és ismeretterjesztő művet olvashattok a világnaphoz kapcsolódóan.

Az Árpád Gimnáziumban a természettudományi munkaközösség a hagyományos rajzpályázattal készül az állatok világnapjára, mi a könyvtárban pedig állati ajánlópolccal várunk titeket október folyamán, amely hónap egyúttal az iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja is.

Jethro Buck: A madarak prédikálnak Szent Ferencnek

A Tovább gomb mögött megismerkedhettek ajánlópolcunk tartalmával - és ha eljöttök hozzánk, a csuporból is választhattok állatos könyveket

2024. szeptember 30., hétfő

Új könyveink

Adományozóinknak hála, a tanév első hónapjában is gyarapodhatott új könyvekkel könyvtárunk gyűjteménye. Köszönet érte! Az itt felsorolt könyvek kölcsönözhetők nyitvatartási időben az Árpád Gimnázium könyvtárából.

Szakirodalom

  • Gyarmati György: A Rákosi-korszak – Rendszerváltó fordulatok évtizede Magyarországon, 1945–1956
  • Katz, Daniel: Amikor nagyapám átsíelt Finnországba
  • L. Ritók Nóra: Kettészakadt világ
  • Nádai Magda: Békák és emberek: Empátia ébresztő és a békamentés példái
  • Papp Júlia: Kép és emlékezet: A mohácsi csata és II. Lajos a képzőművészetben
  • Polsko–wegierska czytanka historyczna = Lengyel-magyar történelmi olvasókönyv

Szépirodalom

  • Asimov, Isaac: Az Űrvándor
  • Bánffy Katalin: Ének az életből
  • Bánk Zsuzsa: Az úszó
  • Čapek, Karel: A repülő ember és más furcsa történetek
  • Čapek, Karel: A szenvedelmes kertész
  • Cercas, Javier: A határ törvényei
  • Fenyvesi, Charles: Mikor az angyalok túljártak a világ eszén
  • Fosse, Jon: A másik név
  • Grass, Günter: Hagymahántás közben
  • Heller, Joseph: Képzeljétek el
  • Ignotus Pál: Csipkerózsa: budapesti és londoni emlékek
  • Kőhalmi Zoltán: A férfi, aki megølte a férfit, aki megølt egy férfit avagy 101 hulla Dramfjordban
  • Kosztolányi Dezsőné: Tüzes cipőben
  • Szilágyi Domokos: Élnem adjatok
  • Verne, Jules: Sándor Mátyás

Idegen nyelvű szépirodalom

  • Maugham, William Somerset: Theatre = Színház
  • Maugham, William Somerset: Ah King : Six stories = Ah King : Hat történet
  • Swift, Jonathan: Gulliver’s Travels = Gulliver utazásai

2024. szeptember 23., hétfő

Játssz offline!

A minket is utolérő mobiltelefon-mentesség nem akadály abban, hogy a könyvtárban ne csak olvasni, tanulni, beszélgetni, de jókat játszani is lehessen. Találtok nálunk különféle társasjátékokat, fejlesztő játékokat, szeptemberi ajánlópolcunkra pedig játékos, fejtörős könyveket gyűjtöttünk nektek.

  • Bizám György: Játék és logika 85 feladatban
  • Erős Zoltán: Fejjáték. 10000 kérdés-felelet
  • Hernádi Sándor: Észtekergető
  • Könemann, Ludwig: SudologIQ. Kvízjáték a Sudoku-táblán 
  • Moore, Gareth: The Great Sherlock Holmes Puzzle Book
  • Monnet, Valérie: 150 jeux de plein aire et d'intérieur
  • Rapoport, Rebecca - Yoder,  J. A.: Gyerekjáték a matek
  • Smith, Stan: Ötperces krimik 
  • Smullyan, Raymond: Mi a címe ennek a könyvnek?
  • Smullyan, Raymond: A hölgy vagy a tigris?
  • Smullyan, Raymond: Sherlock Holmes sakkrejtélyei. 38 izgalmas sakknyomozás
Nyitvatartási időnkben pedig ugyancsak elérhető számotokra makerspace-ünk, amely épp mostanában ünnepli egyéves születésnapját: találtok itt mindenféle hobbieszközöket, színes papírokat, filceket, ceruzákat, legót, fonalakat, amelyeket szabadon használhattok saját kedvetekre vagy akár csoportos projektek megvalósítására is.

2024. szeptember 18., szerda

Mit olvassak?

Időről időre azzal a kéréssel érkeznek olvasóink, hogy ajánljunk könyveket nekik. Őket invitáljuk most egy játékra! 

Ha nincs ötleted, mit olvass, vagy ha egyszerűen csak szereted a meglepetéseket: segít a csupor olvasmányt választani! :-) A csuporban elhelyezett cédulák színei a könyvek témájára, műfajára utalnak, a rajtuk található információ pedig segít eligazodni a könyvtári gyűjteményben, és megtalálni a könyvet a polcon. Gyere, próbáld ki!


Az ötletet a Little Blog of Library Treasures blogról és a Pinteresten terjedő remek gyakorlatokból kölcsönöztük. Köszönet érte! :-)



Szabó T. Anna látogatása

Ma, 12.30 órától a magyar munkaközösség meghívására nagy örömünkre vendégünk lesz a könyvtárban Szabó T. Anna, József Attila-díjas magyar költő, műfordító, író.

Anna a Könyvhétnek adott interjújában így vallott a költészetről:

„A versben a rím titkos jelentése véleményem szerint sokat elárul magáról a nyelv működéséről és a tudatalattinkról. Az anyanyelv tétje számomra a vers. A próza a mesélés, a nyelv teste, vagy vérkeringése, míg a vers a nyelv lelke és idegrendszere.”

Gyere el hozzánk, és vigyél haza egyet Anna versei közül!


A Tovább gomb mögött láthatsz képeket és elolvashatod Fülöp Katalin tanárnő beszámolóját az író-olvasó találkozóról.

2024. szeptember 11., szerda

Árpádos tanárok ajánlják - harmadik rész

Az előző tanév végén arra hívtuk az árpádos tanárokat, hogy ők ajánljanak olvasmányokat nektek és egymásnak. Megtették - ezek közül a könyvek közül válogatunk most. 

Ez posztsorozatunk második része, az első részt itt, a második részt itt olvashatjátok.

Nyeste Katalin

Szabó Magda: Abigél

Ginával, ​Vitay tábornok elkényeztetett kislányával 1943 őszén megfordul a világ. El kell hagynia otthonát, iskoláját, barátnőit – méghozzá a legnagyobb titokban, búcsú nélkül. El kell szakadnia édesapjától, aki soha sem hagyta még magára korán anya nélkül maradt, egyetlen gyermekét. Mintha forgószél repítené a kislányt messze Budapesttől, messze mindentől, ami eddigi életét jelentette, az árkodi kollégium komor falai közé.

Az erődre emlékeztető kollégium szigorú fekete-fehér világa tilalmakkal veszi körül a kislányt, rákényszeríti a maga érthetetlen és elfogadhatatlan törvényeit. S Gina hiába lázad, hiába szökne, menekülne innen, valami mégis maradásra kényszeríti, valami, amit nem tudott, s amit meg kellett tudnia ahhoz, hogy önként vállalja a rabságot.

Hogyan is igazodjék el egy tizenöt éves kislány ebben a súlyos felnőtt-titkoktól terhes világban? Hogyan illeszkedjék be a lányok közösségébe, hogyan osztozzék gyerekes örömeikben, mint vegye ki részét ártatlan tréfáikból? Talán neki is hinnie kell a naiv árkodi diáklegendában, amelyet a kertben álló szobor alakja köré fontak a lányok? Írjon talán ő is levelet Abigélnek, a korsós lány szobrának, aki mindig segít a bajbajutottakon, a rászorulókon?

Kézér Ildikó

Ray Bradbury: Fahrenheit 451

„Fahrenheit 451 fok az a hőmérséklet, amelynél a könyvnyomó papír tüzet fog és elég…” A könyveket el kell pusztítani, mert ártalmas fegyverek: sosem lehet tudni, ki ellen fordul egy olvasott ember. Guy Montag a tűzőrségen dolgozik, hivatása a könyvégetés, a fellobbanó lángok mindig gyönyörűséggel töltik el. Életében a munka, a nyugtató tablettákhoz menekülő feleség, és három óriási tévéfal a főszereplők. Új szomszédja egy kedves lány, aki furcsa dolgokról mesél: hogy családja esténként leül az asztal köré, és beszélgetnek, hogy a tűzőrök valamikor régen még oltották a tüzet, hogy szép a hajnal, amikor harmat telepszik a fűre, és felkel a nap… Érthetetlen. Egy napon aztán beleolvas egy halálra ítélt könyvbe, az események ettől kezdve megállíthatatlanok…

Richard P. Feynman: „Tréfál, Feynman úr?”

A Nobel-díjas fizikus élt-halt a bizarr kalandokért. Önéletrajzi könyvében a maga utánozhatatlan stílusában meséli el nekünk, hogy miről csevegett az atomfizikával kapcsolatban Einsteinnel és Bohrral; hogyan nyitotta ki a feltörhetetlennek hitt iratszekrényeket, bennük a legféltettebb atomtitkokkal; hogyan kísért balettelőadásokat a bongódobján, hogyan nem festette meg a meztelen torreádornőt – és még sok más elképesztő kalandot. Megismerhetjük Feynman csodálatosan különc, mégis nagyszerű pályafutását, amelyet mindvégig magas hőfokon tartott a kivételes intelligencia, az áradó önbizalom és a határtalan kíváncsiság.

Kámán Veronika

Nényei Pál: Az irodalom visszavág

Ez ​a könyv azoknak szól, akik azt hiszik, hogy őket aztán egyáltalán nem érdekli az irodalom:

– akik magyarból ketteseket kapnak – és a kettes nekik már jónak számít

– akiknek piszkos és gyűrött a füzetük – ha el nem veszett már év elején

– akik egyszerűen nem képesek olvasónaplót írni

– akik kizárólag szomszédjukról, illetve a füzetükből másolják a dolgozataikat

– aztán gátlástalanul puskáznak

– akik a „kötelező olvasmány” kifejezés elhangzásakor heveny undort éreznek, és azonnal internetes összefoglalások, meg Kötelezők röviden című kiadványok után néznek

– akik a memoriterek magolása közben szitkozódnak, és a költő meg a tanár édesanyját emlegetik

– akik olyanokat mondanak, hogy minek foglalkozni olyan dologgal, aminek semmi értelme

Nényei Pál középiskolai tanár és irodalomtörténész megírta az irodalom történetét kamaszoknak, és nemcsak azoknak, akiket már eddig is érdekeltek a versek és a regények. A szerző szerint az irodalom nem tantárgy, hanem egy izgalmas terület, ahol érdemes egész életünkben kalandoznunk. A jó tanulók persze használhatják „segédtankönyvként” is, a többiek viszont csak élvezzék a könyv humorát, és nézzenek valami klassz dologként az irodalomra!

James Herriot: Ő is Isten állatkája

James Herriot az egyik legnépszerűbb angol szerző, aki hosszú állatorvosi pályájának élményeiről több sikeres könyvet írt. Ezek jó része nálunk is megjelent. E műve a második világháború utáni évtizedekben, a hatvanas években „született” és yorkshire-i prakszisának humoros történetein kívül külföldi „kiküldetéseiről” is számot ad, ahol is mint állatszállítmányok gondos kisérőjeként szerzett élményeit osztja meg az olvasóval. A végtelenül ember- és állatszerető író visszaemlékszik a háborúban szerzett kivételesen kalandos élményeire is. A szerzőnek ez a könyve először olvasható magyar nyelven.

Németh Réka

Yuval Noah Harari: Sapiens: Rajzolt történelem – Az emberiség születése

A ​tisztánlátás hatalom. De hogyan láthatjuk át a világban zajló eseményeket anélkül, hogy elvesznénk az apró részletekben? Például úgy, hogy hátrébb lépünk, és megszemléljük a teljesebb képet: az emberi faj történetét. A Sapiens – Rajzolt történelem című képregénysorozat azt meséli el, hogyan lett egy jelentéktelen majom a Föld nevű bolygó ura, és hogyan jutott el odáig, hogy képes széthasítani az atomot, elrepülni a Holdra, vagy módosítani más fajok genetikai kódját.

Yuval Noah Harari, a könyv mesélője és társai – Prehisztorikus Bill, Doktor Fikció, Lopez nyomozó és sokan mások – a történelem meghatározó és sorsfordító eseményeibe avatnak be minket. A képregény viccesen és szórakoztatóan tárja elénk az emberiség történetét a Sapiens – Az emberiség rövid története című nemzetközi sikerkönyv alapján, amelyet 60 nyelvre fordítottak le, és több mint 16 millió példányban kelt el világszerte. Szellemessége, humora és érdekes karakterei azokat is magukkal ragadják, akiket egyébként nemigen köt le a tudomány és a történelem.

Az emberiség születése a négyrészes képregénysorozat első kötete.

J. D. Salinger: Rozsban a fogó

Ötven évvel az első magyar megjelenése után új fordításban kerül az olvasók elé Salinger regénye.

Főhőse, Holden Caulfield tizenhét éves amerikai gimnazista, akit éppen a negyedik iskolából rúgtak ki. Első személyben mondja el a kicsapása utáni három napjának történetét, melyet New Yorkban éjszakai mulatóhelyeken, kétes hírű szállodában s az utcán tölt el. Közben mindent megpróbál, hogy a világgal, az emberekkel normális kapcsolatot alakítson ki, de sikertelenül. Menekül az emberek elől, de mindenütt hazug embereket talál. Az egyetlen élőlény, akivel őszintén beszélhet, s aki talán meg is érti valamennyire, titokban felkeresett tízéves kishúga. De ő sem tud segíteni: Holden a történteket egy szanatórium lakójaként meséli el.

Salinger regénye nemcsak a kamaszlélek kitűnő, hiteles rajza, hanem a társadalmi konformizmus ellen lázadó ember kudarcának is szimbóluma.

A borítók és a szöveges ajánlók forrása a moly.hu.

 

2024. szeptember 10., kedd

Árpádos tanárok ajánlják - második rész

Az előző tanév végén arra hívtuk az árpádos tanárokat, hogy ők ajánljanak olvasmányokat nektek és egymásnak. Megtették - ezek közül a könyvek közül válogatunk most. 
Ez posztsorozatunk második része, az első részt itt olvashatjátok.

Rónyai Tünde

Anthony R. Pratkanis és Elliot Aronson: A rábeszélőgép

Hogyan ​hirdessünk hatásosan? Hogyan védekezzünk a hatásos hirdetések ellen? Hogyan adjunk el jó terméket? Hogyan adjunk el rossz terméket? Hogyan álljunk ellen a kísértésnek, hogy megvegyük azokat a jó vagy rossz termékeket, amelyeket mindenáron ránk akarnak tukmálni? Hogyan adjunk el jó politikust? Hogyan adjunk el rossz politikust? Hogyan ne vegyük meg azokat a politikusokat, akiket mindenáron ránk akarnak tukmálni? Hogyan tartsunk hatásos beszédeket értekezleteken, gyűléseken vagy akár családi körben? Hogyan ragaszkodjunk álláspontunkhoz az értekezleteken, gyűléseken vagy akár családi körben tartott hatásos beszédek ellenére? Hogyan vegyünk rá másokat olyasmire, ami eszük ágában se volna? Hogyan ne vegyük rá önmagunkat olyasmire, ami eszünk ágában se volna? Hogyan válhat a nevelés propagandává? Hogyan válhat a propaganda neveléssé? Hogyan manipulálhatjuk embertársainkat? Hogyan állhatunk ellen a manipulációnak és a manipulátoroknak? Hogyan növelhető egy politikus vagy egy párt hitelessége? Hogyan láthatunk át a politikusok és a pártok hitelességét növelő trükkökön? Hogyan használhatjuk ki az emberek bűntudatát, szorongásait és félelmeit? Hogyan hányhatunk fittyet a bűntudatunkat, szorongásainkat vagy félelmeinket kihasználókra? Hogyan szervezhetünk hatásos kampányt? Hogyan állhatunk ellen a hatásos kampánynak? E könyv a fenti kérdésekre keresi (és gyakran találja meg) a választ. A két amerikai szerző világhírű szociálpszichológus. Tudományáguk azt kutatja: hogyan viselkedik az ember csapatban, csordában, kis és nagy közösségben – egyszóval: társadalomban. Aronson főműve, A társas lény, Magyarországon is nagy siker volt, négy kiadásban fogyott el. A rábeszélőgép egyszerre szórakoztató olvasmány és közhasznú kézikönyv a meggyőzés mindennapos mesterségéről, annak elméletéről és gyakorlatáról; élvezetes stílusban, a témába vágó karikatúrákkal.

Szerb Antal: A Pendragon-legenda

Bátky János, a fiatal magyar tudós meghívást kap Skóciába, a llanwygani kastélyba, hogy kutatásokat folytasson a rózsakeresztesekkel kapcsolatban. Megérkezése után nem sokkal belekeveredik egy modern bűnügybe, ami egy hatalmas vagyon megszerzése körül forog, illetve kísértetekkel, szélhámosokkal és évszázados rejtélyekkel is találkozik.

Szerb Antal 1934-ben megjelent és azóta is töretlen népszerűségnek örvendő műve bűnügyi regény, esszéregény és kísértethistória keveréke, valamint mindezeknek a rendkívül szellemes paródiája is egyben, amit a szerző filológiai detektívregénynek nevezett.


Vargáné Szukics Sarolta

Carlos Ruiz Zafón: A szél árnyéka

A ​tízéves Daniel élete egy csapásra megváltozik, amikor egy hűvös hajnalon apja elviszi Barcelona szívébe, ahol az Elfeledett Könyvek Temetőjében felfedezi azt a regényt, mely döntő hatással lesz sorsára. A kötet titokzatos szerzőjének nyomait kutató fiú életében kalandos évek következnek. Minél több mindent tud meg Daniel a lenyűgöző könyv történetéről, annál inkább szaporodnak a rejtélyek. Különös módon élete minden fordulatát mintha a rajongásig szeretett könyvnek köszönhetné: az első szerelmet, a nagy kiábrándulást, új barátait és még inkább fenyegető ellenségeit, majd a szívét betöltő újabb nagy szerelmet. Az elveszettnek hitt könyv elfelejtett szerzőjének nyomdokain járva elszánt és veszélyes ellenfelekkel kell megküzdenie, mivel akadnak, akik bármire képesek azért, hogy a múlt sötét titkaira ne derüljön fény. A sodró lendületű epizódok váltakozó hangulatú sora sajátosan rabul ejtő kaleidoszkóppá válik: szenvedélyes romantikus jelenetek váltakoznak regénybe illően félelmetes fejezetekkel, melyek feszültségét vidám kópéságok oldják, és mindezek mögött kuszán húzódnak meg egy meghökkentően eredeti bűnügyi történet hálójának a szálai.

John Steinbeck: Édentől keletre

Steinbeck ​egyik legnagyobb és legismertebb regénye, az Édentől keletre egy család történetét mondja el az amerikai polgárháborútól az első világháborúig. A mű a Káin-Ábel-történet modern változata – két fiútestvér (Aron és Cal) kapcsolatát mutatja be egymással, az apjukkal, valamint gonosz és rosszerkölcsű anyjukkal. A regény az emberi választás jogát és felelősségét kutatja a jó és a gonosz harcában. A sokfelé ágazó és sokfelől egybefutó cselekményekből szinte határtalan körkép rajzolódik elő: a század eleji Amerika bonyolult társadalmi ellentmondásokkal zsúfolt, látványos freskója.

Két család története bontakozik ki a regény lapjain, s a Trask fiúk sorsa szorosan egybefonódik az író, John Steinbeck családjának sorsával. Át- meg átszövik a regényt a szerelem szálai: a bajt hozó, sötét erő testesül meg a gyalázatosan romlott Kate alakjában, s a történet végén egy erős, igaz érzés ragyog fel, két fiatal élet megváltó, boldog ígérete.

A gyakran komor színezetű eseményláncolat ellenére a mű végső kicsengése optimista: az Édenből kiűzött ember helyzete nem reménytelen, mert az akarata szabad, így győzhet a külvilág és saját lelke sötét hatalmain.

Wass Albert: A funtineli boszorkány


Erdély, havasok alja, vadászatok, pásztorok és prepegyitok világa bontakozik ki Wass Albert leghíresebb regénytrilógiájában. Főhőse, Nuca a zord világ ellentéteként maga a lelki szépség: a természet hűséges leánya. Látóasszonyi képessége személyes akaratán túli végzetszerűsége mintegy isteni törvény megtestesítőjévé teszi.

„Régen volt, nagyon régen. Nem három éve: régen. Érted ezt? Lehet valami, ami sok-sok tél és sok-sok nyár óta mindig ugyanolyan, és nem változik, és arra nem mondjuk azt, hogy régen. De ami megváltozik, elmegy, az ha tegnap volt, akkor is régen. Ami meghalt, az régen…”

Gabriel Garcia Marquez: Szerelem a kolera idején

A csodálatos történet 1880-ban kezdődik, amikor a gyönyörű Fermina élvezhetné életét, helyette választania kell két udvarlója között, a jóképű Florentino Ariza és a népszerű Juvenal Urbino doktor között. Ez a gyötrődés és háromszög csaknem 50 éven át tart.

A meghökkentő befejezésű szerelmi történet egy buja, lüktető, letűnt világban játszódik, melyet egyaránt uralnak a misztikus események és a sztentori hangú bölömbikák; ahol a tengerben olykor még feltűnik egy éneklő vízitehén keblén a borjával, vagy egy gyönyörű vízihulla; ahol még a legjózanabb gondolkodású embernek is természetesnek tűnik, hogy a tárgyak olykor elsétálnak a helyükről. Teljesen más világ ez, mint a mi közép-európai, misztikumtól mentes és romantikátlan valóságunk.


A borítók és a szöveges ajánlók forrása a moly.hu.

2024. szeptember 9., hétfő

Árpádos tanárok ajánlják - első rész

Az előző tanév végén arra hívtuk az árpádos tanárokat, hogy ők ajánljanak olvasmányokat nektek és egymásnak. Megtették - ezek közül a könyvek közül válogatunk most.

Csányi Levente

Ottlik Géza: Iskola a határon

Az ​író új regénye egyrészt szabályos diákregény, mulattató, néha tragikumba forduló diákcsínyekkel, ártatlan vagy borsos kamasztréfákkal, ugyanakkor jóval több is ennél: egy társadalom lélektani regénye. A Horthy-korszak leendő katonatisztjeinek neveléséről, a határszéli kadétiskoláról szól a regény, ahová az úrifiúkat küldik, hogy a legérzékenyebb kamaszkorban történő kínzatások és az embertelen fegyelembe való nevelés után legtöbben maguk is nevelőikhez hasonló kínzókká, fegyelmezőkké legyenek. Azaz: egy erkölcstelen társadalom áldozataiból ennek a társadalomban a védelmezői. Ottlik hitelesen és nagy művészettel ábrázolja ezt a testi-lelki terrort, aminek védtelenül ki vannak szolgáltatva ezek a kamaszok, és azt a folyamatot, amely odáig zülleszti őket, hogy ezt a természetellenes világot természetesnek és egyedül lehetségesnek fogadják el. A kadétiskola komor, baljós épülete a huszas évek ellenforradalmi Magyarországának szimbóluma – és a regény ennek a szimbólumnak társadalmi és erkölcsi tartalmát, valóságát mutatja be, ítéletet mondva fölötte.

Svarczné Micheller Erzsébet

Moskát Anita: Irha és bőr

Alig ​két évtizede állatok milliói bábozódtak be világszerte, hogy aztán félig emberré alakulva bújjanak elő. Az emberiségnek hozzá kellett szoknia, hogy többé nem a Homo sapiens az egyetlen értelmes faj, és hogy a teremtés újabb hullámai megállíthatatlanok. A fajzatok élethez való joga azóta is heves viták tárgya, és amikor Magyarországon népszavazásra kerül a kérdés, hogy az itt élő, gettókba zárt és bérmunkásként dolgoztatott fajzatokat törvényileg embereknek tekintsék-e, a fal mindkét oldalán kiélesedik a helyzet.

August, a Nemzetközi Fajzatügyi Szervezet kampánymenedzsere minden eszközt megragad, hogy a közvéleményt a fajzatok oldalára állítsa, de hamarosan ő kerül kínos vizsgálódások kereszttüzébe. Pilar, a világtól elzártan, televízió előtt felnőtt borz minden állatnak segítene, ám barátait és feladatát is rosszul választja meg. Kirill, az őzfajzat blogger a fajzatok történeteit írja meg, hogy hangot adjon az elnyomottaknak, a gettó mélyén pedig mindent elsöprő sztorira bukkan.

Daniel Keyes: Virágot Algernonnak

A ​harminckét éves Charlie Gordon, aki a szellemileg visszamaradt felnőttek iskolájába jár, önként veti alá magát egy veszélyes orvosi kísérletnek. Csak homályosan érti, hogy mi is fog vele történni, de egyvalamiben biztos: okos akar lenni. Úgy véli, ez lesz a kulcs ahhoz, hogy az emberek értékeljék és szeressék. De a kísérlet egész más eredménnyel jár, mint amire számított. Charlie előmeneteli jelentéseiből megismerhetjük a szinte analfabéta, melegszívű ember útját az emberektől elidegenítő zsenialitás elefántcsonttornyáig, majd azon túl is.

Nánay Mihály

Fekete István: Zsellérek

Vajon mennyire határoz meg egy embert paraszti származása és környezete? Képes-e az esze, a tanulmányai révén előrelépni a társadalmi ranglétrán? Az először 1939-ben megjelent nagy sikerű Zsellérek a Horthy-korszak első évtizedének történelmi kulisszái között játszódik, a magyar vidék, a magyar parasztság aktuális gondjait-bajait taglalja, és arra megoldásokat is ajánl. A regény nem csupán az önmagával vívódó, paraszti örökségére büszke Zsellér Péter fejlődésrajza, hanem egy olyan drámai történet is, amely az olvasó elé tárja a módosabb földművelő réteg sorsdillemáit.

A borítók és a szöveges ajánlók forrása a moly.hu.

 

2024. szeptember 4., szerda

Az iskolai könyvtár összeköt - Boldog új tanévet kívánunk!

A Könyvtárostanárok Egyesülete tanévköszöntő képeslapjával kívánunk mindenkinek szép, új, könyves élményekben gazdag új tanévet! :-) A tanév során várunk titeket új ajánlópolcokkal, társas és fejlesztő játékokkal, maker space-szel, babzsákokkal, alkotópályázattal és iskolatörténeti csodákkal, nemzetközi könyvjelzőcsere-programmal, izgalmas eseményekkel, előadásokkal.



2024. április 11., csütörtök

Végzős diákjaink figyelmébe

Kedves 12. évfolyamosok! A könyvtári kölcsönzési határidő számotokra lejárt. Az alábbiakban Rónyai Tünde tanárnő kéréseit olvashatjátok a könyvtár további használatával kapcsolatban. 

Ha valakinek még szüksége van a nála lévő könyvre, akkor:
  • keressen egy alsóbb évfolyamos gyereket, aki vállalja a felelősséget érte
  • hozza vissza a könyvtárba a könyveket, és a felelősséget vállaló gyerek kölcsönözze ki a saját nevére, ha akarja, szeptember elsejéig is kölcsönözheti.
  • A könyvek bemutatása vagy a felelősséget vállaló gyerek jelenléte nélkül nem írom át a könyveket a másik gyerek nevére!
Megjegyzés: az írásbelire az iskola biztosít tört. atlaszt és magyar szgy.-t.
 
Határidő: április 26.
 
A tankönyvtámogásban kapott könyvek közül azokat, amelyek nem szükségesek az érettségire, most kell visszahozni, a többit a szóbeli érettségi napján.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...